Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandlucht in T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Groeneweg
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2014, 21:49

Brandlucht in T4

Bericht door Groeneweg »

Vandaag plotseling een steeds heviger wordende brandlucht in onze California coach uit 2000. We redden al een tijdje over de autobaan maar hadden 10 min daarvoor het ijskastje aangezet. Zou dat de geur veroorzaken en wat zal het dan zijn? Het leek alleen binnen te ruiken... Ik vond het eigenlijk eerder naar metal op metal ruiken dan naar plastic.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Brandlucht in T4

Bericht door sgsdebruijn »

Waarschijnlijk de unit onder de koelkast die aan een revisie van HenkI toe is
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Jor »

Bekijk de lader en omvormer onder de ijskast,en maak hem schoon!
Pas wel op bij gebruik!
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Brandlucht in T4

Bericht door vw_camper »

De lader kan wel kapot zijn, maar hij zal alleen brandlucht produceren als je op de netspanning bent aangesloten.
Een omvormer, 12V in en 230V uit, zit niet standaard in een VW California.
Groeten, Bert
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Brandlucht in T4

Bericht door repelsteeltje »

Groeneweg schreef:Vandaag plotseling een steeds heviger wordende brandlucht in onze California coach uit 2000. We redden al een tijdje over de autobaan maar hadden 10 min daarvoor het ijskastje aangezet. Zou dat de geur veroorzaken en wat zal het dan zijn? Het leek alleen binnen te ruiken... Ik vond het eigenlijk eerder naar metal op metal ruiken dan naar plastic.

dit noemen we ook wel odeur de electronique... chanel nr 666.

dikke kans dat je regelprint van de koelkast overleden is. :-(
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Coen220 »

Zet even je bank geheel naar voren ,demonteer dan die grijze plaat onder de koelkast, en kijk naar onder, op de boden staat je voeding kastje .
Dit in ieder geval zoals eerder vermeld goed stofvrij maken, met bv een stofzuiger,
Ruik daar eens aan als het stinkt dan het kastje demonteren, als je er een beetje verstand van heb kijk dan even in het midden van de lange kant zit ergens langs de kant een platte condensator, is deze wat dikker geworden of lekt deze
dan is het te proberen om deze te vernieuwen.
Eventueel kan je een gerevideerd kastje kopen bij het Campercentrum in Amersfoort , kosten ca 225.00 euro
Succes mvgr Coen 220
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Brandlucht in T4

Bericht door sgsdebruijn »

Stinkt niet door stof, eerder een elec component.
HenkK reviseert goedkoper, pb hem maar
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Brandlucht in T4

Bericht door vw_camper »

Brandlucht tijdens het rijden kan echt niet komen door condensatoren op 230V netspanning...
Groeten, Bert
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Egbert&Manon »

Groeneweg schreef:..................maar hadden 10 min daarvoor het ijskastje aangezet. ..............
Deed de koelkast het ook?

De lader werkt alleen op 230V en wordt onder het rijden niet gebruikt.

Die brandlucht kan overal vandaan komen.
Je zou je neus even goed moeten gebruiken, om in de buurt van de veroorzaker te kunnen komen.
(Wellicht kom je bijvoorbeeld bij het stuur uit....)

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Groeneweg
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2014, 21:49

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Groeneweg »

Uiteindelijk nooit meer iets gemerkt, ijskastje deed het ook gewoon. Hebben het eerst aangezet en zijn er naast gaan zitten met een goed boek, haha. Nooit meer iets gemerkt.

Vandaag rook ik weer een felle reuk van vuur (geen odeur electric ;) maar ijskast stond helemaal niet aan. Kan net zo goed buiten zijn geweest maar wellicht ook wel niet. Bij uitstappen toen ik 2 min later plaats van bestemming had bereikt vod ik het onder motorkop wel sterk ruiken maar niet perse naar vuur tja, niet lachen nu kan net zo goed altijd zo ruiken daar, normal ruik ik ook niet omder de motorkap dus tja.
Ik reed langs de a2 tunnel in aanleg dus tja... wie zal het zeggen.

Nu vroeg ik me af of het zowie zo slim is om de staat van de woon accu te bekijken? Of kun je er beter afblijven zolang alles gewoon werkt?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Brandlucht in T4

Bericht door HenkK »

Het kan de acculader zijn die je ruikt, maar dat is eigenlijk een penetrantie wax geur die ook moeilijk verdwijnt. Meestal gaat de acculader problemen geven als deze aan de 230 volt hangt en de condensatoren toch al wat aan het lekken zijn. Het is altijd raadzaam om de lader even te (laten) controleren.

Een defect aan de koelkast elektronica zul je niet ruiken, je merkt het vanzelf doordat de koelkast niet functioneert.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Groeneweg
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2014, 21:49

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Groeneweg »

Nooit meer iets gemerkt, was wsl puur toeval en toch buiten. Ijskastje werkt nog steeds prima.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Multivan Generation »

Toch nog steeds een advies om alle westfalia gerelateerde componenten eens door HenkK te laten opfrissen.
Het is allemaal oud en gaat net kapot als je op vakantie bent, en het niet kunt hebben.

Zie het maar als preventief onderhoud.. :knipoog
Groeneweg
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2014, 21:49

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Groeneweg »

Dank voor de tip. Ik zag dat hij niet in de buurt woont :) Is zo'n preventieve actie een grote klus?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandlucht in T4

Bericht door Multivan Generation »

Er uit halen en opsturen.
Als het klaar is betalen en hij stuurt het weer terug.

Zie ook hier:
https://picasaweb.google.com/117769856758108410105 zoek op danfoss en 2169 en of westfalia,
en je kunt een boel interessante foto's zien van koelkast aansturing en westfalia voeding.
Plaats reactie