Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 tdi acv revisie

vragen over de T4
Plaats reactie
Glekke
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:38
Locatie: België

2.5 tdi acv revisie

Bericht door Glekke »

Heb een complete T4 bijgekocht (van 2002), met een 2.5 tdi acv motor in. Ben van plan deze in onze t4 cali te monteren, ( of de gehele inbouw van de cali over te bouwen in de nieuwere bus (onze heeft aardig wat roest).
De distributie van de 2.5 is gesprongen, waardoor de kleppen geraakt zijn, een zuiger heeft ook een klein tikje gehad. Dus zit met een paar opties in gedachte.
Een andere, gereviseerde, cilinderkop komt er al zeker op.
1. de ene zuiger die geraakt is, vervangen en alles zo terug in elkaar (veruit de goedkoopste oplossing).
2. alle zuigers vervangen in standaard maat.
3. alle zuigers vervangen naar een overmaat een de blok laten boren/honen.
4. de hele blok reviseren, zuigers, boren, oliepomp, riemen, dichtingen, enz...

De laatste optie is altijd de beste... maar is het nodig?
En moet ik rekening houden met nog andere dingen die ik moet vervangen bij een revisie?

Doe dit allemaal zelf (buiten de cilinderkoprevisie en het boren/honen van het blok). Dus in werkuren spaar ik wel wat uit.
Maar heb nog nooit eerder een T4 motor gereviseerd, dus vandaar de vragen...

Of een adres waar ze een onderblok in ruil leveren mag ook... en een goede prijs uiteraard.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou beginnen met het onderblok heel goed te controleren en op te meten .

Wanneer de distributieriem is afgesprongen , hebben de zuigers de kleppen geraakt . Soms is dat een lichte tik geweest , maar dat kan ook een serieuze klap geweest zijn , en vaak word dan alleen de cilinderkop gedaan ( nieuwe kleppen , klepgeleiders, of complete kop) , en word het onderblok beschouwd als " daar zal niks mee zijn" , maar gebeurd wel vaker dat er ook daar schade is (wat niet meteen zichtbaar is) zoals een kromme drijfstang , of beschadigde krukaslagers , of zelfs de krukas zelf.
Dan word er veel geld gestoken in de cilinderkop , en niet in het onderblok , en dan gebeurt het wel eens dat er na het terug in elkaar zetten va de motor bij de eerste testrit een tik hoorbaar is in het blok , of soms gebeurd het ook dat er pas na x-aantal km ineens lagerschade optreed of in het ergste geval , er zelfs een zuiger door het blok vliegt . Krukas durft ook nog wel eens breken na zo'n klap .


Alles goed (laten) opmeten en goed inspecteren zou ik zeker aanraden .

Wat betreft revisie van de cilinders en zuigers : als er geen schade is (als gevolg van de kapotte distributieriem) , dan zou ik daar niks reviseren , een ACV blok maakt heel weinig slijtage , zelfs na pakweg 500.000km zul je nog nagenoeg geen slijtrand vinden boven in de cilinderwanden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Burp »

Altijd moeilijk om advise te geven. Wat ik zou doen:

Als je voldoende tijd en ruimte hebt zou ik het blok uit elkaar trekken. Natuurlijk is het meer werk maar zo weet je wel de staat van het blok. Zoals al aangegeven kan je drijfstang krom zijn of erger. Je Eigen uren hoef je niet te betalen maar de ruimte die je nodig hebt is wel weer een punt.

De kop laat je al doen dus dat moet oke zijn. Als je plan is om er lang mee door te rijden zou ik hem uit elkaar halen. Snel en goedkoop kan dan wel eens fout uitpakken. Zeker weten dat je dan zou denken: "had ik maar...."
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Glekke
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:38
Locatie: België

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Glekke »

De hele blok heb ik al uit elkaar liggen, plaats is geen probleem, tijd wel, heb tussen kerst en nieuw een week voorzien, dus daarin moet alles rond zijn...
1 zuiger heeft zichtbaar een tik gehad, aan de andere zuigers is niets te zien. Dus die ene wil ik al vervangen, de drijfstang ook maar best. En als de drijfstang los moet, kan ik ineens alle drijfstanglagers vervangen.
En om zeker te zijn zal ik het onderblok en krukas en overige pistons en drijfstangen dan ook maar even meenemen naar het revisiebedrijf om na te kijken.
Volgens mij zijn de drijfstangen van de 2.4d en de 2.5tdi wel gelijk, dus die kan ik uit m'n huidige motor halen.
T4Generation2001
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2014, 08:25

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door T4Generation2001 »

optie 1
een vriend van mij heeft dat 5 jaar geleden gedaan
auto loopt nog steeds prima
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Pascal-141 »

T4Generation2001 schreef:optie 1
een vriend van mij heeft dat 5 jaar geleden gedaan
auto loopt nog steeds prima
Je kan niet alles over dezelfde kam scheren : alles hangt er vanaf hoe erg de schade aan de motor is na de riembreuk. Als dat bvb gebeurt op stationair toerental , zal de schade minder erg zijn , dan eentje die afknalt tegen 4000tr/min...
Iedere situatie is anders ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Glekke
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:38
Locatie: België

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Glekke »

ik ga het bekijken, is er geen verdere schade dan die ene zuiger en drijfstang. Doe ik enkel die, de cilinderkop, alle pakkingen en riemen en eventueel een oliepomp.

edit: en de drijfstanglagers uiteraard
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou 100% zeker willen weten of de krukas nog recht is en vrij in zijn lagers kan draaien zoals bedoeld.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door MrMillion »

Ik denk dat ik mede gezien het tijdsbestek een 2e hands blok zou monteren. Qua prijs kom je waarschijnlijk op hetzelfde al dan niet minder uit. Blok een goede beurt geven, riemen vervangen evt de koppeling meepakken en dan wisselen. Daar ben je ook wel weer een paar dagen zoet mee.

En vergeet niet dat mocht je tussen kerst en oud en nieuw toch naar een revisiebedrijf (honen/boren oid) moeten. Of snel onderdelen nodig hebben dit wel eens lastig kan gaan worden.

Kortom, ander blokje erin en dan rustig kijken of de huidige nog goed te reviseren is en dan te verkopen.

Wellicht is dit interessant... Prijzen vind ik niet heel raar.

http://www.holthuizen.nl/nl/content/vw-transporters.php
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Pascal-141 »

MrMillion schreef:
Wellicht is dit interessant... Prijzen vind ik niet heel raar.

http://www.holthuizen.nl/nl/content/vw-transporters.php
Komt op 3200eur voor een revisieblok .
Niet verkeerd , maar ik koop mijn motoren in Engeland , een TDI blok complete revisie , met nieuwe kop , zuigers enz kost daar toch een 1000eur minder . Even een daguitstapje naar de UK , en bespaard nog geld ook :lach .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door MiNiER »

Pascal-141 schreef: 09 dec 2015, 12:57
MrMillion schreef:
Wellicht is dit interessant... Prijzen vind ik niet heel raar.

http://www.holthuizen.nl/nl/content/vw-transporters.php
Komt op 3200eur voor een revisieblok .
Niet verkeerd , maar ik koop mijn motoren in Engeland , een TDI blok complete revisie , met nieuwe kop , zuigers enz kost daar toch een 1000eur minder . Even een daguitstapje naar de UK , en bespaard nog geld ook :lach .
Pascal, heb je dat adresje nog in Engeland?🤪
Is wel 5 jaar geleden...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5 tdi acv revisie

Bericht door Pascal-141 »

MiNiER schreef: 18 jul 2020, 15:11
Pascal-141 schreef: 09 dec 2015, 12:57
MrMillion schreef:
Wellicht is dit interessant... Prijzen vind ik niet heel raar.

http://www.holthuizen.nl/nl/content/vw-transporters.php
Komt op 3200eur voor een revisieblok .
Niet verkeerd , maar ik koop mijn motoren in Engeland , een TDI blok complete revisie , met nieuwe kop , zuigers enz kost daar toch een 1000eur minder . Even een daguitstapje naar de UK , en bespaard nog geld ook :lach .
Pascal, heb je dat adresje nog in Engeland?🤪
Is wel 5 jaar geleden...
Ja , = The Engine Shop . ( zit in de buurt can Londen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie