Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over gasdrukveren achterklep

vragen over de T4
Plaats reactie
Andre S
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2015, 09:06

Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Andre S »

Beste weetjewellers,

Heeft iemand nog goede ideeën of goede adressen voor wat zwaardere gasdrukveren op de achterklep?
Het betreft gasdrukveren voor mijn T4 California 2.4D uit 1994. Ik heb geen idee welke veren er origineel nu aan zitten want er staat niets op, maar ze werken niet goed meer. De klep valt nu gewoon dicht. Heb als oplossing een stukje alu T-profiel ertussen maar ik wil graag veren die werken en iets krachtiger zijn als de originele.
Uiteraard heb ik het forum al flink doorgespit en deze http://busschmiede.de/shop/T4-Gasdruckf ... ERTIGUNG_1 is mogelijk een goede optie. Moet je nog ergens rekening mee houden ivm type, lengte enz of is het one-size-fits-all?

Groetjes André Smal
Gebruikersavatar
cali_generation
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 okt 2012, 22:10

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door cali_generation »

Hoi, one size fits all.
Busschmiede bevalt mij prima. Met california + fietsenrek vind ik de zwaarste versie prettig, blijft klep met fiets(en) ook nog open staan. Wel uitkijken voor niet overbelasten van de scharnieren vd achterklep ;-)
Groet!
:T44EVER
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door vw_camper »

Andre,
Jouw link is voor het 990N type. Busschmiede heeft ook een 1250N uitvoering. http://busschmiede.de/shop/T4-Gasdruckf ... ertigung_1
Groeten, Bert
Andre S
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2015, 09:06

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Andre S »

cali_generation schreef:Hoi, one size fits all.
Busschmiede bevalt mij prima. Met california + fietsenrek vind ik de zwaarste versie prettig, blijft klep met fiets(en) ook nog open staan. Wel uitkijken voor niet overbelasten van de scharnieren vd achterklep ;-)
Groet!
:T44EVER
vw_camper schreef:Andre,
Jouw link is voor het 990N type. Busschmiede heeft ook een 1250N uitvoering. http://busschmiede.de/shop/T4-Gasdruckf ... ertigung_1
Bedankt voor jullie input. :toppie
Maar is 1250N gasdrukveren niet te zwaar als ik moet uitkijken voor overbelasting van de scharnieren?? :nuts
Weet iemand wat er standaard op zit dan?
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door vw_camper »

Op mijn VW California met dubbel glas en ruitenwisser zitten nog de originele gasveren met 4 strepen.
Type 7DO 829 331G
9428 NM 0910N 035/02 G16
Dit is de sterkste gasveer die VW levert voor de achterklep van een T4.
Bij mij zijn deze veren bij lange na niet in staat om 2 toerfietsen op het originele rek op te tillen.
Laatst gewijzigd door vw_camper op 18 feb 2016, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Bert
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Beckontheroad »

Mijn ervaring met de 910N dat ze ruimt sterk zijn om met fietsen rek en lege "koffer"erop goed om hoog blijft staan.

Mijn waren ooit ook slap, helemaal bij koud weer.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door vw_camper »

Beckontheroad schreef:Mijn ervaring met de 910N dat ze ruimt sterk zijn om met fietsen rek en lege "koffer"erop goed om hoog blijft staan.
JB
Interessant. Heb je dubbel glas en een ruitenwisser? Het gewicht van de bekleding kan niet veel zijn.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Pascal-141 »

cali_generation schreef:Hoi, one size fits all.

:T44EVER
"one size fits all" is dus niet correct ...
Er zijn 2 types qua lengte , korte pompjes en lange pompjes , afhankelijk van bouwjaar van de T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Andre S
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2015, 09:06

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Andre S »

Als ik deze goede reacties allemaal op een rijtje zet mag ik concluderen dat de gasdrukveren van 990N net op het randje zitten voor die extra kracht. Het is waar dat ze het in de winter minder goed doen dus misschien is 1250N een betere keuze.
Blijft nog wel die vraag of het geen schade veroorzaakt aan de scharnieren van de klep..
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Beckontheroad »

Andre S schreef:Als ik deze goede reacties allemaal op een rijtje zet mag ik concluderen dat de gasdrukveren van 990N net op het randje zitten voor die extra kracht. Het is waar dat ze het in de winter minder goed doen dus misschien is 1250N een betere keuze.
Blijft nog wel die vraag of het geen schade veroorzaakt aan de scharnieren van de klep..

Nou, standaard is volgens mij 770N . De 910N voldoen prima op een lege klep!
Door de tijd verliezen ze gasdruk en doen dan dus minder. Lager temp is ook lagere gasdruk.


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Andre S
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2015, 09:06

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Andre S »

Heren allemaal bedankt voor de tips en input! :toppie

Heb inmiddels bij busschmiede gasveren besteld van 990N.
Ter info, ik heb een achterklep met ruitenwisser en fietsendrager en daarbij heb ik onlangs alles met anti-dreun en isolatie beplakt dus de standaard veren is wat weinig. 1250N kan altijd nog mocht deze niet voldoen. Het is trouwens niet mijn bedoeling om de klep te openen met de fietsen er nog op, dat kan in mijn ogen nooit echt goed zijn voor de scharnieren.

Zodra ik ze heb getest laat ik hier even mijn bevindingen weten! :zwaai
Andre S
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2015, 09:06

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Andre S »

Beste Weetjewellers,

Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op de kwestie gasdrukveren, dus bij deze!

De gasdrukveren 990N na een paar dagen netjes geleverd gekregen en monteren was zeer eenvoudig (wel even met z'n 2en doen want die klep is zwaar!).
Twee dagen later was ik op pad naar Andorra voor de wintersport, en aangezien ik dan redelijk wat eigen spullen meeneem heb ik een opbergkist gemonteerd op de fietsendrager (zelfde als Multivan Generation, bedankt Peter voor de tip!).

Zonder problemen ging de achterklep open en omhoog zonder ondersteuning bij een temperatuur van -5 graden. Hierbij was de opbergkist niet aanwezig. :jumpklap

Met de opbergkist op de drager, maar zonder inhoud, had de klep bij het openen ietsje ondersteuning nodig maar bleef daarna uit zichzelf open staan. :jumpklap

Met de opbergkist op de drager, maar met inhoud bleef de klep niet zelf open staan maar was het goed te doen om hem met 1 arm te ondersteunen. :jumpklap

Al met al een hele goede aankoop gedaan hiermee! :jumpklap

Ik hoop dat jullie hier misschien iets aan hebben!

Groetjes Andre :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog :toppie
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Hvromans »

Ben wel benieuwd naar de opbergkist! Gemonteerd op fietsenrek of op trekhaak, hoe ziet deze eruit? Staaltje van zelfvlijt of zo te koop?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over gasdrukveren achterklep

Bericht door Multivan Generation »

Hvromans schreef:Ben wel benieuwd naar de opbergkist! Gemonteerd op fietsenrek of op trekhaak, hoe ziet deze eruit? Staaltje van zelfvlijt of zo te koop?
http://www.eldiape.com/bagagebox/bagagebox.htm
Plaats reactie