Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hefdakrubber vervangen: dikke kier...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Ik heb mijn volkomen verrotte hefdakrubber vervangen door een rubber dat ik op de meter kon kopen bij Multicampers in Wageningen. Probleemloze operatie, tot ik het slot voorin ging afstellen. Op de allerstrakste stand waarop dat nog inklikt, zit er aan de voorkant een dikke kier. Volgens Multicampers komt dat omdat mijn dak niet standaard van Westfalia is. Maar het rubber dat ze verkopen komt ook niet overeen met standaard Westfalia: die dikke kraal die daaraan zit, ontbreekt. Heeft iemand hier ervaring mee? Multicampers wil het terugnemen, is dit dan beter?
http://have-a-nice-bay.nl/product_info. ... ts_id=9234
Als Multicampers geen oplossing heeft, ga ik voor e-bay, dat ziet er in ieder geval net zo uit als het oude rubber.
[img]
hefdakrubber-met-kier900.jpg
[/img].
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Hier is het rubber nog goedkoper:http://www.vwbusshop.de/Dichtrahmen-Aufstelldach-T4. Heeft iemand ervaring met deze winkel? Het rubber ziet er goed uit. Er komt nog 16 euro verzendkosten, dus dan komt hij op de €132.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Dat is nuttig. Ik wist dat ik dit een keer gezien had en waarschijnlijk biedt dit wel een oplossing. Ik ga het proberen! Dank.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Dat geeft wel iets verbetering, maar niet genoeg. Als ik hem nog meer terugstel, gaat hij aan de achterkant op de hoeken over de autodakrand heen. Dat wordt weer investeren :-(. Ik hoop dat Multicampers zich aan zijn woord houdt.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door Multivan Generation »

Stel je het dak af met of zonder de matrasjes er tussen?

Wat voor dak heb je dan nu precies, als je eerder schreef dat je geen westfalia-dak hebt.
Als je het dak verder naar voren schuift of naar achteren, zou dat wellicht iets helpen?

Je kunt het dak nooit zo snel afstellen omdat je in sommige gevallen de tentstof aan de onderzijde los moet halen.
Neem je tijd, in plaats van te overhaasten.
Je hebt in je hoofd dat het rubber niet goed is, en dat je een westfalia rubber nodig zou hebben.
En je hebt niet eens een westfalia dak :nuts
Ik kan morgen wel even wat maten voor je opmeten hoor..
Dan weet je vooraf of dat wat zou kunnen worden, met zo'n westfalia rubber.

Wat was eigenlijk de reden dat je het rubber wilde vervangen?
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Ik denk zelf dat ik wel een Westfalia-dak heb, maar bij Multicampers zeiden ze dat dit probleem zich nooit bij Westfalia-daken voordoet :groteogen . Het oude rubber sloot prima af, maar zodra ik het dak opendeed, hing het aan alle kanten en de kraal was van het knijpgedeelte af. Daar zaten nog wel lijmresten, dus ik denk dat er eerdere reparatiepogingen zijn gedaan. Verder is alles door ATH Minden wel netjes en met origineel Westfalia-spul ingebouwd, nou ja, als je die airco achterin buiten beschouwing laat.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door Hanz »

Is het niet het eenvoudigst om het profiel en de afmeting van het oude en nieuwe rubber te vergelijken? Dan zie je denk ik gauw genoeg waar het probleem zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door Multivan Generation »

Dat is inderdaad het eenvoudigste..
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door koekie520 »

nieknaam schreef:Dat geeft wel iets verbetering, maar niet genoeg. Als ik hem nog meer terugstel, gaat hij aan de achterkant op de hoeken over de autodakrand heen
En dat is slecht omdat?
Mijn dak ligt momenteel niet zo strak en heb een beetje ruis. 'szomers zet ik het slot wat losser omdat bij hoge temperaturen moeilijk vast klikt. Die dakrand waar jij over spreekt die zie je bij mij niet eens, enkel de voorste 50cm.
Als ik die foto van jouw bekijk, zou ik zeggen dat je dak enkel aan de windhaak hangt en niet in het 2e slot klikt :ie

Ook wat je zei in je eerste post over die dikke kraal. Die gaat het verschil ook niet maken. Bekijk dat maar zoals een extra stoflip.

Dringend iemand zoeken die ook een hefdak heeft en naast elkaar eens vergelijken.
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Als ik die foto van jouw bekijk, zou ik zeggen dat je dak enkel aan de windhaak hangt en niet in het 2e slot klikt :ie
Ik weet zeker dat hij in het slot klikt: dat alleen blijven hangen op de windhaak heb ik al meegemaakt. Ik heb het slot zo afgesteld, dat hij goed inklikt. En wat betreft het vergelijken met het oude rubber: dat zat er op en dichtte een stuk beter af.
Je kunt het dak nooit zo snel afstellen omdat je in sommige gevallen de tentstof aan de onderzijde los moet halen.
Neem je tijd, in plaats van te overhaasten.
Goede raad, Peter. Ik moet om gezondheidsredenen mijn trip naar Wenen - ik zou woensdag wegrijden - uitstellen en hopelijk kan ik de komende tijd de zaak wat uitgebreider en rustiger uitzoeken. Maar een quick fix in de vorm van een beter rubber zou me momenteel, op grond van diezelfde gezondheidsredenen, goed uitkomen. Morgen ga ik een stuk rijden, kijken hoe het in de praktijk uitpakt.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook eens op mijn site onder T4 camper :knipoog
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Het is altijd weer een feest om op die site te kijken. Je beschrijft uitgebreid en met goede foto's het plaatsen van het hefdak, maar omdat je de maten van de donor kon overnemen, staat er niets over stellen.

Het lijkt wel alsof mijn dak aan de voorkant een beetje omhoog staat. Dat zou ook verklaren waarom hij zo moeilijk in het slot te trekken is. Op de foto kun je zien dat het voorste stuk niet lekker aan ligt. Dit was nog met het oude rubber. Dat verklaart de knik op de hoek: daar hing het rubber al los.
DakKlein.jpg
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door Multivan Generation »

nieknaam schreef: maar omdat je de maten van de donor kon overnemen, staat er niets over stellen.
Wil je je dak netjes en recht op de auto hebben, dan zul je moeten stellen.
Dat wij het niet vermeld hebben, betekent niet dat we het niet hebben hoeven doen.
Wij hebben gemeten vanaf het donordak ja, maar hebben ook dit bestand gebruikt.

Het bestandje wat ik gelinkt heb, daarin staat erg veel informatie, soms lees je er snel over heen.
Bijvoorbeeld de maat van middenrubber achter tot de kier van de achterklep. Begin daar eens mee.
Dan het dak uitmiddelen t.o.v. de kleine gootjes/richeltjes. Rubber van dak valt er mooi in aan achterzijde en naar voren toe wordt het originele dak steeds breder, en dus wordt het daar lastiger om het goed te volgen.
Ook je slotplaat, dus het gedeelte vast aan de auto, kun je wellicht iets stellen.
En misschien ten overvloede, stellen van je dak doe je zonder de matrasjes tussen hefdak-schaal en bedplank.
En de voorste bedplank tijdelijk verwijderen is ook gemakkelijker.

Groeten en succes
Peter
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...

Bericht door nieknaam »

Ik had gisteren na je eerste bestand al gemeten tussen midden achterkant de kier van de achterdeur: dat is 55 mm, terwijl de norm 60 is. Hij ligt dus al wat ver naar achter. En ik had ook het losse beddeel en de matrassen weggehaald. Ik zal binnenkort ook de tent er afhalen, die is ook al niet geweldig meer, en dan alle maten uit jouw tekening eens nameten. Is er ook een beschrijving met de maten van het dak zelf?
Het lijkt me ook een goed idee om het hefdak eens zonder rubber op het dak te laten zakken om te kijken hoe het dan aansluit. Heb je daar ervaring mee?
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Plaats reactie