Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stapelbed in T5

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Stapelbed in T5

Bericht door Fransoos »

Wij hebben sinds een jaar een T5 kwb multivan camper met dubbele schuifdeur. 2003.De bedoeling was er de caravan mee te trekken en korte trips met overnachting met de bus alleen. Hij was uitgevoerd zoals bekend met een slaapbank, stoel, tafeltje en een minim keukenblokje. Zo'n overnachting hebben we ermee gedaan maar dat was een heel gedoe: alles van de bank af deze uitklappen, matras er weer op en de bedspullen en dan houd je amper bewegingsruimte over! We zijn nog maar met z'n tweeen (60+) en vonden de oplossing in een uitschuifbaar stapelbed: 2 brede strippen ijzer te bevestigen op de rail achter de bestuurdersstoel daarop heb ik de 4 poten gelast: 2 kokerprofielen die in elkaar kunnen schuiven, beide met een lengte van 40 cm,daarop heb ik een aluminiumframe van 70x195cm gebout. Hierin ligt een 9 mm multiplexplaat en een 10 cm dikke matras.
Op devloer ligt ook een 10 cm dikke matras met een kleine uitsparing bij de wielkast achter. Overdag is het een lange bank waar je lekker languit op kan zitten. Voor het slapen de bank omhoog uitschuiven, ik heb een kliksysteem op de poten gemaakt,waardoor deze 70 cm van de bodem staat. Het beddengoed beneden ligt daar standaard en dat van boven rol je even uit.werkt heel eenvoudig en snel en niet te vergeten het slaapt heerlijk die goede matrassen. De portapotti staat voor het keukenblok, gemakkelijk te gebruiken.Het hoofdeinde hebben we voor dus ruimte genoeg. Het keukenblok heb ik voorzien van een spoelbak en 2 gaspitten gevoed door een klein webergasflesje en deze staat rechts achter in de bus ook bevestigd op de rail. Bijrijderstoel is draaibaar. Al met al bevalt deze opstelling voor 2 personen zeer goed. Nu wil ik nog een kast achter het keukenblok bouwen ivm weinig opbergmogelijkheden. Afgelopen weekend proefgedraaid in zeeland en het ging uitstekend zowel overdag als s'nachts. Ik heb deze oplossing nog niet gezien op het forum vandaar dat ik hem er maar opzet. Hoe er hier foto's bij te zetten weet ik niet.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Herman744 »

Fransoos,

Op deze manier voldoe je niet aan de normen die aan een officiele camper gesteld worden. Het bed moet minstens 110 cm breed zijn. Als je wordt aangehouden met deze configuratie of je krijgt controle thuis van de belastingdienst, kom je stevig aan het nabetalen.
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Fransoos »

Herman: volgens de belastingdienst moet de camper of een bed van 110x180 of twee bedden van minimaal 60x180 daar voldoet mijn indeling dus aan, twee bedden van 70x195
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Herman744 »

Mooi dat het dan toch in orde is. Ik kende het bestaan van die mogelijkheid niet. Veel plezier verder met de bus. Jammer dat je geen foto's kunt plaatsen.
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Fransoos »

Kijken of het me lukt wat foto's te plaatsen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Titus »

Dank voor de informatie.
Ik ben nog wel benieuwd naar een foto in de 'nachtstand'.
Het lijkt me niet zo knus 's nachts :nuts
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Fransoos »

image.jpeg
Foto's van de slaapstand.
Is inderdaad minder knus maar slaapt wel erg lekker!
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Titus »

Dank je wel!
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Multivan Generation »

Nice ! :yes
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Fransoos »

Thanks, de bedoeling van deze opstelling was ook om het zodanig te maken dat ik niets aan de bus zelf hoef te veranderen zodat deze in originele onbeschadigde staat blijft. Alles zit alleen op de vloerrails gemonteerd, is binnen een kwartier weer om te ruilen met de originele slaapbank, stoel en tafel. Wel met 2 man want die bank weegt een ton!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Stapelbed in T5

Bericht door bvddobb »

Originele oplossing! Niks voor ons, wij kruipen toch wel graag bij elkaar... :kus
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef:Originele oplossing! Niks voor ons, wij kruipen toch wel graag bij elkaar... :kus
:toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stapelbed in T5

Bericht door Multivan Generation »

Oviivo schreef:
bvddobb schreef:Originele oplossing! Niks voor ons, wij kruipen toch wel graag bij elkaar... :kus
:toppie
Iemand moet de koude voeten opwarmen natuurlijk.. :winter
Plaats reactie