Kom er even zelf niet meer uit denk ik. De inspuittiming is langzaam verlopen naar 43( dat is whitin specs but slightly retarded)
Dus... Maar het probleem is dat ik hem dmv de omlooprol wel wat vroeger wil zetten (dus richting schutbord draaien) maar ik zit al aan het einde van mijn excentrische omlooprol.
En nu...? Riem een tand verzetten, zodat er meer lengte komt aan de omlooprolzijde, daarna spanrol op spanning en tegelijkertijd omlooprol beetje zorgen dat ik in het meetbereik blijf?
Ik weet dat dit natuurlijk niet de officiële manier is...maar de vuile. Of maak ik een denkfout?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Advies gevraagd timing
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Advies gevraagd timing
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Advies gevraagd timing
Je excentrische stelrol in de midden positie plaatsen zodat je weer kan vervroegen of verlaten indien noodzakelijk.
Met de spanrol je riem op spanning brengen. Vervolgens de bout van het nokkenas poelie loshalen (liefst met een slagmoersleutel) en de met een sleutel de poelie van de brandstofpomp een aantal graden tegen de draairichting in verdraaien. Dan de bout van de nokkenaspoelie weer vastzetten.
En dan weer uitlezen.
Je mag best wel wat vroeger gaan dan VW adviseert. Ik heb een AUF motor en mijn timing staat op 98 - 100. Start en rijdt la jaren perfect.
Groeten,
Richie
Met de spanrol je riem op spanning brengen. Vervolgens de bout van het nokkenas poelie loshalen (liefst met een slagmoersleutel) en de met een sleutel de poelie van de brandstofpomp een aantal graden tegen de draairichting in verdraaien. Dan de bout van de nokkenaspoelie weer vastzetten.
En dan weer uitlezen.
Je mag best wel wat vroeger gaan dan VW adviseert. Ik heb een AUF motor en mijn timing staat op 98 - 100. Start en rijdt la jaren perfect.
Groeten,
Richie
Re: Advies gevraagd timing
Hoi Thomas,
Ik heb in mijn vorige bericht een fout gemaakt.
Om je inspuit moment te vervroegen moet je de poelie van de brandstofpomp in de draairichting vestellen.
Groeten,
Richie
Ik heb in mijn vorige bericht een fout gemaakt.
Om je inspuit moment te vervroegen moet je de poelie van de brandstofpomp in de draairichting vestellen.
Groeten,
Richie
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Advies gevraagd timing
Hoi Richie,
Bedankt voor je reactie..zat idd al te denken. Er moet minder lengte komen aan de stelrolzijde, dus ik moet het riemwiel met de draairichting mee draaien. Is dit de enige manier? Ik heb wel een riemwieltegenhoudtool, maar het van de conus af krijgen is weer een gevecht natuurlijk. Te weinig ruimte voor een poulitrekker denk ik..
Bedankt voor je reactie..zat idd al te denken. Er moet minder lengte komen aan de stelrolzijde, dus ik moet het riemwiel met de draairichting mee draaien. Is dit de enige manier? Ik heb wel een riemwieltegenhoudtool, maar het van de conus af krijgen is weer een gevecht natuurlijk. Te weinig ruimte voor een poulitrekker denk ik..
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Advies gevraagd timing
Dat hoeft geen gevecht te worden, als je een slagmoersleutel gebruikt om de bout van de nokkenaspoelie los te halen. De poelie komt dan vanzelf los.
gr
Richie
gr
Richie