Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco verbouwen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Airco verbouwen

Bericht door nieknaam »

Ik ben net bij de aircoboer geweest om bij te vullen: blijkt dat de cowboys van wie ik de bus heb gekocht bij het inbouwen van het Westfalia interieur -dat is overigens best netjes gedaan - gewoon de achterste verdamper die standaard in een Caravelle aanwezig is, hebben verwijderd door de koelvloeistof-leidingen door te zagen. Dat maakt meteen duidelijk waarom de airco niet werkt... :gif . Dat is ook nog niet zomaar opgelost, want ombouw naar een airco met maar één verdamper heeft een ander leidingpakket. Er wordt nu gekeken of de leidingen naar achter afgedopt kunnen worden, maar ik baal hier wel van. Kan dat niet, weet iemand dan of het leidingpakket voor een AXG met maar één verdamper hetzelfde is als dat van een 102 pk?
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco verbouwen

Bericht door Multivan Generation »

nieknaam schreef:Ik ben net bij de aircoboer geweest om bij te vullen: blijkt dat de cowboys van wie ik de bus heb gekocht bij het inbouwen van het Westfalia interieur -dat is overigens best netjes gedaan - gewoon de achterste verdamper die standaard in een Caravelle aanwezig is, hebben verwijderd door de koelvloeistof-leidingen door te zagen. Dat maakt meteen duidelijk waarom de airco niet werkt... :gif . Dat is ook nog niet zomaar opgelost, want ombouw naar een airco met maar één verdamper heeft een ander leidingpakket. Er wordt nu gekeken of de leidingen naar achter afgedopt kunnen worden, maar ik baal hier wel van. Kan dat niet, weet iemand dan of het leidingpakket voor een AXG met maar één verdamper hetzelfde is als dat van een 102 pk?

Een achterste verdamper was niet standaard ook niet voor een caravelle.
De speciale pakketten voor een multivan, daar zat een dubbele climatronic wel in het pakket.
Denk dan aan een multivan generation/atlantis/topstar.
Koelvloeistof leidingen zijn voor de middenkachel en kun je gewoon met een slangbocht van 180 graden terug leiden.

Airco leidingen zijn standaard voor alleen de voorzijde, en die zouden, voor dezelfde neus, gelijk kunnen zijn.
Wel zit er verschil in lengte van de leidingen voor korte en lange neus.
Dus heeft die 102 pk dezelfde neus, dan zou je die kunnen gebruiken, motorisatie heeft hier niets mee van doen.

Heb je trouwens uitstroom openingen in het leefgedeelte van de camper gezien?
Hoe ziet jou rechter achterste zijruit er uit? Glad of met een rooster?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: Airco verbouwen

Bericht door nieknaam »

Die is glad. En uitstroomopeningen heb ik niet gezien, maar het interieur (1992 California) hoort ook niet standaard bij de bus.

Groet,

Niek.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco verbouwen

Bericht door Multivan Generation »

zie PB
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Airco verbouwen

Bericht door René »

Als achterste verdamper er nog in zit, dan gewoon leidingwerk weer aansluiten.
Dan is alles weer zoals het hoort.
Anders in de motorruimte de vertakking naar achteren afdoppen, dan heb je in principe al het zelfde als een enkele verdamper.
Alleen zonde van de werking.
Zeker als multivan/camper kun je de extra koel capaciteit goed gebruiken.

Grtzzz René
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: Airco verbouwen

Bericht door nieknaam »

Momenteel ga ik voor de afdop-optie, Maar ik zal het leidingwerk wel bewaren.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Plaats reactie