Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

vragen over de T4
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door nieknaam »

Ik heb foto’s maar ik kan ze niet plaatsen omdat ze te groot zijn.
http://www.fotoverkleinen.nl/

Ga naar fotoverkleinen.nl, sleep de foto in het geblokte vlak, klik op verkleinen, stel de grootste maat (lengte of breedte) in op 600 pixels, gebruik CTRL+S om de afbeelding op te slaan, schuif het rode knopje zo ver naar rechts dat de bestandsgrootte als je het knopje loslaat nog net onder de 256 kB staat, klik op Bewaar en haal het plaatje op in je downloadmap.
ScreenshotFotoVerkleinenklein.jpg

Voor een vergroting van dat screenshot, klik op http://keramiekingouda.nl/inschrijving2 ... leinen.png
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Kristienvh »

Ok ik hoop dat het lukt.
Zo kan de fiets mooi voor de band staan
Zo kan de fiets mooi voor de band staan
Het verlengde rekje
Het verlengde rekje
Alles is ondertussen mooi zwart gespoten. De ronde buis heb ik erop gezet om ook de hondekar op het rekje kwijt te kunnen.

Bedank nieknaam voor de hulp met de foto’s!!

Gr,
Kristien
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanssyncro »

nieknaam dank je dat je Kristien hielp zodat ze de foto's kon plaatsen en Kristien bedankt voor het plaatsen. Altijd prettig om te zien hoe een ander zulke oplossingen bedenkt en heeft gemaakt.

Omdat onze Carry All Box zowel van onder als van achteren steun nodig heeft kan die niet anders dan op het fietsenrek op de achterklep. We hebben ook een (voor ons aangepaste) fietsendrager voor op de trekhaak en daar hebben we soms ook nog een box op. (zie foto) hahaha
Wat een mens wel niet allemaal meesleept hé? Nee, zonder gekheid..de onderste box gaat alleen mee als we fietsen nodig hebben want daar zitten onze (vouw)fietsen in.
Dit zal dan niet meer kunnen maar daar maken we ook niet veel/vaak gebruikt van.

Vandaar dat we dachten om de box hoger te plaatsen en dan daaronder beugels en/of een plaat aan de fietsendrager (die dus aan de klep hangt!) en daar dan het reservewiel op vastmaken en dan rust het reservewiel min of meer op de bumper. Dan komt er een lichtbalkje waar tussenin het kenteken vast kan worden gezet zodat dat ook weer zichtbaar is.
met beide boxen.jpg
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanssyncro »

DSC01132.JPG
(kenteken bestaat niet meer dus hoef ik dat niet onherkenbaar te maken)

Hier een voorbeeld hoe het uitziet met alleen de Carry All box...als die dus inderdaad iets naar boven zou gaan (de drager met box) dan zou daaronder het reservewiel toch mooi passen?
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanz »

Kan het reservewiel niet horizontaal onder de box aan de drager bevestigd worden? Dan kan de box gewoon op zijn plaats blijven staan. Er hangt dan misschien wel heel wat gewicht (ver) achter de achteras, ik weet niet hoeveel de box met inhoud weegt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanssyncro »

Daar had ik ook al aan gedacht Hanz. De box kan helaas (als ik me niet vergis) maar 25 kilo gewicht dragen.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanz »

In de documentatie van de box staat dat het maximale gewicht afhangt van wat de fietsendrager kan hebben. De box zelf weegt leeg 22 kilo. Wat een reservewiel weegt weet ik niet zo gauw. Bij een 'gewone' bus zou je een thuiskomertje (smal bandje) kunnen monteren maar bij een syncro is het geloof ik niet verstandig om met een afwijkend wiel te rijden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door RITC »

En monteren op de motorkap??? Net zoals de T2. :nuts
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanssyncro »

RITC schreef:En monteren op de motorkap??? Net zoals de T2. :nuts

Voor ons echt geen optie. Bij de T4 is dat echt niet mooi (vinden wij). Evengoed hartelijk dank voor je reactie.


@Hanz, volgens mij heb ik de info gevonden over onze fietsendrager: CARRY BIKE VW T4
Fietsenrek geschikt voor op de achterklep van de Volkswagen T4.
Standaard voorzien van twee wielgoten.
Incl. Bike Block Pro 1 en 3.

Een derde en een vierde wielgoot zijn als optie mogelijk.
Maximale draagvermogen 60 kg.

Montage zonder boren!

Gewicht: 8,3 kg


M.a.w box 22 kilo, drager zelf 8,3 kilo is al samen 31,3 kilo. Komt het spul dat in de box zit nog bij en dat loopt langzaam wel op. Denk niet dat de fietsendrager ook nog blij zal zijn met zo'n joekel van een reservewiel van onze syncro...

Denk echt dat we een beugel moeten maken zodat die daar wel aan vast komt maar niet op steunt of aan hangt. Vandaar ons idee 'm op de bumper te laten rusten. Dat moet die bumper toch wel aankunnen?
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door nieknaam »

Ik zou voorzichtig zijn met het naar achteren verlengen van een drager: hoe langer de hefboom, hoe groter de krachten. Als je hefboom verdubbelt - en dat is niet zo denkbeeldig, weegt je lege box al 44 kilo en alles wat je er in stopt is ook veel zwaarder. Je kunt de kogel van een trekhaak best met vijftig tot zeventig kilo belasten, als dat gewicht er recht boven zit. Bij een aanhangwagenkoppeling is dat vanzelf zo, omdat die geen star geheel vormt met de trekhaak. De oplossing van Kristien lijkt aantrekkelijk, maar ik zou dan altijd vanaf de achterste balk van de drager aan weerskanten iets maken dat in ieder geval het zwiepen stopt. Dat kan met een metalen profiel naar de zijkant van de bus, maar staaldraad (als de verstaging van een zeilboot) zou ook prima zijn, en dat kun je zo maken dat je het weg kunt halen. Als je dat slim ontwerpt, kun je zelfs de klep nog blijven gebruiken als de boxen er af zijn. Dan blijf je nog wel met het probleem zitten dat je een groot gewicht ver achter de achteras hebt, waardoor je op zijn minst hulpveren moet hebben en dan nog zou je besturing vaag kunnen worden.

Ik heb in een vorig leven campers en accessoires getest en gevonden dat als je een fiets op de derde rail - de achterste - van een fietsdrager zo vast zet dat hij een beetje heen en weer kan bewegen, dan kan die beweging er voor zorgen dat de achterkant van de auto uitbreekt. :huilen
En monteren op de motorkap??? Net zoals de T2. :nuts
Dat lijkt me nog helemaal geen gek idee, met mooie precedenten. Zie bijgaande foto van een Eend Sahara; daar kon het reservewiel ook niet op de normale plaats omdat daar een tweede motor stond... Mijn huisarts op Texel (lang geleden) had zo'n ding, maar dat is off topic. Het wiel is mooi verdiept in de motorkap opgenomen op een plek waar het helemaal geen kwaad kan...
2cv-Sahara-wadend-door-rivier.jpg
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Multivan Generation »

Ter info, een reserviel met stalen velg in 195/70/15 weegt 27 kg..

Heb ik toen gewogen toen ik naar de ombouw naar kampeerauto keuring ging :knipoog
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanz »

Dan houd je inderdaad niet veel over voor de bagage in de box. 22 kg voor de box en 27 kg voor het wiel, dan kun je nog 11 kg in de box stoppen. Als daar je tafel en stoelen in gaan dan zit je al gauw aan dit gewicht.
Ik zou toch overwegen om de box of het wiel naar het dak te verhuizen. Meest logisch is dan om het wiel op het dak te leggen (zonder imperiaal uiteraard), die heb je zelden of nooit nodig. En dan haal je ook weer gewicht achter je achteras vandaan. En van dat wiel op het dak zal de bus niet topzwaar worden, het ligt er nu ook al.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanssyncro »

@Multivan Generation: Wielen zijn 215/70/15 dus ben bang dat ze iets zwaarder zijn ;-)

@Hanz: Achter op het dak is geen optie. Daar ligt ons zonnepaneel om ons zelfvoorzienend te houden tijdens vakantie's. Mijn bedoeling was het onder de fietsendrager van de achterplek te maken, dus niet dat het gewicht daaraan hangt want ik wilde het wiel laten rusten op de bumper. Het zou hooguit door middel van een plaat/beugels aan de "poten" van de fietsendrager vastgemaakt worden om rechtop te blijven. M.a.w. de fietsendrager krijgt hiermee iets gewicht mee daarvan maar niet het volledige gewicht. Begrijp je wat ik bedoel?
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Multivan Generation »

Misschien een heel andere gedachte:

Een cursus inpakken van de hoogst noodzakelijke spullen, zou dat een idee zijn?

Ik bedoel, jullie hebben een LWB camper en zijn met zijn 2-en.
Dan zou je logischerwijs, in mijn beleving, ruimte genoeg moeten hebben.
Of mis ik iets?
Reservewiel zou gewoon binnen moeten kunnen liggen ergens..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gevraagd ivm Toprail Brandrup icm imperial

Bericht door Hanz »

Hanssyncro schreef:@Hanz: Achter op het dak is geen optie. Daar ligt ons zonnepaneel om ons zelfvoorzienend te houden tijdens vakantie's.
Inderdaad, nu ik de foto's wat beter bekijk zie ik het paneel, achter op het dak is dus geen optie, misschien aan de voorkant, waar het nu ook ligt?
Hanssyncro schreef:@Hanz: Mijn bedoeling was het onder de fietsendrager van de achterplek te maken, dus niet dat het gewicht daaraan hangt want ik wilde het wiel laten rusten op de bumper. Het zou hooguit door middel van een plaat/beugels aan de "poten" van de fietsendrager vastgemaakt worden om rechtop te blijven. M.a.w. de fietsendrager krijgt hiermee iets gewicht mee daarvan maar niet het volledige gewicht. Begrijp je wat ik bedoel?
Ja, ik zie het voor me, als het dak niets wordt dan lijkt dit inderdaad de enige mogelijkheid. De bumper kan dit gewicht volgens mij wel hebben, ik ga er wel eens op staan om bij het dak te kunnen en de bumper geeft dan geen krimp. En ik ben iets zwaarder dan een reservewiel :knipoog
Multivan Generation schreef:Misschien een heel andere gedachte:
Een cursus inpakken van de hoogst noodzakelijke spullen, zou dat een idee zijn?
Ik bedoel, jullie hebben een LWB camper en zijn met zijn 2-en.
Dan zou je logischerwijs, in mijn beleving, ruimte genoeg moeten hebben.
Of mis ik iets?
Reservewiel zou gewoon binnen moeten kunnen liggen ergens..
Dit is ook zeker het overwegen waard, een LWB en een box van 450 liter is wel een bult bergruimte.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie