Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vibratie trillingen

vragen over de T4
Dokeltjes
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2012, 19:32

Vibratie oorzaak?

Bericht door Dokeltjes »

Hallo Weetjewellers,

Mijn T4 uit 97 heeft al vanaf mijn aanschaf 60.000 km geleden (nu 282.000 km) een heftige trilling bij optrekken en het begint bij 2500 toeren. De resonantie gaat door de hele auto en in het middenconsole kan ik geen losse zaken neerleggen. Heb mijn motorsteunen vervangen, schokbrekers, uitlaat, krukaspoelie, koppeling, schijven en alle fuseekogels. Lagers vervangen. Alle injectors laten vervangen en of gereviseerd. Dieselpomp en de hydrolische kleppenlichter. Die stift is daarbij volgens mij niet vervangen want die hoor ik ook.

Nu is het hier in Spanje heel gewoon dat je betaald voor onderdelen die op de rekening staan maar ik weet zeker dat het bimassa vliegwiel er niet in is gegaan. Dat was namelijk JUIST de bedoeling toen ik meteen bij die klus mijn koppeling meteen liet vervangen. Tijdens de werkzaamheden heeft de garage alle vacuum slangen van de brandstof systemen gemold toen ze met een koevoet de schakelmechanismen weer wilde "calibreren". De motorsteunen (ook gemold toen) zijn bij het liften van het blok niet losgemaakt en zo ook de schakeloverbrenging. Ja jullie lezen het goed dit is bij een officiele Volkswagen dealer hier gebeurd. Via facebook bij Volkswagen Spanje aangebeld na 8 maanden leuren om hulp. Die konden mij na heel veel excuus mailtjes na 5 maanden vertellen dat de zaak gesloten was. Ik vroeg waarom en kreeg te horen dat de betreffende dealer niet aan mijn California had mogen sleutelen omdat ze alleen maar personen autos en geen bedrijfswagen licentie zouden hebben. Toen iik daarover helemaal over de rooie ging kreeg ik een dealer toegewezen die 120 km verderop zat en die dat wel als mocht doen. Die belde mij op dat het daar allemaal wel even opgelost zou worden.Ik kreeg zelfs een leen auto en wel een T5... Daar aangekomen was het een Seat Ibiza maar dat gaf nog niks. Na een week werd ik een half uur voor het weekend gebeld dat ik hem kon komen halen en de huurauto moest worden ingeleverd. Ieder uur zou me geld gaan kosten. OK ik ben vanuit Madrid uit de trein gehold en rechtstreeks daar naartoe gereden. Daar zag ik nog net een stel monteurs met de koevoeten van bovenaf de versnellingsoverbrenging "richten". Het daarbij eerder verbogen onderdeel was wel in rekening gebracht en na nog eens 600 euro te moeten betalen kon ik weg gaan. Ik reed een eenrichtingsweg uit vanaf het industrieterrein en ik zag achter mij het hek dicht gaan. Het was nml. sluitingstijd bij Hermanos Sala in Alicante. Al rijdende kwam ik bij versnelling 3 er achter dat die niet meer te vinden was. Terug gereden maar iedereen zat al achter de gesloten deuren. Volkswagen Duitsland wil niks doen want die zegt dat de verantwoordelijkheid in Spanje ligt. Enfin ik hoop dat ik jullie heb vermaakt en dat je nu weet dat je in Spanje je kostbare transporter beter onmiddellijk op de sleepwagen naar het buitenland moet laten brengen.

Maar de trilling is er nog steeds..... Kan een bimassa vliegwiel zo een heftige resonantie veroorzaken of kan iemand mij verlossen met een gouden tip?
Dokeltjes
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2012, 19:32

Re: Vibratie oorzaak?

Bericht door Dokeltjes »

O ja er loopt een heel klein beetje olie uit de krukas lager en die lager heb ik al liggen tesamen met de bijbehorende pakkingen als de carter ervanaf gaat. Dan zal er voor de vierde keer in 3 jaar een distributieklus moeten gebeuren en dat weerhoud me nog even van dit klusje. Zou de krukas een slag kunnen hebben?
:T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vibratie oorzaak?

Bericht door Pascal-141 »

Het is toch ongelooflijk hé , en dat zijn dan officiele VW dealers ...
Ze hebben meer naar de klote geholpen dan iets te repareren ... :muur

Schakelmechanisme hoeft helemaal niet "gecalibeerd" te worden , nadat het aan de versnellingsbak werd losgemaakt om de bak te verwijderen. Schakelbolletjes losmaken , stangen naar boven vastbinden met een koordje en klaar . De bak gaat er af naar onder , dus stangen zitten niet in de weg .
En ook héél stom van die Spanjaarden dat ze het 2massa vliegwiel niet mee vervangen hebben tijdens de wissel van de koppeling. Het is tenslotte vaak het 2 massa vliegwiel dat trilling genereerd ... :muur

Aandrijfassen kunnen ook nog wel eens trillingen genereren hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Vibratie oorzaak?

Bericht door Snautzer »

Mijn bus vibreerde ook bij het optrekken ( het hele blok leek wel omhoog te komen) maar na de vervanging van het 2 massa vlgwiiel en drukgroep is dat geheel weg.
Dokeltjes
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2012, 19:32

Re: Vibratie oorzaak?

Bericht door Dokeltjes »

Klink al goed dat er mede weetjewellers zijn die het opgelost zagen door de bimassa te vervangen. Wat ik al de hele tijd denk te weten. Kost me vermogen om het nog eens te laten doen en ik heb eigenlijk geen vertrouwen meer in de plaatselijke garages... Hoorde ook iemand die alle keren dat hij ze verving de hele koppeling verving voor een kit die geen bimassa erop heeft. Omdat fabrikanten dat ook steeds meer doen door het vaak falen van de bimassa...

Hoe kan ik nou dit bericht in de andere rubriek krijgen... :bonk
Dokeltjes
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2012, 19:32

Vibratie trillingen

Bericht door Dokeltjes »

Hallo Weetjewellers,

Mijn T4 uit 97 heeft al vanaf mijn aanschaf 60.000 km geleden (nu 282.000 km) een heftige trilling bij optrekken en het begint bij 2500 toeren. De resonantie gaat door de hele auto en in het middenconsole kan ik geen losse zaken neerleggen. Heb mijn motorsteunen vervangen, schokbrekers, uitlaat, krukaspoelie, koppeling, schijven en alle fuseekogels. Lagers vervangen. Alle injectors laten vervangen en of gereviseerd. Dieselpomp en de hydrolische kleppenlichter. Die stift is daarbij volgens mij niet vervangen want die hoor ik ook.

Nu is het hier in Spanje heel gewoon dat je betaald voor onderdelen die op de rekening staan maar ik weet zeker dat het bimassa vliegwiel er niet in is gegaan. Dat was namelijk JUIST de bedoeling toen ik meteen bij die klus mijn koppeling meteen liet vervangen. Tijdens de werkzaamheden heeft de garage alle vacuum slangen van de brandstof systemen gemold toen ze met een koevoet de schakelmechanismen weer wilde "calibreren". De motorsteunen (ook gemold toen) zijn bij het liften van het blok niet losgemaakt en zo ook de schakeloverbrenging. Ja jullie lezen het goed dit is bij een officiele Volkswagen dealer hier gebeurd. Via facebook bij Volkswagen Spanje aangebeld na 8 maanden leuren om hulp. Die konden mij na heel veel excuus mailtjes na 5 maanden vertellen dat de zaak gesloten was. Ik vroeg waarom en kreeg te horen dat de betreffende dealer niet aan mijn California had mogen sleutelen omdat ze alleen maar personen autos en geen bedrijfswagen licentie zouden hebben. Toen iik daarover helemaal over de rooie ging kreeg ik een dealer toegewezen die 120 km verderop zat en die dat wel als mocht doen. Die belde mij op dat het daar allemaal wel even opgelost zou worden.Ik kreeg zelfs een leen auto en wel een T5... Daar aangekomen was het een Seat Ibiza maar dat gaf nog niks. Na een week werd ik een half uur voor het weekend gebeld dat ik hem kon komen halen en de huurauto moest worden ingeleverd. Ieder uur zou me geld gaan kosten. OK ik ben vanuit Madrid uit de trein gehold en rechtstreeks daar naartoe gereden. Daar zag ik nog net een stel monteurs met de koevoeten van bovenaf de versnellingsoverbrenging "richten". Het daarbij eerder verbogen onderdeel was wel in rekening gebracht en na nog eens 600 euro te moeten betalen kon ik weg gaan. Ik reed een eenrichtingsweg uit vanaf het industrieterrein en ik zag achter mij het hek dicht gaan. Het was nml. sluitingstijd bij Hermanos Sala in Alicante. Al rijdende kwam ik bij versnelling 3 er achter dat die niet meer te vinden was. Terug gereden maar iedereen zat al achter de gesloten deuren. Volkswagen Duitsland wil niks doen want die zegt dat de verantwoordelijkheid in Spanje ligt. Enfin ik hoop dat ik jullie heb vermaakt en dat je nu weet dat je in Spanje je kostbare transporter beter onmiddellijk op de sleepwagen naar het buitenland moet laten brengen.

Maar de trilling is er nog steeds..... Kan een bimassa vliegwiel zo een heftige resonantie veroorzaken of kan iemand mij verlossen met een gouden tip?


viewtopic.php?f=5&t=52382&p=374722#p374722
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vibratie trillingen

Bericht door Multivan Generation »

2 massa vliegwiel kan zeer zeker heftige trillingen veroorzaken.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Vibratie trillingen

Bericht door m.c van den berg »

Mijn vraag is waarom pas bij 2500 toeren trillen.

Zitten je bouten wel vast van je aandrijfassen. zowel aan het wiel als aan de bak zijde. is torks.

Tril de auto ook als je de wielen van de grond op bokjes/krik heb staan?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vibratie oorzaak?

Bericht door Pascal-141 »

Dokeltjes schreef:Klink al goed dat er mede weetjewellers zijn die het opgelost zagen door de bimassa te vervangen. Wat ik al de hele tijd denk te weten. Kost me vermogen om het nog eens te laten doen en ik heb eigenlijk geen vertrouwen meer in de plaatselijke garages... Hoorde ook iemand die alle keren dat hij ze verving de hele koppeling verving voor een kit die geen bimassa erop heeft. Omdat fabrikanten dat ook steeds meer doen door het vaak falen van de bimassa...

Hoe kan ik nou dit bericht in de andere rubriek krijgen... :bonk
2 massa vliegwiel vervangen door een vast vliegwiel bij een TDI is géén goed idee . De krukas vangt dan alle klappen en schokken op , en dat leid tot vroegtijde slijtage , en heeft zelfs al tot krukas breuk geleid ...
Een nieuw 2 massa vliegwiel gaat makkelijk 250-300.000 km mee , dus je hoeft het heus niet elk jaar te vervangen hoor.
Het makkelijkste is nu om te vervangen door een voorgemonteerde kit : dus 2 massavliegwiel+koppelingsplaat+drukgroep klaar voorgemonteerd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Dokeltjes
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2012, 19:32

Re: Vibratie trillingen

Bericht door Dokeltjes »

m.c van den berg schreef:Mijn vraag is waarom pas bij 2500 toeren trillen.

Zitten je bouten wel vast van je aandrijfassen. zowel aan het wiel als aan de bak zijde. is torks.

Tril de auto ook als je de wielen van de grond op bokjes/krik heb staan?
Ik zal vanmiddag nog eens precies kijken bij welk toerental bereik en welke versnelling. Op die bok is een goeie! Dat ga ik ook meteen proberen. En de bouten zitten allemaal vast ja. Ook mijn aandrijfassen en beschermingen allemaal vernieuwd...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vibratie trillingen

Bericht door Multivan Generation »

maximale koppel op dat toerental..
Misschien een tip voor je: probeer eens uit te zoeken of er dealers van MAN zitten.
Die hebben wellicht wel de tools en skills om jouw busje van wat liefde te voorzien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vibratie oorzaak?

Bericht door Multivan Generation »

@ Henk-1,
kun je dit topic samenvoegen en in het juiste forum zetten?
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Vibratie oorzaak?

Bericht door Henk-1 »

Multivan Generation schreef:@ Henk-1,
kun je dit topic samenvoegen en in het juiste forum zetten?
Hoi Peter, topics verhuist en samengevoegd :toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vibratie trillingen

Bericht door Multivan Generation »

:ikrij :gekte :toppie
Dokeltjes
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2012, 19:32

Re: Vibratie trillingen

Bericht door Dokeltjes »

Gracias Henk 1! voor de verhuizing.
Plaats reactie