Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beste plek om "contact aan"/"motor loopt" draadje vandaan te plukken?

vragen over de T4
Plaats reactie
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Beste plek om "contact aan"/"motor loopt" draadje vandaan te plukken?

Bericht door kimisinnl »

Wil voor m'n (extra) lampen voorop de LED's die bedoelt zijn als dagrijverlichting laten meeschakelen op het contactslot cq. als de motor draait. Dus niet op het TFL contact van de lichtschakelaar, immers dan gaan ze uit op het moment dat ik dimlicht in schakel. Voor de APK trek ik voor het relais wel de zekering eruit.

Als ik het contact eenmaal heb aangezet en de sleutel terugdraai dan moet het wel uitgaan natuurlijk, niet net zoals de radio dat die aanblijft.

Als dit gaat, waar kan ik dan het beste zonder te veel te hoeven rommelen dit 'signaal' vandaan halen? Volgens mij tak je normaal van een blauw draadje af, maar wellicht is er een betere optie. (uiteraard ga ik het afzekeren en de verlichting met relais schakelen)
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Beste plek om "contact aan"/"motor loopt" draadje vandaan te plukken?

Bericht door matje86 »

mijn radio gaat wel uit als sleutel er uit is, dus zullen er 2 draadjes de radio bedienen, het andere draadje dus :knipoog dus continu + en een schakelaartje

of denk ik verkeerd
:ie :werkaanT4
dat is normaal Oskar zijn werk :yes :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste plek om "contact aan"/"motor loopt" draadje vandaan te plukken?

Bericht door kimisinnl »

Hehe, ja dat klopt, maar het idee van mij is juist als ik de sleutel terug draai dat dan de radio nog wel aanblijft maar het buiten donker wordt :jump .
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
avento
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 nov 2013, 09:40

Re: Beste plek om "contact aan"/"motor loopt" draadje vandaan te plukken?

Bericht door avento »

Hoi,
Heel toevallig had ik ook zo"n draadje nodig, ik heb deze zoals Mat al omschrijft geleend bj de radio :winter
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste plek om "contact aan"/"motor loopt" draadje vandaan te plukken?

Bericht door kimisinnl »

Alleen gaat het dan pas uit als je je sleutel uit het contact haalt. Het liefste zou ik dus alleen als de motor loopt of de sleutel in middelste 'contact' stand staat spanning hebben, niet in de meest tegen-de-klok-in stand...

Alternatief is dat ik ze op het stadslicht erbij zet, alleen dan moet ik niet vergeten die knop te draaien overdag ;). Heeft niet mijn voorkeur.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste plek om "contact aan"/"motor loopt" draadje vandaan te plukken?

Bericht door kimisinnl »

Zoals zo vaak bood Peter weer de oplossing...

Ik heb notabene een flinke 2e accu achterin staan, waar dus ook een scheidingsrelais voor onder de motorkap zit. Alleen dit blauwe draadje ging beetje op de ajeto-buur manier door de motorruimte om via een tule naar de passagiersruimte te gaan. Waar die eindigde kon ik zo 123 niet vinden zonder vanalles vanonder het dashboard te trekken.

Blijkbaar (aangezien ik MFA / boordcomputer heb en geen storingsmelding) zou deze achterop de zekeringkast moeten zitten. Verklaard gelijk een hoop en met hulp van het artikel van Peter heb je dan dus ook gelijk een 'nette' plek om het signaal weg te halen :jumpklap . Hier staat alles wat ik wilde weten: http://www.eldiape.com/2deaccu/2deaccu.htm
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Plaats reactie