Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhoud T5

vragen over de T5
Plaats reactie
peterkroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2007, 19:28
Locatie: Höör Zweden
Contacteer:

Onderhoud T5

Bericht door peterkroon »

Beste weetjewellers,

Een vraag over onderhoud betr: een T5,130 pk uit 2006 met bijna 2 ton op de teller.
In juni ga ik met deze bus richting NL en aangezien een beurt daar beduidend goedkoper is als in Zweden ben ik van plan om dit in NL te laten doen.
Over de onderhoudshistorie is weinig bekend,ik kocht deze bus met 150.000 op de teller en heb zelf bij 165000 de olie,oliefilter,luchtfilter en interieurfilter vervangen.
Voordat ik naar NL rij, ga ik weer olie ( Castrol edge 5W30 10 liter voor €75,- !!! ) verversen maar wat is echt aan te raden en min of meer noodzakelijk ?
Ik dacht zelf aan :
Brandstoffilter
Verversen versnellingsbakolie (handbak )
Diverse snaren controleren en misschien preventief vervangen.
Iemand suggesties of tips waar ik nog nog meer op moet letten ?

B.v.d. Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onderhoud T5

Bericht door Pascal-141 »

peterkroon schreef:Beste weetjewellers,

Een vraag over onderhoud betr: een T5,130 pk uit 2006 met bijna 2 ton op de teller.
In juni ga ik met deze bus richting NL en aangezien een beurt daar beduidend goedkoper is als in Zweden ben ik van plan om dit in NL te laten doen.
Over de onderhoudshistorie is weinig bekend,ik kocht deze bus met 150.000 op de teller en heb zelf bij 165000 de olie,oliefilter,luchtfilter en interieurfilter vervangen.
Voordat ik naar NL rij, ga ik weer olie ( Castrol edge 5W30 10 liter voor €75,- !!! ) verversen maar wat is echt aan te raden en min of meer noodzakelijk ?
Ik dacht zelf aan :
Brandstoffilter
Verversen versnellingsbakolie (handbak )
Diverse snaren controleren en misschien preventief vervangen.
Iemand suggesties of tips waar ik nog nog meer op moet letten ?

B.v.d. Peter
Een 5 cilinder motor in de T5 heeft helemaal geen snaren/riemen . :knipoog
Hij heeft wel rubber koppelingen zitten tussen motor en aanbouwtoebehoren (generator en airco pomp) , deze rubber koppelingen kunnen (indien nog nooit vervangen) bij 200.000km wel eens aan vervanging gaan toe zijn . (moet normaalgezien om de 120.000km gebeuren dacht ik)

Heel belangrijk is ook om de correcte olie te gebruiken . Daar zit verschil op , afhankelijk van bouwjaar : tot 2006 Longlife 2 , vanaf +/- midden 2007 zijn de update motoren gekomen (met DPF) en die vereisen longlife 3 olie .
Als de laatste oliewissel bij 165.000 was , en je hebt er nu 200.000 , dan zeker ook oliefilter mee vervangen met de olie .
Ook luchtfilter en interieurfilter zullen na 35.000km wel aan vervanging toe zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Onderhoud T5

Bericht door ktmkrik »

Ik zou persoonlijk het onderhoud nooit in NL laten uitvoeren maar ergens bij een dealer in Duitsland waar de prijzen aanzienlijk lager liggen dan in Nl.
Castrol edge 5W30 kan tegenwoordig ook worden toegepast op een AXD motor, blijkbaar zijn de spec's aangepast en kun je deze olie tegenwoordig zonder problemen gebruiken.
Olie, lucht en brandstoffilter zou ik bij deze kilometerstand zeker meenemen, beter een keer vaker vervangen dan een keer overslaan, brandstof filter kan dan weer 100.000km mee volgens mij.
Zelf vervang ik deze wel vaker want voor die paar centen heb ik liever een frisse.
Interieur filter lijkt me ook niet overbodig aangezien deze alleen maar voor frisse en schone lucht in de cabine zorgt en dat is in mijn ogen zeker geen overbodige luxe lijkt me persoonlijk!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Onderhoud T5

Bericht door heemskerk »

Ik zou, wanneer je echt goed beslagen ten ijs wilt komen (hoe toepasselijk nu) kiezen voor de Longlife II indien van toepassing. Ik ben niet op de hoogte van de compabiliteit van longlife III als substituut voor de longlife II maar zou ook geen risico nemen. Mij is relatief vrij recent door de VW-dealer verteld (na navraag door hen bij importeur PON) dat deze niet onderling verwisselbaar zijn. Pascal heeft mogelijk een punt?

Bij uitgebreid onderhoud zou ik ook kijken of de aandrijfassen goed ingevet zijn, het uitlaatspruitstuk controleren en als je écht grondig te werk zou willen gaan het roetfilter controleren of deze genoeg doorlaat heeft. Wanneer de doorstroming een probleem is ( door verstopping of uiteenvallen van het ceramisch materiaal) is het spruitstuk onderhevig een (te) grote temperatuursverschillen waardoor een defect voor de hand zou kunnen komen te liggen..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onderhoud T5

Bericht door Pascal-141 »

ktmkrik schreef:Ik zou persoonlijk het onderhoud nooit in NL laten uitvoeren maar ergens bij een dealer in Duitsland waar de prijzen aanzienlijk lager liggen dan in Nl.
Castrol edge 5W30 kan tegenwoordig ook worden toegepast op een AXD motor, blijkbaar zijn de spec's aangepast en kun je deze olie tegenwoordig zonder problemen gebruiken.
Olie, lucht en brandstoffilter zou ik bij deze kilometerstand zeker meenemen, beter een keer vaker vervangen dan een keer overslaan, brandstof filter kan dan weer 100.000km mee volgens mij.
Zelf vervang ik deze wel vaker want voor die paar centen heb ik liever een frisse.
Interieur filter lijkt me ook niet overbodig aangezien deze alleen maar voor frisse en schone lucht in de cabine zorgt en dat is in mijn ogen zeker geen overbodige luxe lijkt me persoonlijk!
Brandstoffilter 100.000km ??? :ie :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Onderhoud T5

Bericht door ktmkrik »

heemskerk schreef:Ik zou, wanneer je echt goed beslagen ten ijs wilt komen (hoe toepasselijk nu) kiezen voor de Longlife II indien van toepassing. Ik ben niet op de hoogte van de compabiliteit van longlife III als substituut voor de longlife II maar zou ook geen risico nemen. Mij is relatief vrij recent door de VW-dealer verteld (na navraag door hen bij importeur PON) dat deze niet onderling verwisselbaar zijn. Pascal heeft mogelijk een punt?

Bij uitgebreid onderhoud zou ik ook kijken of de aandrijfassen goed ingevet zijn, het uitlaatspruitstuk controleren en als je écht grondig te werk zou willen gaan het roetfilter controleren of deze genoeg doorlaat heeft. Wanneer de doorstroming een probleem is ( door verstopping of uiteenvallen van het ceramisch materiaal) is het spruitstuk onderhevig een (te) grote temperatuursverschillen waardoor een defect voor de hand zou kunnen komen te liggen..
Rij zelf nu bijna 100.000km met Castrol edge 5W30, als het zo slecht zou zijn voor een AXD blok dan zouden de problemen zich al lang geopenbaard hebben lijkt me toch?
Daarnaast heb ik een aantal oliehandelaren en dealers gevraagd en die geven allemaal de 5W30 aan om probleemloos te gebruiken.
Long life gebruik ik niet aangezien ik de olie niet zo lang op het blok wil hebben maar eerder ververs.
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Onderhoud T5

Bericht door Fransoos »

Mijn T5 AXD uit 2003 liep ook op 5w30, hoelang weet ik niet, gekocht bij 190000 km. Wel was bij 200000 km de nokkenas ingelopen en moest vervangen worden. Ik ben toen toch mede gezien de reakties op het duitse T5 forum overgestapt op 0w30 506.01 olie. Hij loopt nu weer perfekt.
Gebruikersavatar
richard-413
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 nov 2014, 11:21

Re: Onderhoud T5

Bericht door richard-413 »

Om even terug te komen op een eerdere reactie van pascal dat klopt er zitten op het blok 2 flexibele torsokopelingen en die moeten bij een axd axe motor vervangen worden bij 150 000 bij een bnz motor bij 180 000 waarom dit verschilend is geen idee wat betreft het onderhoud is het geen overbodige luxe om gewoon in 1 keer alle filters en olie te vervangen dan kan je er voorlopig weer tegen aan :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onderhoud T5

Bericht door Multivan Generation »

Niet iedere 5W30 is hetzelfde..
Als je de reactie van Pascal erg goed naleest,
hij heeft er tenslotte zijn best op gedaan,
dan kun je er uit halen welke olie je moet hebben..
En aan welke VW specificatie die moet voldoen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onderhoud T5

Bericht door Pascal-141 »

Wat betreft de oliekeuze voor de T5 motoren , daar is in het verleden hier op dit forum al veel over geschreven. Na veel opzoekwerk heb ik er zelf ook een en ander over geschreven.
Het is heus niet zonder reden dat VW beslist dat de ene motor een bepaald type motorolie nodig heeft , en een ander type (of in dit geval dezelfde motor maar met heel wat updates/wijzigingen) die vaak niet geweten zijn door de "doordeweekse gebruiker" . Via de zoekfunctie is dat nog wel terug te vinden denk ik.

En wees ook niet verbaasd dat zelfs VW dealers er soms geen aandacht aan besteden , aan welke olie ze erop gooien . Is trouwens ook hier op het forum al gebleken dat er soms gewoon olie met de verkeerde specs werd opgevuld bij een onderhoud.

Maar goed , dit was niet de vraag van de topicstarter natuurlijk :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Onderhoud T5

Bericht door ronald tdi »

Ik lees Zweden. ...

Dus koelvloeistof verversen zal zeker prettig zijn
ik zelf doe dat elke 5 jaar
peterkroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2007, 19:28
Locatie: Höör Zweden
Contacteer:

Re: Onderhoud T5

Bericht door peterkroon »

Bedankt voor de info, ga er zeker aandacht aan besteden.
Ja dat van die snaren was niet handig van mij,zit ik regelmatig met mijn poffertjeskop onder de motorkap en dan heb ik het over snaren....
Onderhoud in D is niet echt een optie,zitten we daar minstens een halve dag en als er echt iets is nog langer.
Ik ga plat op het stuur richting NL en zoek dan in Noord-Holland een gemotiveerde garage die dit onderhoud uit wil voeren.

Mvg Peter
Plaats reactie