Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wordt deze APK een duur grapje of niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door whizzi »

Vandaag mijn bus naar een vriend gebracht die even heeft opgeschreven wat er allemaal mis is met de bus. Hij gaat nog uitzoeken wat de onderdelen gaan kosten, maar wellicht dat ik de eerste schok hier alvast kan hebben. Kortom, heeft iemand grofweg de prijzen van de onderdelen nodig? Die maat van mij had het over 'waarschijnlijk richting de €1000' .

Grappig detail trouwens dat ik vanochtend starthulp nodig heb gehad. Mijn busje wilde niet aanslaan na een paar dagen stil staan en 1 of 2 gloeibougies kapot. Accu trok het starten niet meer, dus met een hulpaccu uiteindelijk toch de boel aan de praat gekregen.

Maargoed, dit moet er gebeuren aan de bus:
- Fuseekogel links onder
- Homokineet rechts
- Gloeibougies 5 stuks
- Versnellingsbakolie verversen (op mijn verzoek)

En iets wat achter blijkbaar bij de wielen zit en de vering aanpast als er gewicht in de bus zit (ofzo?). Dat werkte in ieder geval niet (meer) .

Buiten het standaard verhaal dat mijn uitlaat lek is, dus dat ga ik weer eens proberen te (laten) lassen :P

Dus hoe diep moet ik in mijn buidel gaan tasten om dit allemaal weer enigszins in orde te laten maken (los van de uren).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door odorf »

Bedoel je met dat ding achter de remkrachtverdeler? Dat is een ding dat de remkracht naar belasting voor en achter verdeelt. Veren achter verder ingedrukt dan ook meer remdruk achter.

Homokineet heeft mijn garage ooit 300,- voor opgegeven. Maar uiteindelijk hoefde alleen de hoes. Misschien ergens een gebruikte opduiken.
Pascal?

Gloeiers rond de 20,- tot 25,- per stuk denk ik.

Andere delen weet ik even niet.

Sterkte
Balen dat zoveel tegelijk komt.
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door whizzi »

Dat zou kunnen ja. Iets kon niet bewegen wat wel zou moeten en het had te maken met de achterrem. Het is niet de remcylinder achter, die is vorig jaar al vervangen (evenals de blokken en klauwen voor)

Overigens, volgens mij is een homokineet an sich niet duur (tenminste, hier, als ik dit zou moeten hebben ), maar het zal wel wat uren kosten om het er op te zetten. Nou gaat die vriend van mij niet het standaard garage uurtarief rekenen. Hij klust dit ook maar een beetje bij, hij werkt overdag gewoon wel bij een garage in loondienst :-)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door odorf »

Kan zijn dat die reparatieset uit jouw linkje alleen de hoes en wat vet is. Is vaak ook voldoende. Maar ik zie geen plaatje dus ik weet het niet helemaal zeker. Ik ging met de prijs die ik riep uit van een hele nieuwe homokineet. Hoes+vet+montage was toen iets van 100-150,- dus kan het goed dat de hoes en vet los iets van 50,- zijn. Alleen omdat jij het over een homokineet had ging ik van het hele ding uit. En niet de losse hoes. Is dus ff belangrijk te weten wat precies vervangen moet worden. :toppie

Voor de remkrachtverdeler is gebruikt misschien ook een optie?

Oja 5 liter bakolie iets van 50,-?? Weet ik even niet precies meer.

Fuseekogel 20,- tot 35,-

Grtz
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door Pascal-141 »

de remkrachtverdeler achteraan durft inderdaad wel eens vast komen te zitten . Kost nieuw rond de 130eur (niet bij VW uiteraard) Ik denk dat ik er ook nog wel 2e hands heb liggen (moest je het nodig hebben)

De homokineet : is de buitenste of binnenste homokineet aan vervanging toe ? De homokineet vervangen valt wel mee . De homokineet kost zo rond de 120 a130eur , een complete aandrijfas kost rond de 300eur .
Een complete aandrijfas vervangen is (bij mij) op een half uurtje klaar . De homokineet ervan vervangen is wat langer werk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door Harry 341 »

aandrijfassen 100 euro per stuk...gloeiers 5 voor 48 euro...(even rondshoppen) denk dat de remkrachtverdeler niks mankeert...mijn bus wordt elk jaar afgekeurd op dat ding...verleden jaar kwam de RDW man net binnen toen mijn bus op de brug stond...hij voelde er an en zei...dat hebben die dingen allemaal...als ze ook maar 1 cm verlaagd zijn...maar werkt wél goed...
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door koensch »

bobv schreef:Bij mijn APK 2 weken geleden was de remkrachtverdeler ook een afkeurpunt maar ze hebben hem 'weer gangbaar gemaakt' . Hoe weet ik niet.

je vraagt de kok ook niet wat-tie in je eten stopt...... een creatieve garage bespaart je een boel geld.

zo heeft mijn garage zo'n 4 jaar achterelkaar m'n uitlaat gasdicht gekregen met laswerk. met een oude auto is het een kwestie van oplappen, uitstellen, oplappen, uitstellen en weer oplappen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door Multivan Generation »

Harry 341 schreef: denk dat de remkrachtverdeler niks mankeert...mijn bus wordt elk jaar afgekeurd op dat ding...verleden jaar kwam de RDW man net binnen toen mijn bus op de brug stond...hij voelde er an en zei...dat hebben die dingen allemaal...als ze ook maar 1 cm verlaagd zijn...maar werkt wél goed...
grt.Harry
Heb er nog nooit last van gehad.(afkloppen)
Wel door de garage laten verlagen destijds, en wellicht hebben die andere veren gebruikt voor de remkrachtverdeler, en iets andere afstelling gedaan.

Antwoord op de vraag: Nee, dit wordt geen dure APK, heleboel punten zijn namelijk geen APK afkeur punten :knipoog
Of het nodig is, dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door whizzi »

Ik heb gisteren al starthulp moeten hebben omdat de accu wat zwak is en met 1 of 2 slechte gloeibougies gecombineerd met -5 was het wat lastig starten ;)

Volgens mij is de enige echte APK afkeur de uitlaat, maar ik laat wel alles gewoon doen. Ik ga in april weer voor 2,5 weken naar UK en in juni staat een dagje Italië op de planning (met deze bus). Dan wil ik alles wel op orde hebben zeg maar :P
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien eens nadenken over een goedkope nieuwe uitlaat,
dat laten repareren kost ook (steeds weer) wat geld en het wordt er niet beter op..
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door whizzi »

Mee eens en dat komt elke keer weer op het lijstje. Beetje afhankelijk wat hij gaat vragen, ga ik eens proberen bij uitlaatstunter.nl een uitlaat te bestellen. Anders ga ik het uitstellen tot ik weer een paar shows heb gedaan zodat ik weer wat centjes heb.. (want uiteraard is gisteren onze wasmachine ook kapot gegaan)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door frank884 »

odorf schreef:
Gloeiers rond de 20,- tot 25,- per stuk denk ik.

Odorf
te hoog ingeschat tussen de 8 en 10 euro per stuk voor de gloeiers
Bosch Beru NGK
onbekende merken goedkoper maar dat heeft geen zin.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Misschien eens nadenken over een goedkope nieuwe uitlaat,
dat laten repareren kost ook (steeds weer) wat geld en het wordt er niet beter op..
heb een midden en einddemper voor 70 euro samen er vanaf 2009 al onder zitten
dus :yes en die lijkt nog niet op bijna rot te zijn
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
joop 830
Berichten: 151
Lid geworden op: 28 feb 2007, 22:27
Locatie: Lieshout

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door joop 830 »

Kijk hier eens voor onderdelen.
http://www.autodoc.nl/kager/533609
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wordt deze APK een duur grapje of niet?

Bericht door whizzi »

Zo, vandaag de bus weer opgehaald en ik mag weer een jaartje rondrijden :yes

Voor APK:
AC4: Stuur- of fuseekogel met slijtage
D14: Uitlaat lek
E11: Stofhoes aandrijfas
F11: Fusee ondeugdelijk
K04: Werking licht/reflector

Nieuwe uitlaat eronder, nieuw spruitstuk, 5 nieuwe gloeibougies (2 waren er echt stuk), Fuseekogel 2 stuks, Homokineet 2 stuks, aandrijfashoes en de remkrachtverdeler zat ramvast en is er tussen uit gehaald om APK goedgekeurd te worden.

Een van de homokineten was vorig jaar al vervangen maar was nu defect. Deze is teruggestuurd voor garantie, dus moest ik deze 2 hebben.

Uiteindelijk zijn de aandrijfassen niet vervangen. Dat zal ik ergens later in het jaar wel fixen. Voor nu ben ik weer net iets minder dan €1000 om weer een jaartje met de T4 te mogen rijden.

Wel fijn om te horen dat mijn motor 'loopt als een zonnetje' van iemand die zelf in een Transit uit dezelfde periode rijdt (en APK keurmeester is).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie