Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel en Buitentemperatuursensor T4

vragen over de T4
JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel T4

Bericht door JFJ »

Gisteren onder de bus gelegen, op zoek naar de temperatuur sensor.
Volgens mij zit deze in de voorbumper, maar vanbintnenuit kom ik daar niet bij zonder een hoop te demonteren, klopt dit?
Daarnaast viel me wel volgende kabel op. Deze stekker hangt los aan de passagierskant onder de bus.
Ik heb geprobeerd de kabel te volgen, deze gaat in de richting van de voorbumper, maar ik kan hem net niet ver genoeg volgen om te controleren of deze inderdaad naar de sensor gaat zonder wat spullen te demonteren.
IMG_3147.JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel T4

Bericht door Multivan Generation »

JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel T4

Bericht door JFJ »

Hoi Multivan,

De stekker lijkt erg op die foto's, link had ik al bekeken uit een vorig bericht.
Ik zie alleen nergens een contrastekker waar deze stekker in zou passen. Of ik kijk niet goed, of ik zoek op de verkeerde plek.

Er zit een metalen plaat onder motorblok, ik vermoed dat als ik deze weghaal ik wel toegang heb tot de sensor in de bumper en kan controleren of deze stekker inderdaad de sensor stekker is. Maar dan nog weet ik niet waar deze in moet.

Het spijt me zeer, maar ik ben de duitse taal niet machtig. Google translate helpt wel, maar niet 100% :bonk
JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel T4

Bericht door JFJ »

En nog een vraag, gaat het niet eerder om deze sensor?
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G17_(Außentemperatur)

Het gaat om de temperatuur die wordt weergegeven als ik op het knopje rechtsboven klik
Op volgende controlepanel
http://www.t4-wiki.de/w/index.php?title ... 0418184759&
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel T4

Bericht door Multivan Generation »

De buiten temperatuur sensor voor zuheizer zit achter de bumper en hangt in een beugeltje/clip en is blauw van kleur en rond 18 mm ongeveer.
Kun je pas zien als de motorbeschermbak er even van onder is. Voor de toeters.
Waar de temperatuur sensor voor de lucht standkachel zit weet ik niet.
Wel zijn er al eens soortgelijke problemen gemeld, en bleek er een extra sensor voor de lucht standkachel in het leefgedeelte "verstopt" te zitten.
Net gevonden: Afbeelding

BONUS: er kan een sensor in de voorbumper zitten, maar alleen als je bus climatronic heeft, en die sensor wordt dan gebruikt voor de climatronic unit,
en die is heel klein en zit in het randje van de bumper gemonteerd en is zwart van kleur. Heb je geen climatronic, dan hoef je dus niet naar die sensor te zoeken.

Ik zou me, als alles werkt er even niet te druk om maken.

Het lawaai van een lucht standkachel kan van verschillende oorsprong zijn.
Wat ik gelezen heb en ook logisch beredeneer, de rubbers waarmee de kachel onder de bus zitten kunnen aan vervanging toe zijn.
Het luchtkanaal kan niet 100% afdichten.
Beetje speling in de ventilator (door bijvoorbeeld leeftijd)
Schoonmaken en eens onderhoud van die kachel, wanneer voor het laatst gedaan/uitgevoerd?
Rubber waar het brandstofpompje in hangt nog okee?
Kijk maar eens op standkachels.com en zoek bij espar.com eens naar handleidingen voor de D3L (als die er onder zit)

Groeten en succes
JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel T4

Bericht door JFJ »

Nou, wat er niet werkt is dat de buitentemperatuur volgens de display -11 is terwijl het buiten 3 graden is.

Dus, als ik het goed begrijp is deze sensor:
Afbeelding
Voor climatronic, in mijn bus heb ik geen climatronic, dus zou het goed kunnen dat deze sensor los hangt.

Ik ga vanavond de bus omhoog zetten en de beschermkap eronderuit halen om verder te kunnen kijken. beetje feeling krijgen met de materie is nooit slecht :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel T4

Bericht door Multivan Generation »

Heb je wel een zuheizer, dus een vloeistof voorverwarmer zitten bij het linker(bestuurderszijde) voorwiel?
Uitlaatje aan linkerzijde onder de voorbumper.

Zo nee, dan heb je ook geen sensor nodig.

Heb je die wel zitten, die zuheizer, dan moet je wel een sensor hebben, ook als deze mogelijk ontbreekt.

Je buitentemperatuurweergave op het display van de kampeergedeelte komt dus via een andere sensor, zoals bijvoorbeeld die op het plaatje in de C-stijl, of d.m.v. een sensor op het printplaatje in de kachel unit zelf.
Kijk eens bij de B-stijl aan de bestuurderszijde of de sensor überhaupt wel is aangesloten grijs blauwe draad
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G18_%2 ... heizung%29 Onder Schaltbild und Anschluss

Wat ook nog kan zijn, is dat de display zelf wat kuren begint te vertonen.

groeten Peter
JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel T4

Bericht door JFJ »

Ik heb weer een hoop info, ik ga op zoek en meld me als ik het uitgezocht heb.
Bedankt peter
JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel T4

Bericht door JFJ »

Het is deze sensor
Afbeelding
Als ik hier een verwarmingselement voor plaats loopt de temperatuuraanduiding op de display op.

Een bijkomstigheid hiervan, wanneer de temperatuur op -13 staat dan lijkt de koelkast niet te koelen. Toen ik net het verwarmingselement geplaatst had en de temperatuuraanduiding +10 graden was, ging de koelkast (die ik ingeschakeld had) ineens wel koelen.

Dus vrij belangrijk om deze sensor toch te vervangen lijkt me :)
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Standkachel T4

Bericht door Lutra »

JFJ schreef:En nog een vraag, gaat het niet eerder om deze sensor?
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G17_(Außentemperatur)

Het gaat om de temperatuur die wordt weergegeven als ik op het knopje rechtsboven klik
Op volgende controlepanel
http://www.t4-wiki.de/w/index.php?title ... 0418184759&
De temperatuur die wordt weergegeven door op het knopje rechtsboven op het bedieningspaneel te drukken is de binnentemperatuur, gemeten door de sensor in de stijl achter de schuifdeur. De buitentemperatuur zie je door op het knopje linksboven te drukken. Bij onze California zit de sensor hiervoor ook in de voorbumper (wel airco, geen climatronic)
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel en Buitentemperatuursensor T4

Bericht door JFJ »

Uit de handleiding van het bedieningspaneel:

11. Außentemperatur
Die Anzeige (3) bleibt erhalten, bis Taste (15) gedrückt wird.

En die temp loopt ook op als ik buiten met een föhn naar de sensor blaas


!!! Rechts - links probleempje :bonk :bonk :bonk
Je hebt helemaal gelijk, rechtsboven is binnen, linksboven is buiten. Ik bedoelde dus linksboven :bonk
Rechtsboven is inderdaad binnentemperatuur, die doet het goed!
JFJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2016, 19:37

Re: Standkachel en Buitentemperatuursensor T4

Bericht door JFJ »

alweer een tijdje geleden, erg druk gehad.
Temperatuursensor aan de buitenzijde vervangen, probleem daar is opgelost. En de standkachel, de flexibele slang naar de uitlaat was losgekomen. vandaar de herrie. probleem ook opgelost dus :)

Ik zal me zo even voorstellen, heb ondertussen al erg veel gelezen en gehad aan het forum :wjw
Plaats reactie