Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Beste forummers,
Al sinds ik de bus heb (half jaartje en 10.000 km) zijn de verstuivers niet al te jofel meer. Bekende kwaal van de AJT. Als ik s'ochtends de bus start loopt deze de eerste paar slagen erg onregelmatig en rauw. Verder de eerste 4 kilometer met een zijden voetje rijden om de de dichte grijs/blauwe mist te beperken.
Ik gebruik de bus dagelijks voor mijn werk. Heb dus geen zin en tijd om verstuivers uit te bouwen en weg te brengen voor revisie. Het liefst koop ik een setje AJT verstuivers en laat deze reviseren. Plug and play en op een zaterdagochtend prima te doen. Ombouw naar ACV is ook nog prima te doen. Enige punt is het aanpassen van de ECU. Kan ik een ECU van een ACV pakken en deze wisselen voor die van de AJT? Dan hoef ik ook niet naar VVT toe (zit om de hoek, maar gewoon weer geen zin en tijd)
De bus is uit 1999 maar is als ik het goed heb nog wel het oude model (helaas). Dus blauwe tellers zonder can (800B) en een ECU met vacuumslang, edc12?.
Kortom, ik zoek eigenlijk een "plug and play" oplossing voor de verstuivers wat leuk is voor een zaterdagje ;)
Al sinds ik de bus heb (half jaartje en 10.000 km) zijn de verstuivers niet al te jofel meer. Bekende kwaal van de AJT. Als ik s'ochtends de bus start loopt deze de eerste paar slagen erg onregelmatig en rauw. Verder de eerste 4 kilometer met een zijden voetje rijden om de de dichte grijs/blauwe mist te beperken.
Ik gebruik de bus dagelijks voor mijn werk. Heb dus geen zin en tijd om verstuivers uit te bouwen en weg te brengen voor revisie. Het liefst koop ik een setje AJT verstuivers en laat deze reviseren. Plug and play en op een zaterdagochtend prima te doen. Ombouw naar ACV is ook nog prima te doen. Enige punt is het aanpassen van de ECU. Kan ik een ECU van een ACV pakken en deze wisselen voor die van de AJT? Dan hoef ik ook niet naar VVT toe (zit om de hoek, maar gewoon weer geen zin en tijd)
De bus is uit 1999 maar is als ik het goed heb nog wel het oude model (helaas). Dus blauwe tellers zonder can (800B) en een ECU met vacuumslang, edc12?.
Kortom, ik zoek eigenlijk een "plug and play" oplossing voor de verstuivers wat leuk is voor een zaterdagje ;)
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Vraag VVT effe voor een setje ACV's of Bosio"s
Dan kan alles op een zaterdag plug & Play, zowel verstuivers als software.
Dan kan alles op een zaterdag plug & Play, zowel verstuivers als software.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Zoals geert g zegt, OF
via dieselservice.nl nieuwe frattelli's bestellen, deze kun je zelf inbouwen, en dan meteen chippen .....
Ik heb de mijne laten chippen door peter multivan generation en er zeer tevreden over!
Zuiniger verbruik, gaat 1 op 13 of langere afstand 1 op 14 ipv 1op10 en van de blauwedamp af
Btw: Heb je al een intercooler erop en de egr afgedopt??
Gechipt bij 180.000 en nu op 210.000 nog geen problemen!
via dieselservice.nl nieuwe frattelli's bestellen, deze kun je zelf inbouwen, en dan meteen chippen .....
Ik heb de mijne laten chippen door peter multivan generation en er zeer tevreden over!
Zuiniger verbruik, gaat 1 op 13 of langere afstand 1 op 14 ipv 1op10 en van de blauwedamp af
Btw: Heb je al een intercooler erop en de egr afgedopt??
Gechipt bij 180.000 en nu op 210.000 nog geen problemen!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Verbruik is nu ook 1:14/1:14,5. Ik rij vlot maar laat de motor niet te hard werken. Met andere woorden ik schakel me suf in die 88pk. Egr in vagcom 'dichtgezet' en heb geen intercooler. Kat is wel weg.
Ik hoef niet perse meer vermogen. 88pk is niet veel maar ik kom zat mee met het verkeer. Harder dan 120/130 rij ik met deze niet ivm de korte bak.
Ik hoef niet perse meer vermogen. 88pk is niet veel maar ik kom zat mee met het verkeer. Harder dan 120/130 rij ik met deze niet ivm de korte bak.
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Recentelijk heb ik een setje ACV verstuivers met leidingen kunnen scoren voor een nette prijs (facebook).
Nu zit ik er aan te denken om de pp0.5 uit Engeland te bestellen. Kost ook zo'n 600,- met inruil van de stanadyne's. Maar het evt reviseren van de bosch verstuivers en het aanpassen van de ecu komt globaal op hetzelfde. Aanpassen ecu hoeft niet met de pp0.5.
Iemand hier ervaringen met deze verstuivers?
Nu zit ik er aan te denken om de pp0.5 uit Engeland te bestellen. Kost ook zo'n 600,- met inruil van de stanadyne's. Maar het evt reviseren van de bosch verstuivers en het aanpassen van de ecu komt globaal op hetzelfde. Aanpassen ecu hoeft niet met de pp0.5.
Iemand hier ervaringen met deze verstuivers?
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Blijkbaar zijn de nozzles van projectpower niet zomaar plug en play als je het goed wil hebben. Ik heb al van meerderd Engelsen gelezen dat de T4 er dan wel op draait , maar onregelmatig loopt . Na een softwareaanpassing is dit verholpen. Maar dan krijg je hetzelfde probleem als met de acv verstuivers : softwareaanpassing.MrMillion schreef:Recentelijk heb ik een setje ACV verstuivers met leidingen kunnen scoren voor een nette prijs (facebook).
Nu zit ik er aan te denken om de pp0.5 uit Engeland te bestellen. Kost ook zo'n 600,- met inruil van de stanadyne's. Maar het evt reviseren van de bosch verstuivers en het aanpassen van de ecu komt globaal op hetzelfde. Aanpassen ecu hoeft niet met de pp0.5.
Iemand hier ervaringen met deze verstuivers?
En trouwens : zomaar nieuwe nozzles in verstuivers droppen en dan monteren en rijden , is geen ideale oplossing. De verstuivers dienen eerst afgesteld te worden op een dieseltestbank (bosch center of dergelijke) .
Het is maar een tip hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Wat ik zo snel las was dat de pp1/pp2 een software aanpassing nodig hebben. Met de pp0.5 schijn je zo te kunnen rijden in een ajt .Hooguit met vagcom wat met aanpassen.
Het is ook dan de bedoeling om een complete set uit Engeland te halen. Dus gereviseerde verstuivers met nieuwe nozzles en dan de stanadynes inruilen aangezien het inleveren van de ACV verstuivers me maar 65,- oplevert. Losse nozzles begin ik niet aan. Zal altijd half werk blijven. De ACV verstuivers die ik heb verkoop ik dan wel weer, ging me meer om de leidingen ;)
Het is ook dan de bedoeling om een complete set uit Engeland te halen. Dus gereviseerde verstuivers met nieuwe nozzles en dan de stanadynes inruilen aangezien het inleveren van de ACV verstuivers me maar 65,- oplevert. Losse nozzles begin ik niet aan. Zal altijd half werk blijven. De ACV verstuivers die ik heb verkoop ik dan wel weer, ging me meer om de leidingen ;)
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Zijn die acv verstuivers nog goed ? Hoeveel km ?
Als die acv verstuivers nog goed zijn , dan zou ik die erin plaatsen , met een ecu aanpassing .
Met die acv verstuivers ben je dan ook van die blauwe rook vanaf ,typisch voor de enkeltraps ajt verstuivers .
Als die acv verstuivers nog goed zijn , dan zou ik die erin plaatsen , met een ecu aanpassing .
Met die acv verstuivers ben je dan ook van die blauwe rook vanaf ,typisch voor de enkeltraps ajt verstuivers .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Ik zou hetzelfde doen als Pascal.
Wat ze met PP 0.5 aanbieden zijn ook 2 traps verstuivers,
dus dan is er toch ook een remap nodig..
Als je al ACV verstuivers hebt liggen, en ze zijn goed, dan die gebruiken en software aan laten passen van 1 trap naar 2 traps verstuivers.
scheelt je geld..
Engelsen zijn soms niet helemaal "sophisticated", als je begrijpt wat ik bedoel..
Wat ze met PP 0.5 aanbieden zijn ook 2 traps verstuivers,
dus dan is er toch ook een remap nodig..
Als je al ACV verstuivers hebt liggen, en ze zijn goed, dan die gebruiken en software aan laten passen van 1 trap naar 2 traps verstuivers.
scheelt je geld..
Engelsen zijn soms niet helemaal "sophisticated", als je begrijpt wat ik bedoel..
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Nu ik er zo over denk lijkt het me ook wijzer om de acv verstuivers te gebruiken. Heb geen idee van de staat of km stand maar komt uit een 97'er met een geklapte riem. Kon ze voor 100,- niet laten liggen.
Lijkt me wel wijs om ze te laten reinigen/testen..?
Viel me wel op dat die Engels eigenlijk over alles positief zijn ;).
Lijkt me wel wijs om ze te laten reinigen/testen..?
Viel me wel op dat die Engels eigenlijk over alles positief zijn ;).
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Ik heb er ook al een paar omgebouwd van AJT naar ACV verstuivers , naar volle tevredenheid.MrMillion schreef:Nu ik er zo over denk lijkt het me ook wijzer om de acv verstuivers te gebruiken. Heb geen idee van de staat of km stand maar komt uit een 97'er met een geklapte riem. Kon ze voor 100,- niet laten liggen.
Lijkt me wel wijs om ze te laten reinigen/testen..?
Viel me wel op dat die Engels eigenlijk over alles positief zijn ;).
Ik laat de verstuivers ook altijd eerst in een Bosch center eens testen , dat kost me +/-100eur , maar dan weet ik wat ik heb , en of ze goed genoeg zijn om in te bouwen.
En wat betreft de Engelsen , ja ... als je dat leest op het Engelse forum , dan toveren ze daar PK's te voorschijn alsof het niks is . Een AJT (88pk) met andere verstuivers en gechipt heeft ineens +160PK ,yeah right .... En dat dan nog met een originele versnellingsbak van een AJT
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
... En blijkbaar hebben ze ook iets andere opvattingen van "smoke-free" ..
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Heb vorig jaar ook verstuivers en comp van ajt naar acv omgebouwd, stank en rook weg daarna.
Qua vermogen niet veel verschil vond ik.
Wat veel verschil gaf was een nieuwe T-riemen en goed afstellen.
Om de ajt bak wat langer te laten schakelen ga ik bij de volgende bandenwissel grotere diameter opzetten, bv 205 75 15, dan zit ie ongeveer zelfde als de acv bak.
peter
Qua vermogen niet veel verschil vond ik.
Wat veel verschil gaf was een nieuwe T-riemen en goed afstellen.
Om de ajt bak wat langer te laten schakelen ga ik bij de volgende bandenwissel grotere diameter opzetten, bv 205 75 15, dan zit ie ongeveer zelfde als de acv bak.
peter
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
Nadat ik de stanadyne eentraps omgebouwd had naar 2 traps vertuivers, heeft peter multivan de ecu aangepast...
Resultaat: stiller, zuiniger EN mooier oppakken van het toerental etc.
Tevens is het "turbogat" / dip" weg, en loopt het toerental in een rechte lijn op.
Ptr1968, de koppeling is de zwakke plek van een ajt... grotere wielen, houd in meer kracht/moment er op...
Bereid je dus maar voor op slippende koppeling etc....
Slimmer is dus een 102 pk bak met sachs koppeling en 2mv vliegwiel etc. Te plaatsen....
Resultaat: stiller, zuiniger EN mooier oppakken van het toerental etc.
Tevens is het "turbogat" / dip" weg, en loopt het toerental in een rechte lijn op.
Ptr1968, de koppeling is de zwakke plek van een ajt... grotere wielen, houd in meer kracht/moment er op...
Bereid je dus maar voor op slippende koppeling etc....
Slimmer is dus een 102 pk bak met sachs koppeling en 2mv vliegwiel etc. Te plaatsen....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Re: Wat te doen met de verstuivers... (AJT)
@sloperijder;
Een acv bak met vliegwiel en koppeling lijkt me nogal een grote investering, 1000 euro ofzo? (heb m'n busje gekocht voor 2200)
M'n versnellingsbak en koopeling was al eens vervangen volgens vorige eigenaar, hij schakelt boterzacht.
Ik chip 'm verder niet, rij meestal niet zwaar beladen, dan moet 7% grotere banden toch wel kunnen?
Een acv bak met vliegwiel en koppeling lijkt me nogal een grote investering, 1000 euro ofzo? (heb m'n busje gekocht voor 2200)
M'n versnellingsbak en koopeling was al eens vervangen volgens vorige eigenaar, hij schakelt boterzacht.
Ik chip 'm verder niet, rij meestal niet zwaar beladen, dan moet 7% grotere banden toch wel kunnen?