Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Ik zie helemaal geen hefdak. :zwaai
Beter kijken Peter :lach , de T4 van Ralph is een originele Westfalia California (dus hefdak) die hij later zelf heeft omgebouwd naar syncro.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Goed he, je ziet inderdaad bijna niks van dat hefdak. Maar het zit er dus wel degelijk.

Het idee om een fietsenrek aan de deur te hangen is misschien best een goed idee, zijn er dan ook fietsenrekken die aan je deur zitten ipv aan je trekhaak? Iemand een plaatje misschien?

Nog wat anders, ik schrok toch wel een beetje van het verhaal van Pascal, over de onmogelijkheden in Belgie om een versyncro'de bus om te keuren. Is er iemand met ervaring hoe dat in NL gaat? Ik dacht er totnogtoe een beetje losjes over, was eigenlijk niet eens van plan om om te keuren, maar op een dag loop je tegen problemen aan waarschijnlijk.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Zo, ook maar eens aangemeld op het duitse forum, kan ik ook eens plaatjes kijken daar. Enne, mooie bus heeft Ralph, zoiets is het idee wel zo'n beetje. Ik wil ook een snorkel, niet dat het enig nut heeft volgens mij, maar het staat zo stoer (o: Maar het hefdak vind ik duidelijk zichtbaar bij deze bus, vast ook steviger dan dat dunne kleppie wat er bij mij op ligt.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door matje86 »

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:Ik zie helemaal geen hefdak. :zwaai
Beter kijken Peter :lach , de T4 van Ralph is een originele Westfalia California (dus hefdak) die hij later zelf heeft omgebouwd naar syncro.
De bus van Ralph ken ik,
ik heb er op een meeting in Duitsland zelf naastgestaan.
Rode bus lekker verlaagd, witte bus flink verhoogd.

De topicstarter schreef dat hij een imperiaal op het dak niet ging in verband met een (mogelijk toekomstig) hefdak.
Ik reageerde daarop dat ik helemaal geen hefdak zag..

Als het zo'n dak van FSL of Attrion is, dan noem ik dat geen hefdak maar een bus vermink dak..
Heeft met de kwaliteits beleving te maken..
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Hmmm, ja, ik zat ook al een beetje rond te googelen, maar ik geef het toch niet de schoonheidsprijs. Ik denk toch dat ik voor twee op maat gemaakte plaatjes op de achterklep ga, is combinatie met een loeier van een steunplaat IN de klep natuurlijk.

Al is dit wel handig natuurlijk :o)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation »

Waar heb je naar zitten googelen dan?
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Naar plaatjes van fietsenrekken. Over het hefdak, ik denk dat t een FSL is, over kwaliteit kunnen we twisten, maar ik vind t een stuk mooier als de andere waterhoofddaken die ik her en der zie rondrijden. Of stoot ik nu mensen voor het hoofd (o:
Maar zonder gekheid, ik vind het totnogtoe erg prettig om niet onmiddellijk als camper herkend te worden, al zal dat met de nieuwe look wel over zijn vrees ik...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:Ik zie helemaal geen hefdak. :zwaai
Beter kijken Peter :lach , de T4 van Ralph is een originele Westfalia California (dus hefdak) die hij later zelf heeft omgebouwd naar syncro.
De bus van Ralph ken ik,
ik heb er op een meeting in Duitsland zelf naastgestaan.
Rode bus lekker verlaagd, witte bus flink verhoogd.

De topicstarter schreef dat hij een imperiaal op het dak niet ging in verband met een (mogelijk toekomstig) hefdak.
Ik reageerde daarop dat ik helemaal geen hefdak zag..

Als het zo'n dak van FSL of Attrion is, dan noem ik dat geen hefdak maar een bus vermink dak..
Heeft met de kwaliteits beleving te maken..
Ah ,ok . Ik dacht dat je dat bedoelde op die post van mij , met fotos van de wielen op het hefdak :lach

Bij een Westfalia hefdak kan dat nog , maar zo'n FSL dak of Atrion dak zakt volgens mij gewoon in elkaar met dat extra gewicht erop :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

yep
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation »

Zoiets zou kunnen:

Afbeelding

Deze fietsendragers kunnen genoeg aan:

Afbeelding

2 hoge allesdragers gaan gewoon over het uitklap dak, plaat hout er op maken en daar je wielen op vastsjorren.
Goedkoopste en eenvoudigste oplossing en wellicht ook het stevigste.

Hoewel ik wel eens een achterklep zou willen zien, die door het gewicht van 28 kg per wiel(minimaal) maal 2,
en bij het door een flinke kuil rijden, een wat andere vorm heeft gekregen :gekte

Maar ach, als je die plannen hebt om die reis te maken, dan zul je ook wel niet zo snel in de rats zitten,
en het zelf wel uitzoeken..

Succes met je plannen..
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Enfin. nog steeds niet aan de reservewielen-ophanging begonnen. Wel zit er nu een rij bodembeschermingsplaten onder, zo'n beetje van bumper tot bumper, 4mm aluminium op stalen beugels. Heeft me de afgelopen vijf weken alle vrije uurtjes gekost maar dan heb je ook wat (o:

Minder enthousiast ben ik over de draaischijf voor de bestuurdersstoel die een paar dagen geleden binnenkwam. Op aanraden eindeloos gezocht naar een Sportscraft, uiteindelijk gevonden in Duitsland voor een slordige 180E. Vriendinnetje nam het pakketje aan en brak zo'n beetje haar rug... 22kg!
Grote goedheid, dat ding is zwaarder als de stoel en de sokkel bij elkaar... :gif

Enfin, toch maar aan de slag gegaan, maar prompt bleek er niets te passen. Uiteindelijk paste het geval na twee middagen gedoe, toen inmiddels de tweede accu verwijderd was, een flink deel uit de achterzijde van de draaischijf was geslepen vanwege de ophanging van de toch altijd handige back-to-back-stoel optie, de twee zijkanten van de sokkel een centimeter aan weerszijden waren afgeslepen, de schroefdraden van alle gaten in de draaischijf opnieuw waren getapt (geen idee wat ze daarmee hadden uitgehaald maar je draaide de bouten er stuk voor stuk in aan gort, kwam ook veel materiaal met de tap mee naar buiten) en de gaten van de schuifslee waren uitgeboord. Toch bleek dat uitboren niet genoeg want de sledes klemmen nog steeds op de koppen van de bouten en de stoel schuift als een aambeeld op een houten vloer. De gaten in de draaischijf zitten gewoon vele millimeters uit positie /o:

Vervolgens blijkt ook nog de hoogte van het geheel dusdanig te zijn toegenomen dat mijn knieën tegen het stuur zitten en mijn kruin tegen het dak. Ik zou graag nog een eindje naar achter willen maar daar is geen mogelijkheid toe... :muur

Overigens ben ik ook zeer onder de indruk van de plaating van de voorste twee inbusjes waar de stoel mee op sokkel of draaischijf zit. Welke uitzendkracht heeft dat verzonnen zeg... enfin, in een poging om de schuifsleeen verder te laten schuiven daar wat eindnokjes van verwijderd, schuifslee was helaas niet onder de indruk, behalve toen ik de zaak omkeerde en alle kogeltjes eruit kwamen rollen (o:
Dus waarschijnlijk ben ik binnenkort ook op zoek naar een nieuwe stoel, al doet ie 't nu nog prima :peace

Ik heb alles maar weer in oude staat teruggebracht en ga hier eens een poosje op mediteren. Er is een kans dat ik slijptol en lasapparaat ga hanteren om van sokkel, schijf en stoel 1 passend object te wrochten, er is ook een kans dat ik het hele ding als anker voor de boot ga inzetten.

Hopelijk binnenkort wat optimistischer berichten van deze zijde :zwaai

Groet, Bart :werkaanT4
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door matje86 »

:bifun :bifun :bifun :bifun ik leef nog hoor , je had het gewoon ff kunnen vragen :T44EVER :wjw
en een foto zegt meer dan 1000 woorden(ook bij sportkraft moet je de goede hebben) stoel console ff omdraaien en je kan een stuk acher uit

op deze past stoel na 96 zonder problemen http://www.ebay.de/itm/Drehkonsole-Spor ... Sw14xWMBdc
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog 2 hele goede schuifsledes liggen...
Voor als je interesse hebt.

Die console had je ook onder garantie terug kunnen sturen :knipoog

Maarre hoe rijdt het nu met die omgebouwde syncro?
Hoeveel heb je er al mee gereden met 4x4...?
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Jajajajaja Matje, ik heb wel degelijk geluisterd naar je goede raad, en ik weet dat ik de console om kan draaien, maar dan heb ik geen back2back mogelijkheid meer. De draaischijf is dezelfde als uit jouw link, ik kan 'm niet meer terugsturen omdat ik er al aan verbouwd heb maar dat wist ik toen ik de slijptol erin zette dus daar klaag ik niet over... maar ik blijf erbij dat het geval zwaar overgedimensioneerd is. Dat ie niet zal wiebelen geloof ik op je woord, alleen al vanwege de massatraagheid :oD

Wat ik echt waardeloos vind is dat de gaten niet kloppen, is ook erg weinig aan te veranderen behalve de gelaste moertjes te verwijderen en nieuwe terug te lassen, kost me zomaar twee uur werk voor niks.

Wat jouw vraag betreft Peter, de syncro, doet het braaf, je merkt er eigenlijk niks van, behalve net iets meer rijgeluid en een gier/fluittoontje uit de versnellingsbak wat ik nog stevig wantrouw, misschien had ik toch beter mijn instinct kunnen volgen en de bak meteen laten reviseren. Naja, we zullen zien. Deze week voltooi ik de laatste bodemplaat en dan ga ik 'm met kerst een poosje uitproberen in de beroemde 'kuil' bij de sluizen van IJmuiden, onder andere eens proberen om een keer muurvast te rijden en dan weer los te komen, ben zeer benieuwd en zal mijn bevindingen hier rapporteren :ikrij

Daarna terug naar Ismet want het is tijd voor de keuring.

Wat betreft de slede, ik zal eerst eens aan de slag met de oude voordat ik de nieuwe ook weer verpruts, maar zal je aanbod zeker onthouden.

Groeten! Bart
Plaats reactie