Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

OLIEPOMP LEKKEN acv 2500tdi

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

OLIEPOMP LEKKEN acv 2500tdi

Bericht door nabunneke »

na dat ik de distributie vervangen had wegens lekkage oliepomp de motor had toen 312000 km dan mag je erop rekenen dat die olie pomp zyn beste tyd gehad heeft, aldus en nieuwe aangekocht via ebay en wat blykt de olie keerring zit er al in dat is mooie , de waterpomp en de spanrol ook maar vervangen
maar geen vast punt te vinden dus zelf maar een vast punt gemaakt alles terug gemonteerd alles werkt zoals het hoort geen probleem ,ik heb 35 km gereden en dan komt de ellende de oliepomp lekt als en vergiet ben ondertussen 2 liter motorolie kwyt ,ik ergens goed boos maar ook bly dat ik er op tyd by uit kwam,alles terug losgemaakt en nagekeken oliekeerring defect het veerringetje zit er niet in zit namelyk aan de binnenkant van de olie keerring
tussen 2 lipjes eigelyk op het eerste zicht niet te zien maar hoort er wel in te zitten maar goed nieuwe gekocht en nu ga ik het anders aanpakken .
grote lamp gezet op het gat van de versnellingsbak en dan zien ik aan de rechtse kant van het gat en vierkant blokje en nu denk ik maak er korte metten mee ik vervang alles tegen alle goede raad in omdat niet te doen, kleppenkas eraf de 2 eerste kleppen op tuimelen gezet blokje in het midden dan rechts aan de diesel pomp puntjes gezet want weer niets te vinden pomp geblokkeert riem en nokkenaswieltje eraf de 2 spanrolen eraf paslatje tussen de opening geduwd van de nokkenas krukas wiel gedopperd dus nu staat hy werkelyk goed ,alles terug gemonteerd het carter is er ook afgeweest zuiver gemaakt en dan de nokken beneden nagezien zien er prima uit zo ook de kleppen niet aangebrand of aangekoekt na 312000km ben ik er heel bly mee
en nu met de schrik om het hart moet ik de motor starten maar eerst haal ik er de relais 109 uit zodanig dat hy niet kan starten om de olie eerst druk te laten opbouwen relais er terug in :muur :muur :muur bibberen bang steun van den hond nico had ik nodig ik start hem loopt als nieuw heel rustig netjes op 850 toeren nou ikke bly heel bly, het bewys als je het goed doet met de nodige lef en doorzettiing dan haal je het wel, ik moet wel zeggen dat ik er ondertussen en 70 tal nieuwe distribustie gestoken heb maar niet t4 citroen xm seat vw caddy na 20 minuten op rallentie antigel vernieuwd en bygevult en ontlucht ben ik gaan ryden trek beter op dan vroeger en goed nu goed de pit en het roffelen van die 5 paarden die daar beneden liggen de stampen van de goesting en ikke hoera ik heb het klaar gekregen ik ben nu een week verder en heb ondertussen 425 km gedaan geen lekkage en hy loopt beter dan vroeger , het heeft al by al 3dagen werk nodig gehad om het rond te krygen .
de kosten zyn ondertussen goed opgelopen met het gereedschap voor de t4 en alles te vernieuwen uitgezonderd de koppeling verzekeringen en taksen keuring uitlynen en lichten laten regelen en aankoop prys tot noch toe 9700 euro dat valt goed mee in myn ogen dus de eerste 3a4 jaar zullen er niet veel
kosten meer zyn uitgezonderd het gebruikelyke onderhoud,maar goed dat ge het allemaal zelf kunt doen want anders is het byna niet te doen als ge moet laten doen door en garage en zeker en vast geen dealer want dat vertrouwen is by my volledig zoek.
o ja de pomp timing is niet uitgevoerd geweest gewoon vast gezet en verder gewerkt,ik moet toegeven dat ik ondanks dat ik al byna 40 jaar aan auto s werk hier by weet jewel veel bygeleerd heb omtrend de t4 ,waar voor dank ,en wat je zelf doet is altyd BETER :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: OLIEPOMP LEKKEN acv 2500tdi

Bericht door Multivan Generation »

Voor de rest gaat het wel goed met je?

Iedere keer als ik je verhaal en uiteenzetting lees, moet ik daarna even bijkomen..[ik moet zo wat aan het zuurstof]
Misschien ligt het aan je schrijfstijl, of bijna afwezig gebruik van leestekens,
of wellicht aan het zo veel mogelijk willen vertellen in zo weinig mogelijk tekst?

Het is lastig leesbaar.

Wat ik er uit destilleer is dat je oliepomp pakking lek was, en met terugplaatsen er iets fout gegaan is met monteren van de krukaskering,
waardoor het op die krukaskering flink lekte en je dus nogmaals alles los moest halen..

Hoe heb je het tandwiel van tussen trillingsdemper en oliepomp verwijderd?
Zoals het vermeld staat op T4 wiki kun je je behuizing van je oliepomp mollen..

Groetjes en geniet weer van je bus :toppie

Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: OLIEPOMP LEKKEN acv 2500tdi

Bericht door Multivan Generation »

Is lekker sleutelen geweest..

Paar maanden geleden ook zo iets gehad:
Afbeelding

Afbeelding

Dus ik weet wat je allemaal hebt meegemaakt :knipoog
Duveltje wel verdiend, 2 ook wel.. :proost
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: OLIEPOMP LEKKEN acv 2500tdi

Bericht door nabunneke »

KOM JE ZUURSTOF TE KORT DAT SPYT ME ECHT ,IK PROBEER INDERDAAD OP EN ZO KORT MOGELYKE MANIER IETS AAN HET VERSTAND TE BRENGEN
EN GE HEBT GELYK IK BEN GEEN GOEDE SCHRYVER EN LEES TEKENS GEEF IK OOK NIET MEE EEN, TYD OM DE NEDERLANDSE TAAL TE PROMOTEN HEB IK OOK NIET BEN NI LANG NAAR SCHOOL GEWEEST WANT IK MOEST WERKEN VAN MEN 13 JAAR EN ZODOENDE
MAAR IK RESPECTEER IEDER ZYN MENING MAAR GE HEBT TOCH EIGELYK GEMIST WAAR HET EIGELYK OMGING MAAR GOED WE HOUDEN HET LEKKER EN MET EEN BLY GEMOED EN SORRY VOOR MYN SCHRYFFOUTEN IK ZAL ZE BLYVEN DOEN, HET SPYT ME
GROETEN MAAR GELUKKIG HEB IK EEN GEZOND INZICHT EN DOORZICHT OM TE WETEN WAT IK MOET WETEN EN NIET AAN DE WEET KAN KOMEN VERMITS IK HET NIET WEET ALHOEWEL IK HET TOCH ZO GRAAG ZOU WETEN ,EN TOEN HE DAT IK TOEN DAT IK HET NU ZOU WETEN MAAR WAT BLYKT IK WEET HET NOCH ALTYD NIET DAT IK HET TOEN NIET WIST WAT IK NU WEL WEET :wjw :muur :muur MAAR OOIT OOIT HOOP IK HET TE WETEN
Plaats reactie