Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door de Viking »

Omdat ik tegenwoordig met een veteranenmotor rijd, een voor-oorlogse BSA, en daar eigenlijk een bus voor nodig had om de motor te vervoeren en om in te slapen vond ik vorig jaar op marktplaats een verlengde en verhoogde (L2H3) T5 transporter 1.9 TDI met 200.000 km van 2005 van een particulier die 2 jaar met de bus en een crossmotor door Europa had gereden. Daarvoor was de bus van een zorginstelling geweest in Drenthe.
De bus zag er goed uit, een lichte kras op de zijkant en de motor liep goed.
Ondertussen de zijkant laten spuiten en nog 4 mooie originele lichtmetalen Westfalia velgen gekocht.
Omdat een maand later de APK plaats moest vinden en ik vertelde dat hij koud eventjes niet lekker liep, haalden ze bij Schaap en Bron te Joure, al meer dan 12 jaar mijn garage voor de Audi, het kleppendeksel er af en gelijk bleek dat de nokkenas versleten was.
Bij demontage bleek de werkelijke kwaal, een pompverstuiver zat los.
In overleg een compleet nieuwe cylinderkop laten monteren omdat er meer was versleten en beschadigd, maar toen bleek ook dat de turbo slecht was.
Ook nog een nieuwe turbo er op voor een schappelijke prijs.
Schaap en Bron is een heel groot demontage bedrijf voor Audi Vw en zij hebben een enorme voorraad gebruikte onderdelen maar kopen ook onderdelen op, verkopen after market onderdelen, etc etc.
Zodoende kocht ik een nieuwe VAG turbo voor 600 euro! Ook nog een nieuwe steekas en een gebruikte trekhaak laten monteren.
De garage vond ook dat er op mijn schakelpook te veel ruimte zat, dus ook vernieuwd met een demontage exemplaar en de versnellingsbak is nog met een liter olie bijgevuld.
Maar omdat ik het vermogen iets te weinig vond, gelijk laten tunen tot 125 PK via Schaap en Bron (ex werknemer in Joure die dit zeer deskundig doet) AL met al nog een hele dikke reparatie waar ik niet op had gerekend.
De motor loopt weer voortreffelijk, het rijden is nu een genot (heerlijk koppel) en het ombouwen tot camper kan beginnen.
Wordt vervolgd.

Gr. Sieds
Laatst gewijzigd door de Viking op 09 sep 2020, 10:55, 14 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Waarom ik voor een VW transporter koos is vanwege de 1.9 TDI motor. In 2 Audi's had ik deze motor tot volle tevredenheid. Eerst 90 pk toen 110 en tegenwoordig een A4 1.9 TDI 140 pk. Ik koop ze met 200.000 km en rijd meestal tot 400.000 km en tot nu toe geen problemen.
Het viel me dan ook erg tegen dat de 1.9 TDI in de transporter al zo versleten was bij 200.000 km.
Jaren heb ik als taxichauffeur rond Zwolle met schoolkinderen gereden in Ducato's, Transits en Transporters waarbij de Ducato mijn favoriet was.
Echter een VW transporter had nu toch mijn voorkeur vanwege het formaat, de motor en de mijn garage voor onderhoud, Schaap & Bron te Joure.
Een Ducato is al weer breder en ik wil een camper waar ik overal normaal mee kan parkeren in steden.
Al die grote campers vind ik een ramp, ze kunnen hem nergens kwijt.
Dat ik nu toevallig een verhoogde uitvoering tegen het lijf liep is alleen maar voordeel, anders moet er een hefdak op, ook niet goedkoop.
Nadeel kan rijwindgevoeligheid zijn, maar deze bus heeft een zwaardere achteras en ik merk niet veel van zijwind.
Ook een nadeel is dat ik niet op elk parkeerterrein kan met een balk. :knipoog en dat de boot naar Engeland duurder is.
Maar het grote voordeel is dat wij zo achterin kunnen stappen zonder bukken.
DSC01746 (640x480).jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Waar ik in eerste instantie de bus zo wilde gebruiken, BSA er in en een matrasje om op te slapen, leek het ons toch beter om de bus om te bouwen tot camper, ook vanwege de belasting natuurlijk en de motor kan er nu achter op een aanhanger.
En dan begint de grote zoektocht hoe dat allemaal moet.
Het is een kale gesloten transporter en er was al wel een raam in de deur gezet.
Als eerste heb ik het tussenschot verwijderd en verkocht en gezocht naar een schuifraam voor de linkerkant.
Via onderdelenzoeker vond ik er slechts eentje in Rotterdam.
Met een vriend een gat gezaagd en geflext zodat het raam er precies in paste en bij Autotaalglas voor € 50,- in laten lijmen.
Bij Carglas moest dit iets van 200,- kosten. (vaste prijzen)
Via Marktplaats vond ik al direct een mooie 2de hands Fiamma luifel 200 x 200 en een zijwand besteld bij Fiammastore.
Ook gelijk een dakluik er bij, een Fiamma turbo Vent die kan zuigen en blazen :lach
Ook nog een luxe bijrijdersstoel via Marktplaats gekocht met handsteunen.
Maar dan de indeling: zoals de VW California met banken vonden wij niks, en dan bovenin slapen al helemaal niet.
Bij Camperfixx (Anno) gekeken, bij Aartcamperinbouw stonden de nodige voorbeelden in de loods, vervolgens naar Hardenberg naar de camperbeurs, naar Reimo in Egelsbach Dld (onderdelen) we waren daar in de buurt op vakantie, naar de caravanbeurs te Utrecht (veel buscampers) en op de terugweg bij de Witt Schijndel langs en gelijk een draaiplateau meegenomen voor de bijrijdersstoel.
De Wit heeft een grote winkel vol onderdelen voor je camper en goede prijzen dus via een camperbouwer alles in Duitsland bij Reimo te bestellen hoeft dan niet.
En toen waren we er uit :gekte
We willen een bed van 160 breed en 193 lang en dat past mooi in de lengte vd bus met een keukenblok van 85 en dan is bus vol :knipoog
Achterin komt onder het bed een ruimte voor een tafeltje en 2 klapstoelen (diep 85) een gastankje en aan beide zijkanten komt de zitbank die is dan 105 cm x 55. In het midden kan een tafel omhoog van 80 x 54 cm en die staat op een zwaarvispoot.
Het beddengoed rol je naar achteren op, tafeltje om hoog en klaar is je camper. Onder de banken zit aan beide kanten een opbergruimte van 100 x 50 cm! Rechts, bij de schuifdeur komt een deurtje met de Porta Potti.
Boven, achterin kan nog een kast van 50x 50 x 150 gebouwd worden en voor boven de bestuurder komt ook een kast met 2 kleppen.
Wij hebben dan zoveel opbergruimte dat kasten langs de wanden niet meer hoeven en dus een lekker breed bed hebben.
Nadeel is dat je de banken niet te hoog kunt maken (45cm) omdat je anders met je hoofd tegen de rand van het dak zit.
Deze indeling kom je dus bij een VW camper niet echt veel tegen maar is meer een caravan indeling.
Het fornuis voor het keukentje was nog een zoektocht, niemand heeft te koop wat wij wilden. Niet langer dan 80 cm, spoelbak links en koken recht en bovenop 2 glazen afdek platen. Can heeft deze wel omgekeerd te koop bij Reimo en deze wordt speciaal aanbevolen voor VW.
Via de importeur van Can, Karman Trading te Ermelo vond ik dat het type (FL1766 Combinatieunit) met spoelbak links wel bestond.
Karman heeft heeft de unit voor mij besteld in Italië en thuis laten bezorgen.
Onder de spoelbak komen twee 13 ltr. jerrycans, 1 voor vers water, een voor het afvalwater. Onze ervaring met de caravan heeft geleerd dat we aan 10 ltr per dag genoeg hebben voor 2 pers.
En dan nog de koeling, uiteindelijk toch besloten om de nieuwste Waeco CoolMatic CRX compressor koelkast van 80 ltr te bestellen.
Deze heeft een verbuik van 1,25 Amp.! en in combinatie met een zonnepaneel van 130W en 2 accu's kan deze probleemloos 24 uur draaien.
Aqua solar in Sneek levert het zonnepaneel van 130W 24 volt met een Mppt regelaar, een BMV shunt en 2 AGM accu's van 90 amp.
En nu kan het grote ombouwen beginnen :sjaal
DSC01750 (640x480).jpg
DSC01749 (640x480).jpg
Laatst gewijzigd door de Viking op 02 mar 2016, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door Mickel Moen »

Zo, goede voorbereiding. :yes

Veel succes met de bouw.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Dank je Geert, door heel veel zoeken, vergelijken, zoeken, lezen op Google en er komt een wel een idee uit hoe je het wel wilt en niet wilt.
Allemaal keuzes en welke keuze.
Maaaaar het voorbereidend werd hier al op dit forum gedaan, hier haalde ik veel kennis over de bus en de camper bouw vandaan.
Ik wil met name Mickel Moen bedanken want zijn verhalen, zijn uitleg, zijn foto's op zijn site heb ik van a tot z doorgenomen.
Er valt zoveel van te leren en nu weet ik wat ik wil, bedankt.
Volgens mij wonen we ook nog vlak bij elkaar :zwaai
VW transporter (640x384).jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door Pascal-141 »

de Viking schreef: Omdat een maand later de APK plaats moest vinden en ik vertelde dat hij koud eventjes niet lekker liep, haalden ze bij Schaap en Bron te Joure, al meer dan 12 jaar mijn garage voor de Audi, het kleppendeksel er af en gelijk bleek dat de nokkenas versleten was.
Bij demontage bleek de werkelijke kwaal, een pompverstuiver zat los.
In overleg een compleet nieuwe cylinderkop laten monteren omdat er meer was versleten en beschadigd, maar toen bleek ook dat de turbo slecht was.
Ook nog een nieuwe turbo er op voor een schappelijke prijs.
Schaap en Bron is een heel groot demontage bedrijf voor Audi Vw en zij hebben een enorme voorraad gebruikte onderdelen maar kopen ook onderdelen op, verkopen after market onderdelen, etc etc.
Zodoende kocht ik een nieuwe VAG turbo voor 600 euro! Ook nog een nieuwe steekas en een gebruikte trekhaak laten monteren.
De garage vond ook dat er op mijn schakelpook te veel ruimte zat, dus ook vernieuwd met een demontage exemplaar en de versnellingsbak is nog met een liter olie bijgevuld.
Maar omdat ik het vermogen iets te weinig vond, gelijk laten tunen tot 125 PK via Schaap en Bron (ex werknemer in Joure die dit zeer deskundig doet) AL met al nog een hele dikke reparatie waar ik niet op had gerekend.
De motor loopt weer voortreffelijk, het rijden is nu een genot (heerlijk koppel) en het ombouwen tot camper kan beginnen.
Wordt vervolgd.

Gr. Sieds
Dat de nokkenas op 200.000km al versleten was , zou wel eens kunnen liggen aan slecht onderhoud bij de vorige eigenaars , het komt heel nauw met het correcte type olie wat er opgegoten word . Veel garages gooien er gewoon olie op wat ze staan hebben , en daar krijg je op lange termijn dus die ellende mee.
Maar nu met de nieuwe kop er op , en indien de correcte olie er op zit , zal deze motor heus nog wel wat km aankunnen. :toppie
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 03 mar 2016, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij wonen we ook nog vlak bij elkaar
Dat denk ik ook.

Mocht je eens langs willen komen om elkaars bus te bekijken en over de plannen te kletsen. je bent van harte welkom. :koffie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben benieuwd wat het gaat worden,
dit is wel een heel groot blanco canvas :knipoog

Ik weet niet of je ook wel eens bij het T4 projecten forum kijkt,
maar daar staan ook leuke inspirerende ideeën tussen.

Misschien is het eens een idee dat Henk-1 een aparte sectie T-camper projecten forum aanmaakt.
Heb dat een jaar of 4 geleden al eens geopperd maar toen zag hij dat nog niet zo zitten..
Veel problemen en hordes zijn hetzelfde.


Veel bouwplezier toegewenst :toppie

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

[/quote]
Pascal-141
Dat de nokkenas op 200.000km al versleten was , zou wel eens kunnen liggen aan slecht onderhoud bij de vorige eigenaars , het komt heel nauw met het correcte type olie wat er opgegoten word . Veel garages gooien er gewoon olie op wat ze staan hebben , en daar krijg je op lange termijn dus die ellende mee.
Maar nu met de nieuwe kop er op , en indien de correcte olie er op zit , zal deze motor heus nog wel wat km aankunnen.
:toppie[/quote]

Zit nu de juiste olie in 5W30 met VW specificatie 504-507.
Maar voor de zekerheid doe ik zelf altijd er nog 3% TSL olie bij. Kan geen kwaad, meningen zijn daarover verdeeld maar ik heb er in 20 jaar ook nog nooit schade mee gehad. De test wijzen gewoon uit dat het goed is en dat het werkt, maar het kost wel 100 euro de ltr :huilen
5W30 olie met VW specificatie 504- 507 is per merk heel verschillend in prijs. Voor LL Repsol olie bij de groothandel betaalde ik € 14,- de ltr.
Ik heb nu olie besteld bij de Oliehandel.NL en voor Castrol Edge 5W30 LL betaal ik dan maar € 8,- de ltr. met zelfde specificaties.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Vandaag nog even naar Schaap & Bron geweest, had ineens een lekkage van het koelwater.
Een dubbele aluminium buis die van achter de motor loop naar onder de bus waar een elektromotortje zit voor nakoelen, lekte.
Van een demontage bus lag er eentje klaar voor 25 euro en werd vlot gemonteerd. Aan de lekke was niets te zien, haarscheurtje?
Ook ontdekten we toen dat een stukje van 10 cm van de 2 remleidingen in een bocht naar achteren verroest was dus meteen ook vervangen.
Gek, alle leidingen zagen er verder keurig uit.
Ben daarna nog even bij Fedde Noppert langs gereden, die zit aan de Brandemeer 3 te Joure en Fedde is fulltime bezig met chiptuning.
Hij heeft een ruimte met een Dynostar rollentestbank en tuned met name VAG motoren. Ook werkt hij wel samen met JD Engenering in Lochem op dieselgebied (JD doet veel VAG benzine motoren). Alle auto's worden ook nog getest in de praktijk met laptop.
Ik lees hier op het forum dat er tuners zijn (ook mobiel?) die alleen via de laptop de computer aanpassen en dat is het.
Fedde krijgt dan ook veel auto's langs waarvan de tuning niet goed uitgevoerd is, m.a.w. het moet gewoon samen met een testbank.
Dynostar 40-bt-zt (640x465).jpg
Dynostar grafiek van mijn T5 van 96 pk 239 Nm naar 125 pk 303 Nm
VW 1.9 tdi (640x360).jpg
Hierbij een Vw T5 1.9 tdi 85 pk transporter van 2005 op de testbank (niet mijn bus)
Origineel opgegeven 85PK en 200NM
originele meting 83PK en 210NM
Getunede Meting 141PK en 325NM
Bron: https://www.facebook.com/Autopartsfeno/?fref=ts
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

* Dat er een alarm in de auto zat wist ik al want het ging meerdere malen spontaan af o.a. tijdens het rijden.
De vorige eigenaar had ook geen idee hoe het werkte.
Toen ik voor de eerste keer met de BSA op pad was en op een matrasje in de auto sliep en 's nachts wat wilde pakken ging het ook af op de camping.
Later ontdekte ik dat de startblokkering via de autosleutel werkte.
Bij het slopen van het dashboard vond ik een kastje waar DEFA op stond, via Google terecht gekomen bij een inbouwstation van dit merk en die heeft nu op de bedrading van de binnensensor een knopje gezet zodat wij straks en rustig kunnen slapen en het alarm toch aan staat.
* Vervolgens de koelkast van het dashboard gehaald, een oude Mobitronic achteruitrijcamera die wel erg groot was.
Hiervoor in de plaats heb ik een vanZwitserland achteruitrijcamera gekocht met 7 inch plat schermpje en kleine achteruitrijcamera.
http://www.vanzwitserland.nl/vz-107w-set-details/ De Mobitronic met degelijke camera (met klepje) is voor een liefhebber te koop.
Het scherm plaats ik bovenin, achter het lampje. Hier komt ook nog een led lampje omdat de bijrijdersstoel kan draaien heb ik daar gelijk verlichting via de HH accu.
* In het grote radio gat zat een kleine radio en een vakje. In Apeldoorn een nieuw grote originele VW radio gevonden, de RCD 200.
Staat veel fraaier en maakt het dashboard mooier vind ik.
De oude Mobitronic -te koop-
De oude Mobitronic -te koop-
Plek voor de nieuwe 7" inch camera + led lampje
Plek voor de nieuwe 7" inch camera + led lampje
nieuwe bedrading voor camera allemaal mooi weggewerkt boven de hemel.
nieuwe bedrading voor camera allemaal mooi weggewerkt boven de hemel.
de nieuwe RCD 200
de nieuwe RCD 200
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

* Vervolgens alle beplating van de zijwanden gehaald.
I.p.v. een schroef in de dopjes te draaien kan het heel goed met een bitje.
Twee 2 doosjes met Fibraflex antidreunplaten gekocht en de wanden extra beplakt.
De laatste 3 platen tegen de wielkast geplakt. Met een verfstripper warm maken en de stugge platen worden heerlijk soepel
* Vervolgens 8 draden getrokken voor de verlichting links en rechts, de ventilator, het waterpompje en de koelkast.
Alles kan bij deze camper prima weggewerkt worden in de goten boven en in de spanten van het dak.
Een 220V campingstekker zit er in voor een paar stopcontacten maar het is de bedoeling dat straks alles volledig op het zonnepaneel draait en wij geen 220 meer nodig hebben.
* Nu alle aanwezige zijplaten overtrekken op beukentriplex en de niet aanwezige proberen met een mal na te maken en vervolgens mat lakken.
M.a.w. ik ga deze camper van binnen niet met vilt beplakken omdat ik dat niet lekker vind, blijft stof in zitten etc..
De schapenvacht licht klaar voor isolatie.
* Ook nog een Maple vloertje gehaald. Omdat er een degelijke vloerplaat in deze bus licht ga ik hierover een nieuwe vloer leggen met 3 mm kurk en 3 mm maple hout voor isolatie en afwerking.
Gevonden bij http://www.kurk24.nl/a-40416631/kurkpar ... isolerend/ in Westerbork
Onderweg naar Westerbork had ik in ineens een defecte accu, de voortekenen waren er al, dus ook maar een nieuwe 90 Ah accu geplaatst.
Hoop nu dat alle mankementen van de bus verholpen zijn
met accuboor en bitje
met accuboor en bitje
DSC01820 (800x600).jpg
16 antidreunplaten verwerkt
16 antidreunplaten verwerkt
12 volt leidingen
12 volt leidingen
220V en antennekabel + 12 V kabels
220V en antennekabel + 12 V kabels
Nog volop ruimte
Nog volop ruimte
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

De afgelopen tijd 10 nieuwe zijpanelen gemaakt van 3 mm berkentriplex.
Waar ik geen panelen had, deze met dik behangpapier nagemaakt in de bus, overgetrokken op het triplex en met wat bijwerken pas gemaakt.
Vervolgens alle panelen 3x lakken op de voorkant en 1x op de achterkant.
Overal waar extra gaten zaten in de bus, deze dicht gemaakt met polyesterplamuur en bijgespoten in de juiste kleur.

Ondertussen nog het dakluik van Fiamma gemonteerd, een Turbo vent premium met tiptoetsen die kan blazen en zuigen.
Het polyesterdak van de Transporter is ruim 5 mm dik en met de decoupeerzaag een gat gemaakt en vervolgens afgekit met Sikalastomer 710.
Hierna ook de nieuwe 'van Zwitserland' achteruitrijcamera gemonteerd
de nieuwe zijpanelen
de nieuwe zijpanelen
lakken met matte parketlak op waterbasis
lakken met matte parketlak op waterbasis
met dik behangpapier mallen gemaakt
met dik behangpapier mallen gemaakt
gaten in de carrosserie dichtgeplamuurd en gespoten
gaten in de carrosserie dichtgeplamuurd en gespoten
Het dakluik met de nieuwe achteruitrijcamera
Het dakluik met de nieuwe achteruitrijcamera
De Turbo-vent met ventilator
De Turbo-vent met ventilator
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

En dan het isoleren met schapen wol van 'groenebouwmaterialen.nl'. Ik heb gekozen voor 2 rol van 80 mm dik.
Op hun site staat dat je dit met een mes kunt snijden, maar dat wil echt niet, ook knippen gaat moeizaam.
Tot ik gewoon scheuren probeerde en dat ging prima. Tussen de wol zit een dun laagje gaas van kunststof waarop de wol van 2 kanten is geplakt.
Onderin de bus past 8 cm wol prima, boven heb ik de helft genomen.
Samen met een bus Bison lijm spray blijft de wol mooi op z'n plaats zitten.
Vervolgens de zijpanelen er weer op met nieuw dopjes uit Dld.
Hierna kan de parketvloer er in.
rol schapenwol 80 mm x 60 cm breed
rol schapenwol 80 mm x 60 cm breed
DSC01834 (800x600).jpg
nieuw zijpanelen van berkentriplex
nieuw zijpanelen van berkentriplex
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Vorige keer eindigde ik het verhaaltje: en nu kan de parketvloer er in.
Omdat er in de bus een mooie houten vloerplaat ligt had ik besloten om er een dun parketvloertje in te leggen voor isolatie.
Drama, ik had mapleplankjes van 4 mm hout met 3 mm kurk er onder.
Toen ik deze uit de folie haalde bleken ze snel krom te trekken, dus acclimatiseren in de woonkamer.
Maar in de bus was het warm en toen ik ze in pas wilde maken trokken ze weer snel krom.
Paar dagen weer op elkaar laten liggen en toen ik weer wilde passen, bleken ze ook al behoorlijk gekrompen te zijn.
Kurk24 bood mij aan om ze terug te brengen en ik kon het geld terug krijgen.
Mijn optie was nu 4 mm dik Novilon er in te leggen, ook nog een hele klus omdat het uit een stuk is.
In Westerbork bij Kurk24 kwam ik toch tot de conclusie dat kurk beter en warmer is dan vinyl.
Dus naar huis met een stapel kurk plankjes en dit plakken ging veel gemakkelijker.
Kurk is warm, isoleert goed en dempt geluid.
Nu nog 4x lakken en de zijkanten kitten en dan kunnen de bankjes er in.
kromme Maple plankjes
kromme Maple plankjes
kurk parket
kurk parket
pas maken
pas maken
laatste rijen lijmen
laatste rijen lijmen
4x lakken op waterbasis
4x lakken op waterbasis
naden kitten
naden kitten
Laatst gewijzigd door de Viking op 21 mei 2016, 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie