Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pascal-141 »

fokkert schreef:
Ik snap wat je bedoeld. Maar....

Ik heb ook al met 1 enkele turbo gereden op mijn motor. Toen had ik een max olie temperatuur van 109 graden bij hard door rijden.

Ik wil maar zeggen dat die 2 turbo's zoveel warmte afgeven dat dit niet bevorderlijk is voor de olie kwaliteit.

Het zware tunen zal er zeker geen goed aan gedaan hebben.

Mijn olie wisselen doe ik elke 10.000km.

EDIT; toen mijn drijfstang lager kapot ging zat de olie er 4.000km op.
Ik denk niet dat het de turbo of turbo's op zich is wat de olietemperatuur zo omhoog haalt , maar wel de belasting op de motor op zich .
1 grote turbo kan bvb meer mechanische belasting geven dan de 2 turbo's , afhankelijk van wat die erin blaast aan turbodruk .
De drijfstanglagerschade zal (in jouw geval) wel niet kunnen verhaald worden onder de noemer "slechte 2.0 bi-turbo blokken" , aangezien je door de toch wel vrij extreme tuning de thermische en mechanische belasting van het blok naar een ander niveau gebracht had :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

Hallo Allemaal,

Ook ik heb last van een hoog olieverbruik met mijn Transporter uit 2012, 106.000km.
Dit alles is begonnen na de grote beurt die hij heeft gehad met 85.000km.

Ik ben bij de Dealer geweest, heb hem daar ook nieuw gekocht. (Tenminste bij de dealer die ervoor zat falliesement)
Ze zeiden dat het inderdaad wel eens voor komt, maar dat het niet een standaard gegeven is dat alle 180pk transporters dit zouden hebben.
Zoals bij Audi het geval is, want die kwamen er veel meer binnen.

Al met al, hij zegt het is inderdaad heel vervelend. Alleen als hij meer verbruikt als 1 liter op 1000km dan kunnen we een coulance regeling gaan aanvragen. Mmm dat klinkt niet lekker. Op het moment verbruikt hij ongeveer 1 liter op 1500km.
Wie weet hoe lang het nog gaat duren voordat ik voor coulance in aanmerking kom. Wie weet pas bij 150.000km en dan geld het mischien wel niet meer. Bah, koop je een nieuwe bus met alles er op en er aan. Denk voorlopig geen gezeur te hebben, en nu dit.

Nu dus de vraag, inruilen of niet. En ik zat niet te wachten om weer een andere aan te schaffen. Moet er weer geld bij.

Zoals iedereen, ook ik ben er goed ziek van.

Bedankt alvast

Dennis
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Eén liter op 1000 km is toch geen acceptabele normering? Ik heb een gemiddelde interval van 40.000km. Dan zou 40 liter olie verbruiken tussen de intervallen geoorloofd zijn! Wat dat alleen al kost.. Verversen hoeft dan écht niet meer. Bizar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pascal-141 »

deke schreef:Hallo Allemaal,

Ook ik heb last van een hoog olieverbruik met mijn Transporter uit 2012, 106.000km.
Dit alles is begonnen na de grote beurt die hij heeft gehad met 85.000km.


Dennis
Hebben ze in de garage wel de correcte olie erin gedaan ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

heemskerk schreef:Eén liter op 1000 km is toch geen acceptabele normering? Ik heb een gemiddelde interval van 40.000km. Dan zou 40 liter olie verbruiken tussen de intervallen geoorloofd zijn! Wat dat alleen al kost.. Verversen hoeft dan écht niet meer. Bizar.
Inderdaad absoluut belabberd, dat is de normering die de fabriek aan houd de dealer is er ook niet blij mee.
Die zegt ik wil je graag helpen, maar onze factuur moet ook betaald worden.
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

Pascal-141 schreef:
deke schreef:Hallo Allemaal,

Ook ik heb last van een hoog olieverbruik met mijn Transporter uit 2012, 106.000km.
Dit alles is begonnen na de grote beurt die hij heeft gehad met 85.000km.


Dennis
Hebben ze in de garage wel de correcte olie erin gedaan ?
Ja, mag aannemen dat dat ze de goede olie er in gedaan hebben. Hij is dealer onderhouden.
En aangezien dit bij veel meer transporters voorkomt denk ik niet dat verkeerde olie het probleem is.

Ik heb eens bij een ander merk gekeken, die geven net €18k terug voor mijn transporter, dat is wel om te huilen.
Nieuwprijs €43k excl. de btw
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

deke schreef:
heemskerk schreef:Eén liter op 1000 km is toch geen acceptabele normering? Ik heb een gemiddelde interval van 40.000km. Dan zou 40 liter olie verbruiken tussen de intervallen geoorloofd zijn! Wat dat alleen al kost.. Verversen hoeft dan écht niet meer. Bizar.
Inderdaad absoluut belabberd, dat is de normering die de fabriek aan houd de dealer is er ook niet blij mee.
Die zegt ik wil je graag helpen, maar onze factuur moet ook betaald worden.

Laat je niet door (emotionele) non-argumenten imponeren. Het is maar al te vaak de 'verdeel en heers' tactiek: wij zouden wel willen maar de importeur ligt dwars... Onder druk wordt alles vloeibaar. De dealer is eindverantwoordelijke, niet de importeur. Een dealer kan zich dan wel achter de norm van de importeur verschuilen maar of dat in overeenstemming is met het algemene recht kan een heel ander punt zijn.
Natuurlijk heeft een dealer (met het concern als back-up) ervaring met dit juridisch 'steekspel' waardoor al snel de indruk ontstaat van een zekere mate van machteloosheid. Echter, verdiep je eens in soortgelijke gevallen (op internet) en kijk eens wat jouw íjzers in het vuur kunnen zijn.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door robertTREBOR »

nogmaals;

Bent u eigenaar (of eigenaar geweest) van een auto met de volgende motor; 2.0 TFSI; 1.8 TFSI; 2.0 TDI 134 KW, 1.4 TFSI of 1.6 TFSI uit de bouwjaren 2009 t/m 2012, en heeft u op enig moment schade geleden door verhoogd olieverbruik, of verwacht u deze schade nog te leiden, dan kunt u deze schade nu claimen.

Uw schade kan bestaan uit o.a. de betaling van de reparatie, diagnose en olieweging, de kosten voor motorolie en/of waardevermindering van de auto. De motoren zijn gemonteerd in auto’s van het merk AUDI, VOLKSWAGEN, SEAT en Škoda.

======================================================================================================

info;

http://www.audiclaim.nl


Je kan overigens direct via http://www.audiclaim.nl een claim indienen over de vw transporter 2.0 TDI 132 Kw
Hij staat in de lijst van de bekenden qua overmatig olieverbruik daar.
Je kan duidelijk zien dat alleen de 132KW in de lijst staat de overige type's motor zijn niet te selecteren.
kosten 25 euro voor de inschrijving en een FEE van 20% indien je schadeloos wordt gesteld door Pon.

Gezien het feit dat in Amerika VW via de rechtbank gedwongen is klanten schadeloos te stellen , lijkt het me
niet meer dan normaal dat in Europa dezelfde gerechtelijke uitspraak zal volgen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pascal-141 »

deke schreef:
Pascal-141 schreef:
deke schreef:Hallo Allemaal,

Ook ik heb last van een hoog olieverbruik met mijn Transporter uit 2012, 106.000km.
Dit alles is begonnen na de grote beurt die hij heeft gehad met 85.000km.


Dennis
Hebben ze in de garage wel de correcte olie erin gedaan ?
Ja, mag aannemen dat dat ze de goede olie er in gedaan hebben. Hij is dealer onderhouden.
En aangezien dit bij veel meer transporters voorkomt denk ik niet dat verkeerde olie het probleem is.
Dat zou je mogen aannemen ja, dat het bij de dealer goed gebeurd . Helaas is dat niet altijd het geval , spijtiggenoeg .
Ik vind het wel heel raar dat hij ineens olie verbruikt na een oliewissel , als hij daarvoor geen olie verbruikte .

Het olieverbruik bij de 180PK versie komt door slechte zuigerveren , die worden toch niet slecht van de ene dag op de andere , dat komt geleidelijk aan zoiets .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

heemskerk schreef: Laat je niet door (emotionele) non-argumenten imponeren. Het is maar al te vaak de 'verdeel en heers' tactiek: wij zouden wel willen maar de importeur ligt dwars... Onder druk wordt alles vloeibaar. De dealer is eindverantwoordelijke, niet de importeur. Een dealer kan zich dan wel achter de norm van de importeur verschuilen maar of dat in overeenstemming is met het algemene recht kan een heel ander punt zijn.
Natuurlijk heeft een dealer (met het concern als back-up) ervaring met dit juridisch 'steekspel' waardoor al snel de indruk ontstaat van een zekere mate van machteloosheid. Echter, verdiep je eens in soortgelijke gevallen (op internet) en kijk eens wat jouw íjzers in het vuur kunnen zijn.
Klopt helemaal dat de dealer eindverantwoordelijke blijft.
Maar 1 de garantie is verlopen, en 2 ik heb de pech dat de dealer waar ik mijn Transporter heb gekocht failliet is gegaan.

Ik heb mail naar PON gestuurd, nog even wachten op antwoord.
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

robertTREBOR schreef:nogmaals;

Bent u eigenaar (of eigenaar geweest) van een auto met de volgende motor; 2.0 TFSI; 1.8 TFSI; 2.0 TDI 134 KW, 1.4 TFSI of 1.6 TFSI uit de bouwjaren 2009 t/m 2012, en heeft u op enig moment schade geleden door verhoogd olieverbruik, of verwacht u deze schade nog te leiden, dan kunt u deze schade nu claimen.

Uw schade kan bestaan uit o.a. de betaling van de reparatie, diagnose en olieweging, de kosten voor motorolie en/of waardevermindering van de auto. De motoren zijn gemonteerd in auto’s van het merk AUDI, VOLKSWAGEN, SEAT en Škoda.

======================================================================================================

info;

http://www.audiclaim.nl


Je kan overigens direct via http://www.audiclaim.nl een claim indienen over de vw transporter 2.0 TDI 132 Kw
Hij staat in de lijst van de bekenden qua overmatig olieverbruik daar.
Je kan duidelijk zien dat alleen de 132KW in de lijst staat de overige type's motor zijn niet te selecteren.
kosten 25 euro voor de inschrijving en een FEE van 20% indien je schadeloos wordt gesteld door Pon.

Gezien het feit dat in Amerika VW via de rechtbank gedwongen is klanten schadeloos te stellen , lijkt het me
niet meer dan normaal dat in Europa dezelfde gerechtelijke uitspraak zal volgen.
Die Audieclaim blijft een lastige, hier word er volgens mij maar 1 rijk van.
En dat is niet de Audi / VW rijder.

Ik weet dat de rechter in de USA een positieve uitspraak heeft gedaan.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door MrMillion »

Zoveel mogelijke informatie verzamelen en dan met name van de dealer. Dus daar ook je olie laten bijvullen. Gaat puur om de nota's..

En 1:1500 is natuurlijk absurd, wat vw ook aangeeft. Met 1:5000 zal ik al zeer ontevreden zijn.

Vergelijkbare situatie: in 2004 heeft mijn pa een 174pk t5 gehaald bij Century Groningen. Dit was weliswaar een leaseauto maar dat maakt het verhaal niet veel anders.

Van begin af aan al een extreem hoog olieverbruik (1:1200 en later nog meer). Tevens was er een ernstig probleem met de stuuronrichting (onbestuurbaar, lekker op de autobahn), schuifdeur kon bij warm weer niet open door uitgezette glaslook panelen, geen krik (wederom erg fijn als je een lekke band hebt).

Uiteindelijk was pa het zat en heeft de bus bij Century neergezet en aangegeven dat hij dit bartel niet meer wilde. Geen cent meer betaald en gewacht op een rechtzaak.

Na een feest van deurwaarders die het restbedrag ff wilden hebben (30.000 oid :)) uiteindelijk in de rechtbank. De rechter stelde de simpele vraag ; ' is dit normaal?' en century moest wel nee zeggen... Lease/koop werd ontbonden
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door robertTREBOR »

deke schreef:Hallo Allemaal,

Ook ik heb last van een hoog olieverbruik met mijn Transporter uit 2012, 106.000km.
Dit alles is begonnen na de grote beurt die hij heeft gehad met 85.000km.

Ik ben bij de Dealer geweest, heb hem daar ook nieuw gekocht. (Tenminste bij de dealer die ervoor zat falliesement)
Ze zeiden dat het inderdaad wel eens voor komt, maar dat het niet een standaard gegeven is dat alle 180pk transporters dit zouden hebben.
Zoals bij Audi het geval is, want die kwamen er veel meer binnen.

Al met al, hij zegt het is inderdaad heel vervelend. Alleen als hij meer verbruikt als 1 liter op 1000km dan kunnen we een coulance regeling gaan aanvragen. Mmm dat klinkt niet lekker. Op het moment verbruikt hij ongeveer 1 liter op 1500km.
Wie weet hoe lang het nog gaat duren voordat ik voor coulance in aanmerking kom. Wie weet pas bij 150.000km en dan geld het mischien wel niet meer. Bah, koop je een nieuwe bus met alles er op en er aan. Denk voorlopig geen gezeur te hebben, en nu dit.

Nu dus de vraag, inruilen of niet. En ik zat niet te wachten om weer een andere aan te schaffen. Moet er weer geld bij.

Zoals iedereen, ook ik ben er goed ziek van.

Bedankt alvast

Dennis


Als je motor 1 liter op 1500 km gebruikt , zou ik er gewoon tussentijds een halve liter uit laten zuigen als je in een meting zit.
En op hoge poten naar de dealer gaan en zeggen zie je NU !! 1 liter op 1000 km verbruik !!
Een goeie diesel gebruikt nog geen 1/4 liter op 30.000 km , dat was bij mijn T4 op dik 4 ton nog steeds het geval, en de bus waar in nu in rij ook trouwens , maar ik noem geen Merk.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

robertTREBOR schreef:
deke schreef:Hallo Allemaal,

Ook ik heb last van een hoog olieverbruik met mijn Transporter uit 2012, 106.000km.
Dit alles is begonnen na de grote beurt die hij heeft gehad met 85.000km.

Ik ben bij de Dealer geweest, heb hem daar ook nieuw gekocht. (Tenminste bij de dealer die ervoor zat falliesement)
Ze zeiden dat het inderdaad wel eens voor komt, maar dat het niet een standaard gegeven is dat alle 180pk transporters dit zouden hebben.
Zoals bij Audi het geval is, want die kwamen er veel meer binnen.

Al met al, hij zegt het is inderdaad heel vervelend. Alleen als hij meer verbruikt als 1 liter op 1000km dan kunnen we een coulance regeling gaan aanvragen. Mmm dat klinkt niet lekker. Op het moment verbruikt hij ongeveer 1 liter op 1500km.
Wie weet hoe lang het nog gaat duren voordat ik voor coulance in aanmerking kom. Wie weet pas bij 150.000km en dan geld het mischien wel niet meer. Bah, koop je een nieuwe bus met alles er op en er aan. Denk voorlopig geen gezeur te hebben, en nu dit.

Nu dus de vraag, inruilen of niet. En ik zat niet te wachten om weer een andere aan te schaffen. Moet er weer geld bij.

Zoals iedereen, ook ik ben er goed ziek van.

Bedankt alvast

Dennis


Als je motor 1 liter op 1500 km gebruikt , zou ik er gewoon tussentijds een halve liter uit laten zuigen als je in een meting zit.
En op hoge poten naar de dealer gaan en zeggen zie je NU !! 1 liter op 1000 km verbruik !!
Een goeie diesel gebruikt nog geen 1/4 liter op 30.000 km , dat was bij mijn T4 op dik 4 ton nog steeds het geval, en de bus waar in nu in rij ook trouwens , maar ik noem geen Merk.

De 'sjoemelzuigmethode' :knipoog
Pabo
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:33

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pabo »

Ik heb vorig jaar een 2e hands T5 GP gekocht met 140 pk, prima bus.

Twijfelde toen nog om er 1 te kopen uit 2010 met 180pk, maar als ik dit allemaal lees ben ik toch erg blij dat ik dat niet gedaan heb! Moet wel zeggen dat het me vies tegenvalt van De VW dealers hoe ze met deze situatie omgaan

Succes ieder die ermee te maken heeft.
Plaats reactie