Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingsbak voor motorcode AAB nodig (er zat een AYD bak in)!

vragen over de T4
Plaats reactie
Leo van Rossum
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2015, 17:29

Versnellingsbak voor motorcode AAB nodig (er zat een AYD bak in)!

Bericht door Leo van Rossum »

Hoi,

Kan iemand mij helpen aan een versnellingsbak met code AYD voor mijn T4 diesel uit 1993? De oude bak is compleet gaar zegt mijn monteur. De bak staat nu al enige maanden op zijn onderdelenlijst, maar zonder reacties. Hopelijk lukt het via het forum. Ik begin al bang te worden dat ik hem geheel moet afschrijven.

Groet,
Leo.
Laatst gewijzigd door Leo van Rossum op 15 mar 2016, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door m.c van den berg »

Vraag het aan Geert
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door daimen »

kan een gereviseerde regelen uit litauwen wat mag het kosten
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door Harry 341 »

Ismet bellen..die heeft diverse bakken liggen...of Pascal
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2369
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door spyke »

Waar staat de code op?
Heb een bak uit 93 liggen van een t4 1,9
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door Multivan Generation »

m.c van den berg schreef:Vraag het aan Geert
Harry 341 schreef:Ismet bellen..die heeft diverse bakken liggen...of Pascal
Meneer heeft een eerste bericht op weetjewel gezet :zwaai
Dus welkom op weetjewel. :toppie

De andere heren kunnen vast wel wat meer informatie geven,
want nu worden er 3 namen genoemd, waar de topic starter zo niets mee kan,
omdat hij niet weet wie dat zijn.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door RobS »

ik meen vrij zeker te weten dat AYD-versnellingsbakken zijn gemaakt tijdens het 1e bouwjaar van augustus 1990-augustus 1991 en toegepast op de 2.4liter AAB diesel en de AAF benzine. Je wagen is van 1993 en heeft sinds die tijd blijkbaar een versnellingsbak geadopteerd. Heb je een speciale reden om perse weer een stokoude versnellingsbak uit bouwjaar '91 te zoeken of mag het ook een versere zijn? Meerdere bakken passen op meerdere motoren, wat je keuze groter, het zoeken makkelijker en de kwaliteit waarschijnlijk beter maakt.

Vertel eens wat over jezelf en je bus en dan met name het type motorblok dat in je bus ligt. Ik vermoed dat je een 2.4d 5-cylinder hebt van het type AAB.
Laatst gewijzigd door RobS op 08 mar 2016, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Leo van Rossum
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2015, 17:29

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door Leo van Rossum »

Dank jullie wel voor alle reacties. Sorry, dat ik niet eerder reageerde.

Ik heb inderdaad een T4 2.4 diesel met vijf cilinders. De motorcode weet ik niet, waar vind ik die? Volgens het boekje is de bus uit 1993, maar ik heb van iemand begrepen dat dit niet altijd alles zegt. Ik zoek alleen een AYD-bak omdat ik dacht dat die er ook weer in moest. Mijn bus staat momenteel bij een garagehouder die hem zou repareren en toen constateerde dat de versnellingsbak aan gort was. Hij had (pas na lange tijd) een bak, maar die bleek niet te passen en nu zit hij weer te wachten op een andere bak. Ik vroeg hem om de code om hem te 'helpen met zoeken' (zelf zoekt hij niet) en hij gaf mij AYD door.

Waar vind ik de motorcode?

Kan iemand mij contactgegevens sturen van de mensen die jullie noemen of kunnen die contact opnemen met mij?

Misschien moet ik sowieso omzien naar een andere reparateur. De garagehouder waar hij staat lijkt op zich een prima monteur, maar misschien is iemand met ervaring met T4's beter?

Groet,
Leo.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door Pascal-141 »

Leo van Rossum schreef:Dank jullie wel voor alle reacties. Sorry, dat ik niet eerder reageerde.

Ik heb inderdaad een T4 2.4 diesel met vijf cilinders. De motorcode weet ik niet, waar vind ik die? Volgens het boekje is de bus uit 1993, maar ik heb van iemand begrepen dat dit niet altijd alles zegt. Ik zoek alleen een AYD-bak omdat ik dacht dat die er ook weer in moest. Mijn bus staat momenteel bij een garagehouder die hem zou repareren en toen constateerde dat de versnellingsbak aan gort was. Hij had (pas na lange tijd) een bak, maar die bleek niet te passen en nu zit hij weer te wachten op een andere bak. Ik vroeg hem om de code om hem te 'helpen met zoeken' (zelf zoekt hij niet) en hij gaf mij AYD door.

Waar vind ik de motorcode?

Kan iemand mij contactgegevens sturen van de mensen die jullie noemen of kunnen die contact opnemen met mij?

Misschien moet ik sowieso omzien naar een andere reparateur. De garagehouder waar hij staat lijkt op zich een prima monteur, maar misschien is iemand met ervaring met T4's beter?

Groet,
Leo.
je hoeft niet specifiek te zoeken achter een versnellingsbak met AYD code : ALLE versnellingsbakken van een 2.4D passen . Zelfs de bakken van een 1.9 d/td passen er op , maar die hebben kortere verhoudingen , dus maakt de motor dan meer toeren , dus niet ideaal , maar kan wel als noodoplossing.

Heb hier zelf een 2.4D staan , waar een 1.9d bak op zat . Ik heb momenteel geen bak van een 2.4d meer liggen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak met code AYD nodig!

Bericht door Multivan Generation »

Jouw motorcode is AAB(waarschijnlijk).
Hierbij een linkje naar verschillende versnellingsbak codes en overbrengingsverhoudingen:
http://www.eldiape.com/downloadmap/vers ... n%20T4.pdf
Leo van Rossum
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2015, 17:29

Re: Versnellingsbak voor motorcode AAB nodig (er zat een AYD bak in)!

Bericht door Leo van Rossum »

De garagehouder zegt dat het inderdaad om een bus met AAB als motorcode gaat.
Wat zou een realistisch prijs zijn voor een goede bak waar ik weer jaren mee voort kan? Of mag ik op dit forum niet naar prijzen vragen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Versnellingsbak voor motorcode AAB nodig (er zat een AYD bak in)!

Bericht door Pascal-141 »

Leo van Rossum schreef:De garagehouder zegt dat het inderdaad om een bus met AAB als motorcode gaat.
Wat zou een realistisch prijs zijn voor een goede bak waar ik weer jaren mee voort kan? Of mag ik op dit forum niet naar prijzen vragen?
tweedehandsprijs voor een 2.4d bak :pakweg tussen 200 en 350eur ... (en ja , soms zie ik ook prijzen verschijnen die veel hoger zijn)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie