Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 electrisch probleem

vragen over de T5
wakker
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2016, 14:11

t5 electrisch probleem

Bericht door wakker »

Dag allemaal
Ik heb een electrisch probleem met mijn t5 uit 2007...ben wel handig, maar dit gaat boven mijn pet:
1)
De electrische ramen doen het spontaan niet meer (ooit eerder meegemaakt, ging na maanden plotseling weer over)
2)
Bij starten of gebruik van de intervalstand van de ruitenwisser valt regelmatig het dashboard uit: heel kort, maar dan staan wel alle klokken weer op nul...
Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt?? Mijn garage heeft er wel eens naar gezocht, vergeefs, maar niettemin forse rekening aan onderzoekstijd...
Hoor het graag
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Burp »

Controleer ook het deel achter je contactslot. Deze gaan ook wel eens stuk.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
wakker
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2016, 14:11

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door wakker »

Beste Martin, hartelijk dank voor je input, ik ga er mee aan de slag.
wakker
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2016, 14:11

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door wakker »

En ook dank aan bleubird! Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd of er sprake van een kabelbreukje bij de deurstijl...Denk niet dat dat aan de orde is....lijkt een progressieve kwaal, waarbij steeds meer systemen het begeven...
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door edwinh »

wakker schreef:En ook dank aan bleubird! Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd of er sprake van een kabelbreukje bij de deurstijl...Denk niet dat dat aan de orde is....lijkt een progressieve kwaal, waarbij steeds meer systemen het begeven...
Denk dat je het meer moet zoeken in de centrale zekering kast. Laat hem eerst een uitlezen, en dan niet alleen het mot. ECU. Maar vooral het Can bus en Comfort gedeelte.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Niels18
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018, 12:40

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Niels18 »

Hoi wakker, hoi allemaal,

Mijn T5 uit 2008 heeft precies het zelfde probleem v.w.b. uitval van het dashboard. Jouw klacht nummer 2)
Bij de eerste keer dat het gebeurde was de bus net een half jaar uit de garantie waarbij de dealer en Volkswagen NL niets voor me konden doen en in een nieuw dashboard van € 1.200,= had ik geen zin, ook niet voor de helft van het geld. (Dat is opzich een andere discussie, maar ik vind wel dat ik van een nieuw gekochte, best wel dik aangeklede T5 mag verwachten dat een dashboard een autoleven lang mee gaat, maar toch op zijn minst niet na 2.5 jaar kapot gaat.)

Mijn klacht klacht komt voor als je de bus start en als je de ruitenwissers gebruikt op de intervalstand:
Op het moment dat de wisserbladen terugkomen naar beneden schakelt er een relais om, en precies op dat moment komt het vaak voor (niet altijd) dat de dashverlichting uitvalt, alle meters lopen trillend terug naar 0, de boordcomputer reset zich, gereden kilometers en brandstofverbuik van die rit klopt dus niets meer van. Daarbij kan het zijn dat de brandstofmeter een totaal andere waarde aan geeft en de BC zegt dat je moet tanken, terwijl ik weet dat de tank nog voor 3/4 vol zit.
Volgens mij praten we hier over het zelfde probleem als wat jij hebt (gehad).

Ik heb destijds ook al gezocht naar oplossingen in fora ed. en niets kunnen vinden. Al die tijd heb ik er mee doorgereden, wat op zich weinig technische problemen geeft, al heb je niets aan je BC en is het irritant.

Ook op dit moment heb ik er nog niets aan gedaan en blijft de klacht zich voordoen.
Nu zag ik in een keer jouw bericht hier op ons forum, het is voor jou wel even geleden, maar toch wil ik je vragen:
Heb jij jouw klacht kunnen oplossen? En zo ja hoe? Wat is je advies?
Zou je me willen helpen?

Hoop van je te horen.
Groet.
Niels
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door DennisTDI »

Centrale zekering kast onder de accu eens goed controleren op waterschade!
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Niels18
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018, 12:40

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Niels18 »

Hoi Dennis,
Ik zie bij jou zelfde motor, zelfde bouwjaar.
Heb jij het zelfde probleem gehad dan, en zat daar de oplossing?
Gr N
Frank ut Fryslân
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 11:25

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Frank ut Fryslân »

Helaas ook mijn TDI uit 2008 heeft dit zelfde probleem wat aardig irritant is.

Doet zich overigens alleen voor bij het gebruik van de ruitenwisser.

:ie
Niels18
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018, 12:40

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Niels18 »

Ja Frank, maar hopen dat Wakker gaat reageren, ben erg benieuwd naar de oplossing.
Ik heb al geïnformeerd naar revisie van het het dashboard, maar een bedrijf in Apeldoorn kan niet garanderen dat het dan is opgelost.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Multivan Generation »

Als er steeds meer systemen uit gaan vallen, haal dan eens je vloermat aan de voorzijde los en bekijk goed de kabelboom die over de vloer vanaf de zekeringenkasten naar de 2 voorstoelen lopen.. de buitenmantel wil wel eens een beetje beschadigen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Niels18
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018, 12:40

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Niels18 »

Goede tips black bully en Multivan Genaration! Dank jullie wel!
Ga ik mee aan het werk en ik laat het weten als het probleem is opgelost.
Bikerzz
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2018, 12:17

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Bikerzz »

Hallo Niels,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Transporter T5 uit 2008, ben jij nog verder gekomen met het oplossen van dit probleem?

Groet,
John
Niels18
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018, 12:40

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Niels18 »

Hoi John,

Ja, ik ben verder gekomen. In die zin dat ik het probleem nog niet heb opgelost wegens drukte, maar ik zit in de goede richting, wordt een klusje voor in de zomervakantie vrees ik.
De oplossing die Black Bulli aandroeg sprak mij het meeste aan omdat ik de klacht al had toen de bus pas twee en een half jaar oud was. Lekkage, kabelslijtage, vocht etc. is dus niet aan de orde. Het betreft hier gewoon een kwaliteitsprobleem van VW welke nauw samenhangt met het gebruik van de ruitenwissers in de intervalstand.
Ik ben dus daarop gaan zoeken en heb een filmpje gevonden die de drie elko's (condensatoren) aanwijzen op de printplaat achter de wijzerplaat die moeten worden vervangen.
Ik wil ze gaan vervangen voor de beste kwaliteit elko's die ik maar kan vinden, ik weet alleen de waardes nog niet, dat wordt ik het filmpje helaas niet duidelijk.
Dus John, mocht jij deze klus eerder geklaard hebben dan ik en je komt achter de waardes van deze drie elko's, dan hoor ik graag van je welke elko's het moeten zijn.

Bij deze de link naar het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1RG8wFhaegE

En dit filmpje bevestigt nog eens PRECIES het probleem: https://www.youtube.com/watch?v=niQ9BYn-sUU

Ben benieuwd naar je reactie John, succes.

Groet Niels
Niels18
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018, 12:40

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door Niels18 »

Hey black bulli,

Nou zeg, geweldig!! Die kan ik dus al op voorhand bestellen. 25 Volt, die kunnen dus wat meer hebben, kan ik snappen.
Super veel dank voor deze info, ik ga er mee aan de slag deze zomer.

Groet
Niels
Plaats reactie