Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje over standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
jurgendocx
Berichten: 113
Lid geworden op: 31 jan 2007, 08:39
Locatie: mechelen

vraagje over standkachel

Bericht door jurgendocx »

beste WJW ik heb een caravelle van 99 2.5tdi . en ik heb in mijn dashbord 3draaitoppen voor de verwarming vooraan en 1 klein draaidop voor de verwarming blower achteraan die in de bodem is gemoteerd nu, en ik heb gezien voor mijn links voorwiel heb ik een klein uitlaatje . maar als ik de verwarming achter aanzet zowel met koude als met warme motor komt er geen rook uit . hoe werkt dit of wanneer :bonk
ik heb die nu al 4à5maand denk ik en nu het soms om 5u s'morgens al wat kouder is :gekte
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Kijk even bij tips & trucs:

http://www.weetjewel.com/eberspacher_ombouwen.htm

Dat kacheltje gaat pas werken bij ongeveer 4 graden boven nul en het klopt dus dat het nog niet heeft gewerkt, het was wel een @#$%$#@ zomer maar zo slecht ook nog niet.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Bericht door m.c van den berg »

van de standkachel zit de knoppen boven je asbakje , bij ons zit de tijdklok boven de asbakje om te progameren .dan is de motor en de kabine warm. maar er zijn ook standkachels die mee draaien als het koud is om de motor sneller warm te krijgen.onder de 5 a 4 gr gaat de standkachel pas mee draaien.
automatiche hulpkachel.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Bericht door renesurf »

Als je standkachel enkel kan werken als de motor draait doe je als ik, bouw een schakelaartje bij die het thermostaatcontact (zit onder voorbumper rechts) overbrugt.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Bericht door wilko »

de kachel van onze california kun je m.b.v. een timer programmerenen aan en uit zetten met de knoppen op het display tussen de zonnekleppen. Deze kachel zit onder de bus gemonteerd. Deze kachel draait op diesel, de motor hoeft hiervoor dus niet te draaien. De warmte komt uit een van de roosters op de bodem achter de voorstoelen. Zorg er wel voor dat de lucht inlaat niet geblokkeert wordt anders kan de kachel dus niet aan gaan. De standkachel is zoals al is opgemerkt gemonteerd onder het linker spatbord. Dit is dus een ander kachel dan die onder de auto is gemonteerd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb een 96-er caravelle GL, standkachel van Eberspächer vooraan tegen de linker chassisbalk, en programmeerklokje boven de asbak op het dashboard.

Als ik de kachel start, of met de temp.voeler (r.v achter de bumper) in een bakje ijswater de motor start dan hoor ik de kachel aangaan (fluitend geluid, maar hij start niet op, de pomp onder de auto voel ik niet tikken, maar ook geen spanning (blok) op de aansluiting van de pomp (brandstofpomp wel te verstaan)

iemand enig idee waar te zoeken naar de oorzaak van deze storing?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Bericht door bas caravelle »

Ik denk dat je jouw kachel moet demonteren, schoonmaken, nieuwe gloeikaars erin en terugbouwen. Tijdens de opstart fase checked de kachel of alles ok is. Als een komponent niet ok is laat hjij het afweten.

gr. Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

dit is al een andere kachel als die die er in zat toen ik de auto kocht (die had het zelfde probleem) Omdat de uitlaataansluitng van de behuizing afgebroken was en ik op Ebay een (volgens de verkoper) werkend uitgebouwde voor 60 euro kon krijgen (alleen de kachelunit) heb ik die maar gekocht en gemonteerd. Helaas nog steeds geen werkende kachel....

waar komt de spanning van de brandstofdoseerpomp vandaan? uit de kachelunit? of van een of andere zekering oid?

Kun je storingen uitlezen ergens?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Bericht door bas caravelle »

spanning komt uit de kachel vandaan.

Kachel zelf krijgt een constante voeding en dijnamo plus. Rest regelt de kachel zelf.

Ik meen dat een eberspacherdealer de kachel kan uitlezen, maar of je er wat aan hebt??????

Nogmaals SCHOONMAKEN ! :klappen

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
jurgendocx
Berichten: 113
Lid geworden op: 31 jan 2007, 08:39
Locatie: mechelen

Bericht door jurgendocx »

bedankt voor de vele reactie's eerst eens het sensorreke aan de bumper overbruggen om te zien of hij het doet :jumpklap
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

De sensor hoef je niet te overbruggen,

Ter controle van de werking kun je ook zorgen dat de sensor denkt dat het koud is...

Neem een glas met ijsblokjes en vul dit met water
Laat dit een minuutje of tien staan en ga er dan mee naar de auto
neem de sensor uit de clip waar ie ingeklikt zit en hang hem in het glas water
Start de motor
na enige minuten moet er warme uitlaatgassen uit het uitlaatje komen.

------------------------------

MBT mijn probleem.

Net effe gemeten en geprobeerd.... De pomp krijgt dus wel spanning...alleen niet tijdens het eerste hoorbare draaien (wat ik tot nog toe gemeten had) Even na het eerste fluitend draaien begint de opstartfase pas (langzaam draaien en steeds harder blazen) in die fase heb ik wel een blokspanning op de pomp....pomp tikt daarbij niet... had voor de zekerheid als een nieuwe gekocht op Ebay (36,75 euro dat is zeker niet duur, normaal tussen de 75 en 100 euro geloofik) even kijken of ie het daarmee beter doet :jump

Blij dat ik eerst nog even eigenwijs ben gaan meten.... had mijn twijfels omdat twee kachels het zelfde probleem zouden hebben.... En schoonmaken betekend uitbouwen...en dus loskoppelen van het koelsysteem, daar had ik weing trek in...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jurgendocx
Berichten: 113
Lid geworden op: 31 jan 2007, 08:39
Locatie: mechelen

Bericht door jurgendocx »

werk deze alleen als de motor draait :groteogen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

de standkachel kan ook werken als de motor niet draait,
de spanning wordt vaak vanaf de serviceaccu of te wel de 2de accu gehaald.

Is juist het mooie, dat als je hem programmeert, dat hij vanzelf op de gewenste tijd aangaat. :klappen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jurgendocx
Berichten: 113
Lid geworden op: 31 jan 2007, 08:39
Locatie: mechelen

Bericht door jurgendocx »

maar ik heb gewoon een caravelle zonder klokje ik heb enkel een draaischakelaar. zou ik het kunnen ombouwen met een klokje :jump
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Jazeker elke vorm van thermostaatklok die een contact sluit zal werken.
Je kan het natuurlijk ook luxe aanpakken en gelijk zoiets plaatsen:

http://www.eberca.nl/downloads/files/44 ... ostaat.pdf

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie