Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

fsl hefdak???

vragen over de T4
erik wijn
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:43
Locatie: hengelo

Re: fsl hefdak???

Bericht door erik wijn »

Hallo Franz,

Naar mijn idee kan je onder geen enkel dak van FSL slapen!
Door de toegepaste constructie van het frame van alluminium in het autodak en de geringe hoogte en lengte van het hefdak is dat niet mogelijk.
Bij ons is het bijna 10 jaar geleden er in gezet en heb er min of meer spijt van gehad niet voor een Reimo of gelijksoortig dak te hebben gekozen. Prijs en hoogte waren toen het uitgangspunt, hoogte omdat we vaak naar Scandinavie gaan en gingen en het voordelen bood voor bepaalde overtochten, het bleef onder de 1,95 meter waardoor je goedkoper over werd gevaren, vooral op de trip naar IJsland scheelde dat behoorlijk. Spijt omdat de afwerking slordig was, ook ik had lakschade door slijpsel afkomstig van het uitslijpen van het bestaande dak. Zelfs enkele van de electrische achterruitverwarmingsdraden waren weggesmolten! Ook mijn ervaring met de bedrading voor de verlichting waren gewoonweg slecht, de draadschuifjes waren met een kombinatietang of iets dergelijks aan de draden geknepen, advies om hier een AMP tang voor aan te schaffen zijn kennelijk niet overgekomen! Ik heb in de eerste week nadat ik de wagen terug had bij de gasveren aan het alluminium frame extra alluminium hoekprofielen gemaakt omdat de stevige krachten die op het iele randje kwamen te staan niet vertrouwde.
Ook de versteviging van het hefdak van MDF vind ik kwalitatief geen uitblinker, desondanks zit dit er nog steeds in bij mij.
Omdat ik er een dakraam in heb gezet heb ik in de lengterichting van het dak, ter hoogte van het dakraam aan beide zijden alluminium hoekprofielen van 20x20 mm en 1 meter lang, ter versteviging geplaatst. Bij de schroeven door het dak heb ik lekkage gehad, die heb ik vervangen door roestvrij stalen, daar had ik om gevraagd maar FSL verstaat onder roestvrijstaal verzinkte schroeven die dus toch..... Daarna heb ik dak ook laten wrappen, kost wel wat maar het lekt niet meer en ziet er cool uit. Van windgeruis of andere bijgeluiden hebben we nooit last gehad, sluiten deed het vrij behoorlijk. Hoe de daken nu zijn weet ik natuurlijk niet, je verwacht eigenlijk wel dat zoiets door de jaren heen verbeterd. Wel, het is een heel verhaal geworden, hoop dat jij en de andere WJWers er wat aan hebben.

Erik
Gebruikersavatar
Franz 442
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:05
Locatie: Leende
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door Franz 442 »

Hoi,

Ik denk toch dat ik dan een totaal ander dak heb dan jij Erik. Dit dak is bedoeld als slaapdaken heeft ook een bepaalde hoogte. Ik ga binnenkort met de opbouw beginnen en zal daar waar mogelijk is wel een foto maken.

Er zit wel degelijk verschil in het type dak wat FSL levert. Maar goed we zullen gaan zien hoe het af gaat lopen ;-)

Mvg Franz
erik wijn
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:43
Locatie: hengelo

Re: fsl hefdak???

Bericht door erik wijn »

Hallo Franz,
Bedankt voor je antwoord! Mijn reaktie (positief en negatief naar FSL) is gebaseerd op het tijdstip dat ik het dak heb laten plaatsen en dat is al wat jaartjes geleden! Hoe zij nu werken en wat zij maken is mij niet bekend, daar moet uiteraard rekening mee worden gehouden, ik ben ook niet op de hoogte dat zij nu ook een (slaap)dak leveren. Af en toe heb ik nog eens de website opgezocht maar daar kon ik weinig uit opmaken of er geïnnoveerd is, blijbaar dus wel. Dat is positief en zodoende de concurentie met de meer bekende hefdakbouwers aan kunnen.


Vriendelijke groet Erik.
Sinds 2006 een blije weetjeweller
Afbeelding
Gebruikersavatar
Franz 442
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:05
Locatie: Leende
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door Franz 442 »

Hoi,

Om nog als reactie op voorgaande berichten te geven. Zo ziet mijn FSL slaaphefdak eruit.
2015-12-20 16.41.04.jpg
2015-12-20 16.44.17.jpg
Groet Franz
Gebruikersavatar
MicroPopeye
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 sep 2012, 21:53
Contacteer:

Re: fsl hefdak???

Bericht door MicroPopeye »

http://www.micropopeye.nl/Camperindex.htm

Hallo

Wij hebben ook een FSL dak gekocht voor onze lwb caravelle. Zelf ingebouwd en na drie jaar nog perfect en heel veel schik van!!
Kijk maar op onze website voor alle bouw foto's.


Gr. Laurens
Eens sprak iemand:"mijn camper is klaar" toen wist ik hier spreekt een leugenaar!!
erik wijn
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:43
Locatie: hengelo

Re: fsl hefdak???

Bericht door erik wijn »

Hallo Franz en Micropopeye en natuurlijk alle andere WJWers.

Heeft even geduurd voor een antwoord, moet natuurlijk mijn idee over FSL behoorlijk bijstellen!
FSL maakt een slaapdak ook voor de lwb en het ziet er ook goed uit!
Respect voor Micro Popeye die het lef heeft in zijn dak te gaan zagen, ik durf veel maar een gat in mijn dak maken ging mij toch iets te ver. Allebei de daken zien er goed uit en ik denk dat jullie er net zo veel plezier aan beleven als wij evengoed aan ons dakje hebben en hebben gehad. Wij hebben het behoorlijk in de praktijk getest gedurende onze vakanties in de Scandinavische landen, incl. IJsland. Op wat kleine onvolkomenheden zijn we best tevreden en hopen we dit jaar weer lekker op stap te gaan en te genieten van Zweden en Noorwegen.

Erik
Sinds 2006 een blije weetjeweller
Afbeelding
Plaats reactie