Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roken met start

vragen over de T4
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Goede middag,

Sinds Augustus vorig jaar ben ik bezitter van een T4 uit 1991, 2.4 5 cilinder diesel, motorcode AAB, geen turbo, geen EGR, en het inspuit moment wordt bepaald door de brandstofpomp.
Nu heb ik het volgende probleem.
Als ik de bus af laat koelen, en hem vervolgens (na het gloeien tot het lampje uit is) doe starten, slaat hij gelijk aan, alleen loopt hij niet goed stationair en rookt verschrikkelijk.
Het lijkt alsof hij op 3 aanslaat.
Als ik een paar keer gas geef ( na een hoop rook) dan loopt hij goed.
Zet ik hem vervolgens uit, en start ik hem zonder voor gloeien is alles perfect.

De rook die uit de uitlaat komt is wit/grijsachtig.
Hij verbruikt 0.5 liter olie op 1000 kilometer dus dat zou het niet mogen zijn. Koelvloeistof verbruikt hij helemaal niks, dus dan blijft alleen diesel over.

Wat heb ik al vervangen/gecontroleerd?
- compressie is gemeten, beste cilinder 36 bar, slechtste 32 bar (en dat met koude motor!!)
- gloeibougie cilinder 3 en 5 heb ik vervangen, en heb ze alle 5 via de verstuivergaten zien gloeien.
- brandstoffilter is vervangen
- luchtfilter is vervangen
- verstuivers zijn alle 5 getest (niet meer 100% maar zou die goed op moeten lopen)
- distributie riem van nokkenas heb ik vervangen, dus dat staat goed. ( pompriem is niet vervangen en pomp niet afgesteld)

Verder heb ik normaal vermogen, loopt goed stationair, en rookt niet als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Wel heb ik, wanneer de motor warm is, en ik vol gas geef tot aan maximaal toerental, dat hij ook flink gaat roken.
Dit is dan weer die grijze rook.
De rook ruikt extreem naar diesel.

Zelf denk ik aan het volgende:
- het retourslangetje van de pomp, zit een scheurtje in. Hierdoor loopt mogelijk de pomp snachts leeg, en krijg je lucht in de leidingen. ( de pomp is ook vochtig van de diesel)
- pomptiming?
- kleptiming? ( weet niet of je bij deze motor kleppen kunt stellen?)
- koud start verstelling van de pomp? ( de choke werkt wel, want als de motor koud is en ik haal hem eraf dan slaat de motor af)

Heeft iemand nog andere ideeën of hetzelfde probleem gehad?
Ik hoor het graag.

Gr. Bart
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Roken met start

Bericht door Harry 341 »

En daar is er weer eentje....niet rot bedoelt hoor..maar waarom maar 2 gloeiers vervangen....Steek er gewoon 5 nieuwe in..ze zijn (meestal) even oud...
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Hallo Harry, bedankt voor je reactie.
Ik heb van alle gloeibougies afzonderlijk de weerstand gemeten.
Deze was bij cil 1,2, en 4 2 ohm.
Bij 3 en 5 was dit 30 miljoen ohm.
Als ik ze allemaal vervang, heb ik kans dat de andere afbreken.
Dus waarom gloeibougies vervangen als deze niet defect zijn?
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Roken met start

Bericht door Blue Star »

Hallo Bart,

Ondanks dat je de gloeistiften ziet gloeien,
is toch, evenals Harry 341, het eerste waar ik aan denk de gloeistiften.
Zijn er één of meerdere die niet c.q. slecht werken, slaat motor slechter aan,
draait het eerste moment beroert en rookt dan ook grijs. ( onverbrande diesel )
Bij motorolie verbruik zou je zwarte rook hebben.
Bij koelvloeistof witte rook en ruikt zoetig in de uitlaatgassen ,
maar zou dan natuurlijk ook koelvloeistof verbruiken.
Eerst toch maar alle gloeistiften vervangen :toppie

Suc6, Grüsse Fred => Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Maar wanneer er meer dan 2 cilinders niet direct meedoen met starten, dan zou hij dus op 1 of 2 cilinders aanslaan.
Dat lijkt me voor een 5 cilinder onwaarschijnlijk.
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Wat ik nog vergeten ben te zeggen, is dat als hij net na de start zo slecht loopt, er weinig respons op het gaspedaal is ( kan ook schijn bedriegt zijn)
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Roken met start

Bericht door Egbert&Manon »

Lucht in de leiding, filter of pomp kun je uitsluiten.
Want dan moet je wel een halve minuut doorstarten, voordat de motor aanslaat.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Starten doet hij perfect. Slaat na 2 keer rond gaan direct aan.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roken met start

Bericht door Pascal-141 »

hij verbruikt een halve liter olie per 1000km ? Dat is al aardig veel ... Dat wil dan ook al wat zeggen over de toestand van de motor (slijtage dus) .

Ik zou nu eerst al eens beginnen met de timing correct te (laten) zetten . Dat komt heel nauw , voor een goede werking .
En uiteraard de lekkage repareren .

Hoeveel km heeft die motor al gelopen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Roken met start

Bericht door Beckontheroad »

Bij mijn AAB ging t starten bij koude nog veel beter als je nadat t voorgloei-lampje uit was gegaan nog even 5 tellen wachtte...

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roken met start

Bericht door Multivan Generation »

( pompriem is niet vervangen en pomp niet afgesteld)
Daar zou ik eens mee beginnen..
Verder wil het deksel van de brandstofpomp wel eens wat inslijten en lekkage geven.
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Pascal-141 schreef:hij verbruikt een halve liter olie per 1000km ? Dat is al aardig veel ... Dat wil dan ook al wat zeggen over de toestand van de motor (slijtage dus) .

Ik zou nu eerst al eens beginnen met de timing correct te (laten) zetten . Dat komt heel nauw , voor een goede werking .
En uiteraard de lekkage repareren .

Hoeveel km heeft die motor al gelopen ?
Ik ben er mee naar een motoren revisie bedrijf gegaan. En volgens de beste meneer was een halve liter op 1000 km normaal, zeker omdat deze motor al 434.000 km gelopen heeft.
Volgens deze man hoef je deze motoren pas te reviseren als ze 0.5 liter per 500 km gebruiken.
En dan nog denk ik als het olie was, zou er niet zo veel rook uit de uitlaat komen.
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Beckontheroad schreef:Bij mijn AAB ging t starten bij koude nog veel beter als je nadat t voorgloei-lampje uit was gegaan nog even 5 tellen wachtte...

JB
Heb je gelijk in, bij mij ook.
Als ik 50 seconden voorgloei, start hij beter dan wanneer ik 5 seconden voorgloei.
Alleen rookt hij dan nog veel en loopt nog steeds slecht.
Zelfs wanneer ik 2 keer doe voorgloeien tot het lampje uit is.
Dus denk niet dat het daar te zoeken valt.
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: Roken met start

Bericht door BartBeijer »

Multivan Generation schreef:
( pompriem is niet vervangen en pomp niet afgesteld)
Daar zou ik eens mee beginnen..
Verder wil het deksel van de brandstofpomp wel eens wat inslijten en lekkage geven.
Kun je dat deksel zelf vervangen?

Weet iemand of de choke die bij de verlichtings knop zit, voor brandstofverrijking, of voor pompvervroeging zorgt?
Ik merk namelijk, als ik de motor bijna op temperatuur heb, en de motor 1 uur uitlaat, en vervolgens met de choke eraf start, hij dan bijna net zo klinkt en rookt als met koude start met de choke erop.
Wellicht dat het probleem dan toch in de pompafstelling zit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roken met start

Bericht door Multivan Generation »

kijk hier maar eens:
http://t4-wiki.de/wiki/Einspritzpumpe onder ESP reinigen und abdichten
Plaats reactie