Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje over standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

sorry Leo, maar dat is een beetje behelpen.

Ik zou het liever zo hebben:
oud mobieltje bijvoorbeeld Siemens C25 in je auto.
Dat nummer daarvan (prepaid natuurlijk) sms-en,
dan gaat er een stuurstroompje lopen en dat gebruik je voor aansturing van de standkachel.
Dan kun je hem waar ook ter wereld aansturen...

En verder als maar een paar honderd meter.. :happy
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jurgendocx
Berichten: 113
Lid geworden op: 31 jan 2007, 08:39
Locatie: mechelen

Bericht door jurgendocx »

heb net eens geprobeerd heb net de sensor overbrugt maar hij slaagde niet aan enkel als ik mijn motor laat draaien die klok is leuk enig idee van de kostprijs :jump
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

OM 'm onafhankelijk van je contact te laten lopen moet je uiteraard ook nog even de stroomvoorziening continu maken.
Ik zie net in de schema's dat er een dynamo draadje is dat kijkt of je dynamo wel draait ja of nee, als je dat op een andere plek aan de +12V legt zou je kachel ook moeten werken zonder draaiende motor.
http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... t-w__3.pdf
Op pagina 3 bij aansluiting nr.20 C/d+

Let wel op dat die dingen bij het starten nogal wat stroom trekken, is je auto warm kan je nog niet starten omdat de accu leeg is.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
jurgendocx
Berichten: 113
Lid geworden op: 31 jan 2007, 08:39
Locatie: mechelen

Bericht door jurgendocx »

Echt super dus als ik op de draaischakelaar rechtstreeks 12v leg via een schakelaar of dergelijk en dan nog die blauwe draar van den dynamo ook eraan leg werkt het.enig idee waar ik deze draad van de dynamo kan vinden :jump kan vinden
Laatst gewijzigd door jurgendocx op 25 sep 2007, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

de mijne is (ooit door de vorige eigenaar of diens dealer waarschijnlijk) echt omgebouwd naar standkachel.... Als ik het goed begrijp is daarbij behalve een klokje ook een waterpompje bijgeplaatst en wat wijzigingen in de koelvloeistofstroom, alsmede een aansturing van je kachelventilator, er is oa een stekker met aftakking geplaatst tussen de stekker van de kachel en de rest van de kabelboom.

een ombouwbeschrijving staat op standkachels.com, bij download manuals, dan naar beneden scrollen naar "Eberspächer" en daar op het PDF-logo klikken bij "Opwaardering Hydronic D3WZ naar Standkachel"

een link naar deze PDF: Opwaardering Hydronic D3WZ naar Standkachel

@Jurgen: de draaiknoppen op je kachelpaneel in je dashboard hebben helemaal niets met de eberspacher linksvoor in de motorruimte te maken, de kleine is puur de bediening van de ventilator van de middenkachel (uitstroom in instapbak schuifdeur) en de grote zijn voor de "normale"verwarming in je dashboard-uitstroomopeningen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef: @Jurgen: de draaiknoppen op je kachelpaneel in je dashboard hebben helemaal niets met de eberspacher linksvoor in de motorruimte te maken, de kleine is puur de bediening van de ventilator van de middenkachel (uitstroom in instapbak schuifdeur) en de grote zijn voor de "normale"verwarming in je dashboard-uitstroom openingen.
Ik dacht dat de aanzuiging van de lucht in de instaptrede plaatsvond,
en dat de uitstroom onder de stoelen, of bij een multivan in de driehoekige balk in de voeten ruimte plaatsvond..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij heb ik alleen die rooster in de achterste helft (buiten de koude-lucht-dakuitsromen)

onder de stoelen niets en die balk (je bedoelt toch tegen dat hoogte verschil tussen voor- en achtervloer?) heb ik ook niet.

Volgens mij zuigt ie buitenlucht aan en blaast die verwarmd het interieur in...

Als je onder de auto kijkt zie je het ding midden onder de vloer hangen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

wat heb je voor model RogerB?
Bij een caravelle kan namelijk de uitstroom onder de rechtermiddenstoel zitten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor zover ik weet zou het een Caravelle GL moeten zijn, eerste toelating 28-03-1996

onder beide voorstoelen is de ruimte LEEG (origineel dan, nu ligt onder de rechter een cd wisselaar, verbanddoos, veiligheidsvest en gevarendriehoek :toppie )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Bericht door Chiel »

Hoi,

Heb dit allemaal met aandacht gelezen en eens onder mn auto gekeken (california uit 2003), maar ik heb 2 stand kachels; 1 voor mijn motor (dacht ik) en 1 voor mijn kabine.
Die gene die voor het linker voorwiel zit, verwarmt die behalve de motor ook de kabine???
De kachel voor mijn linker achter wiel zit op een klok met thermostaat en timer en is voor de kabine. De lucht wordt aangezogen achter de bestuurders stoel in de deurstijl. Warmte komt uit die driehoekjes tussen voor en achter waar de vloer lager wordt.

Chiel
Chiel 1040
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ rogerB,
een voorstoel is wat anders als de middenstoel of middenbank die ik noemde he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ja, maaaaar een californie is weer anders.... dat is een camper-uitvoering toch? die tweede kachel is waarschijnlijk een luchtverwarmer die totaal geen verbinding met de motor heeft. Immers, als jij ergens staat te camperen heeft het geen zin het hele motorblok warm te stoken als je binnen in je camper lekker warm wil zitten.

De standverwarming waar we hiervoor over spraken is eigenlijk motorverwarming die, als je de aanjager aanstuurt en wat andere aanpassingen doet, ook je interieur kan verwarmen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:@ rogerB,
een voorstoel is wat anders als de middenstoel of middenbank die ik noemde he :knipoog
Oeps ja...

Mijn stoelen zijn uitneembaar (kliksysteem) enige dat daar onder zit is een zwart vlak en als ik het goed bekeken heb is dat een luchtfiltertje dat je omhoog kunt trekken...ga nu even kijken, kijk meteen naar die sensor verstuiver uit het audiverstuivertopic :knipoog


EDIT>
Onder mijn rechter stoel van de tweede rij zit een zwart dekseltje met handgreep (dicht) als ik het dekseltje aan de handgreep omhoog trek zit ik de warmtewisselaar van de middenkachel en de enige andere opening in het vak onder de vloer waar je dan in kijkt is de opening richting rooster in de rechter instapbak....
Dus volgens mij zuigt ie lucht buiten onder de auto aan en blaast die via de wisselaar naar de rechter instapbak bij de schuifdeur (heb twee schuifdeuren, vaandaar dat ik rechter erbij vermeld)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

beetje on-economisch he,
om continu lucht van buiten te pakken,
dat te verwarmen en dan bij de schuifdeur uit te blazen.

aanzuig is bij de schuifdeur en uitstroom is ergens anders..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:beetje on-economisch he,
om continu lucht van buiten te pakken,
dat te verwarmen en dan bij de schuifdeur uit te blazen.

aanzuig is bij de schuifdeur en uitstroom is ergens anders..
Als je de recirculatiestand niet gebruikt doet je voorkachel niet anders hoor...gewoon lucht van buiten aanzuigen.....

MAAR

nieuwsgierigheid maakt slim... ben net even onder de auto gekropen en gekeken... de rooster in de instapbak gaat naar het midden van de centrifugaalventilator en is DUS inderdaad aanzuigkant...

Maar waar blaast ie dan uit? auto op contact, warmeluchtventilator voor de laadruimte op vol...hoor hem blazen maar geen uitstroom anders dan langs dat dekseltje in de vloer...

WAT EEN FLUTSYSTEEM... dat dekseltje omhootrekken is dus de ventilatieopening openen.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie