Even verder gegaan nu het afgekoeld is en ik 2 helften heb.
De rest had ik al weggegooid, maar deze toevallig nog bewaard omdat soms mijn nieuwsgierigheid bevredigd moet worden en ik graag weten wil hoe sommige dingen werken en in elkaar zitten.
Wat me meteen opviel is dat er vuil in de hydraulische klepstoters zat
_MG_1309.jpg
_MG_1313.jpg
_MG_1314.jpg
_MG_1315.jpg
_MG_1317.jpg
Dat vuil, als dat er eenmaal in zit, kan er nooit meer uit.
Dit vuil heb ik nog nooit gezien tijdens een olie wissel en ook in het motorcarter, toen de carterpan er uit was,
heb ik dit niet aangetroffen.
Dus dit is best wel vreemd en ik vermoed dat dit wel eens een oorzaak zou kunnen worden voor tikken.
Dunnere olie in de motor heeft dan wel een hogere penetratiegraad bij koude motor, en bij warmere olie maakt dat niets meer uit.
Dus daarmee zou het tikken, en eventueel oplossen hiervan door dunnere olie in koude toestand, verklaard kunnen worden.
Dit vuil echter kan er nooit meer uit.
Dus denk je ooit aan een cilinderkop revisie, neem deze klepstoters dan zeker mee.(kosten indicatie 60 euro)
Origineel zaten ze er van INA in mijn blok in. Het nummer hiervan kun je aflezen in de eerste foto.
Wellicht dat er iemand zijn voordeel mee kan doen?
Groeten Peter