Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 2,5TDI Versnellingsbak (Race project)

vragen over de T5
Plaats reactie
Twiersma
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2007, 14:47

VW T5 2,5TDI Versnellingsbak (Race project)

Bericht door Twiersma »

Goededag,

Ik ben een student van het alfa college te groningen, samen met 3 mede studenten zijn wij bezig met een race project.

We zijn een audi coupe 2,3E uit 1992 aan het ombouwen naar een race auto, hierin willen wij een 2,5TDI blok uit een transporter T5 in bouwen.

Dit blok hebben wij al aangeschaft, maar omdat het blok er in lijn richting in komt te hangen hebben wij een andere versnellingsbak nodig dan de orginele van de T5, nou is mijn vraag of hier 1 van jullie mischien weet welk type versnellingsbak vrijwel gemakkelijk achter de 2,5TDI motor past.

De motorcode is AXD.

Ook zal de bak die wij zoeken een grote hoeveelheid NM aan moeten kunnen omdat we de motor ook gaan zullen tunen.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

In de VW Touareg is de 2.5 TDI-motor in lengterichting gemonteerd. De versnellingsbak van de Touareg zou dus moeten passen en de Nm's moeten aankunnen. Hoewel dit een 4x4 aangedreven auto is, zou de eigenlijke versnellingsbak wel geschikt moeten zijn voor voorwielaandrijving.
Maar waarschijnlijk is deze bak ook geschikt voor achterwielaandrijving. Voor een race-auto lijkt me achterwielaandrijving trouwens beter geschikt.
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bericht door jw t5 121 »

misschien kun je het koppelingshuis van een t5 bak
monteren op een versn.bak van een a6 3.0tdi of andersoort bak


houd wel rekening mat de hoek waaronde je de motor monteerd
anders kom je met de olie aanzuigbuis te zitten.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Kunnen jullie sowieso niet beter die 2,3 of een ander audiblok tunen ? Als het mag, je kunt er vrij eenvoudig een turbo op kwijt. Of neem ineens het complete blok van een oude Audi 200.
Mij lijkt het 2.5tdi-blok veel te zwaar....

En dan nog iets, bij Audi liggen de blokken heel erg ver naar voren. Ik denk dat je met achterwielaandrijving zó weinig gewicht op je achteras hebt dat er niet goed mee te rijden valt !!! Dat kunt je natuurlijk ten dele opvangen door zoveel mogelijk gwicht naar achteren te brengen, krijg je in combinatie met die ver voorin geplaatste motor weer een sterk pendule-effect.
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bericht door jw t5 121 »

beton vloertje in kofferbak storten
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Bericht door Schildertje »

Ander blok zal voor de heren geen optie zijn denk ik, ze hebben dit blok al aangeschaft dus nog een blok kopen zal lastig zijn denk ik.

Wie je heel veel kan vertellen over ombouwen van VAG-auto's is Jeroen Dik. Hij heeft al behoorlijk wat van dit soort projecten uitgevoerd.

http://www.jdengineering.nl
0573 - 258752
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Twiersma
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2007, 14:47

Bericht door Twiersma »

Bedankt voor jullie reacties, dat van de toureg zal ik gaan bekijken of dat mischien mogelijk is,

We zijn met dit project begonnen om zo het rijden op plantaardige olie te promoten, de race auto zal dus ook hierop gaan lopen vandaar het diesel blok.
ik zal verder aan de hand van jullie reacties nog wat dingen gaan uit zoeken en houdt jullie op de hoogte.

groeten
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Volgens mij hadden jullie beter een T4-blok gekocht (2.5TDI) , die zijn véél betrouwbaarder dan de nieuwere T5 blokken. En bovendien goedkoper te vinden ook.
De T4 blokken kunnen stevig getuned worden en toch betrouwbaar blijven , bij de T5 blokken is dat nog steeds een groot vraagteken gezien al de defecten die daar de kop opsteken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Even een vraagje,kan een pompverstuiver diesel wel op plantaardige olie lopen? :groteogen

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Twiersma
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2007, 14:47

Bericht door Twiersma »

we hebben juist voor het t5 blok gekozen omdat dit een pompverstuiver is en het is zeker mogelijk om deze op ppo te laten lopen zelfs op 1 tanks systeem..
Mixed Emotions
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17

Bericht door Mixed Emotions »

Ik ben zeer benieuwd wat de resultaten zijn.

Ik hoop dat jullie ons regelmatig op de hoogte willen houden.

Succes met het project.
groeten
Cirilo,Arietta en Tycho

Afbeelding
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Twiersma schreef:we hebben juist voor het t5 blok gekozen omdat dit een pompverstuiver is en het is zeker mogelijk om deze op ppo te laten lopen zelfs op 1 tanks systeem..
Dit blok heeft qua vermogen nog enig ontwikkelingspotentieel, getuige de race-Touaregs met meer dan 250 pk!!!
Laat ons wat horen over de vooruitgang van dit project :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Twiersma
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2007, 14:47

Bericht door Twiersma »

nieuwe ontwikkelingen en vorderingen zal ik zeker gaan plaatsen dit kan alleen soms wel lang duren omdat school project is en verder ook veel drukte heb.

groeten
Plaats reactie