Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De TDI syncro kipper Te koop

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

De TDI syncro kipper Te koop

Bericht door raf_construct »

Ik zal mijn T4 maar effe bij de projecten zetten. Het is een 2003 AXL tdi syncro, en ik heb hem omgebouwd naar een kipper.

Afbeelding
Afbeelding

De witte uiterst rechts heeft zijn kipperopbouw afgestaan.
Ondertussen rij ik er zo al enkele jaren mee. Spijtig genoeg kwam er steeds meer roest, en toen ik afgelopen zomer mijn achteruitversnelling kwijtspeelde zat er een restauratie aan te komen.
Laatst gewijzigd door raf_construct op 13 jan 2023, 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: De syncro kipper, 2.0

Bericht door raf_construct »

Dus eerst maar even vlug de versnellingsbak eruit. Of niet. De carterdichting enzovoorts wou ik ook vervangen, dus
uiteindelijk alles maar leeggehaald om alles een grote onderhoudsbeurt te geven.
Afbeelding

Ondertussen staat de motor alweer klaar met een nieuwe koppeling en gereviseerde versnellingsbak.

Ik wist nog dat Pascal me ooit de tip had gegeven om de spatborden eraf te halen ter controle. Gelukkig maar. :ie
Afbeelding

Ondertussen heel de achterkant gedemonteerd om het chassis weer gezond te maken. Alles gezandstraald.
Afbeelding

Na het stralen heb ik alles in etchprimer gezet, daarna primer en lak. Het chassis is dus klaar. Daarna ben ik begonnen aan de deuken in de cabine. Hier heb ik nog niet zoveel foto's van, maar je ziet het wel.
Afbeelding
Afbeelding
Meer updates volgen later.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Omdat de optielijst van mijn t4 onbestaande is, toch maar een donor erbij gehaald.
Wat er nog restte van de bus van 'Glekke' staat ondertussen bij mij. Binnenkort heb ik dus elektrische ramen, spiegels en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Verder zit er op deze ook ABS wat ik niet heb (op een 2003 T4 !). Al wat ik van de donorbus niet kan gebruiken gaat in de verkoop.

Afbeelding
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: De syncro kipper

Bericht door brugseb »

mooi projectje, en vaak is de korte grote pijn beter dan snel effe opleuken... zelf ook druk bezig met een "grote beurt", levert voorlopig de ene onaangename verrassing na de andere :groteogen ;
Is van die witte donorbus dat je nog een achterklep 2002 liggen hebt? Wat moet ie kosten, samen met de veren? En veel belangrijker natuurlijk, waar zit je ergens gevestigd?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: De syncro kipper

Bericht door RITC »

Stoer ding :toppie

Wat gaat de schuifdeur van de witte kosten?
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: De syncro kipper

Bericht door powerpiep »

Vette bus, echt cool.
Ook dat blauw is wel een nette kleur voor 'm.

Wat weegt zo'n bus nu met een laad-bak? Lijkt me iets lichter te moeten zijn dan een hele bus, niet?

:T44EVER :toppie :werkaanT4
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Of het blauw hem goed staat durf ik niet zeggen. Binnenkort toch maar een ander kleurtje. :zwaai
Wat hij nu weegt kan ik zo uit m'n hoofd niet zeggen, ik weet wel dat ik door de kipperopbouw minstens 200 kilo laadvermogen kwijt ben. En de syncro aandrijving is ook niet licht.

De achterklep heeft lichte schade onderaan, waarschijnlijk door de trekhaak. Mag weg t.e.a.b. zonder gasveren.
De schuifdeur is volgens mij schadevrij (ik kijk morgen nog wel effe). Doe een aannemelijk bod Maarten (ja toch?) .
De bus had centrale vergrendeling dus dat moet op de deur en de klep ook zitten denk ik.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Ik leen effe de foto's van Glekke omdat de bus niet bij mij staat. De schuifdeur is nog compleet, van de achterklep is de bekleding gedemonteerd. Geen idee waarom, mogelijk is ze niet meer compleet.

Afbeelding
Afbeelding
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: De syncro kipper

Bericht door brugseb »

Hoi Raf
als het louter een deuk is, en geen roest, kan ik ze wel gebruiken. Binnenbekleding heb ik uiteraard, langere gasveren zal ik dus moeten zoeken. Stuur me ffe PB met locatie, dat zal me wijzer maken.
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Vandaag heb ik nog wat verder gewerkt om de T4 spuitklaar te zetten. De meeste hagelschade is er ondertussen al uit.
Ik heb een klein roestplekje gevonden in de raamsponning. Het voorraam moet er dus uit. We gaan morgen proberen om ze eruit te zagen. Het lijkt alsof er een rubber tussen het raam en de sponning gelijmd is. Kan je die ergens nieuw krijgen ?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef:Vandaag heb ik nog wat verder gewerkt om de T4 spuitklaar te zetten. De meeste hagelschade is er ondertussen al uit.
Ik heb een klein roestplekje gevonden in de raamsponning. Het voorraam moet er dus uit. We gaan morgen proberen om ze eruit te zagen. Het lijkt alsof er een rubber tussen het raam en de sponning gelijmd is. Kan je die ergens nieuw krijgen ?
De rubber rond het raam zit er niet ingelijmd , maar zit gewoon rond het raam (als een elastiek) . Dit rubber word wel eens hard , maar normaal kun je het er wel tussenuit halen . Tenzij het raam er ooit eens opnieuw ingelijmd werd met een teveel aan lijm , waardoor de rubber ook mee vast gekleefd zit ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef:Vandaag heb ik nog wat verder gewerkt om de T4 spuitklaar te zetten. De meeste hagelschade is er ondertussen al uit.
fototoestel kapot ? :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Goeie tip, we zullen straks eens proberen. Als ze breekt proberen we op de witte...
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Pascal-141 schreef: Tenzij het raam er ooit eens opnieuw ingelijmd werd met een teveel aan lijm , waardoor de rubber ook mee vast gekleefd zit ...
Jij gaat voor de hoofdprijs, helaas. Alles zat muurvast, veel te veel lijm errond en te weinig eronder. Het gevolg kan je wel voorstellen...
Maar goed nu kan ik tenminste de raamsponning behandelen want die is al redelijk verroest !
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef:
Pascal-141 schreef: Tenzij het raam er ooit eens opnieuw ingelijmd werd met een teveel aan lijm , waardoor de rubber ook mee vast gekleefd zit ...
Jij gaat voor de hoofdprijs, helaas. Alles zat muurvast, veel te veel lijm errond en te weinig eronder. Het gevolg kan je wel voorstellen...
Maar goed nu kan ik tenminste de raamsponning behandelen want die is al redelijk verroest !
Ik heb er al wat ervaring mee , met demonteren :knipoog

Ga je de ruit er zelf weer inzetten ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie