Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributiewissel en keerringen 102 pk

vragen over de T4
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Hallo medeforummers: bij gebrek aan reactie op mijn verzoek om met hulp v een weetjeweller mn distrb te wisselen. , zoek ik een punt voor punt beschrijving om het zelf te doen .
is er iemand die dit wil maken ?
Of dat iedereen die er wat van weet eraan bijdraagt?
Heb zoiets nl ook gevonden voor de homokineetrubbers en de torsievering etc en dat werkte erg goed.
M vr gr johannes.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door frank884 »

Ik doe veel aan de auto maar die distributieriem is wel zo'n gevoelig onderdeel bij deze wagen
er kan teveel misgaan, en de gevolgen zijn te ernstig om dat zelf te doen,
Als je niet een behoorlijke ervaring ermee hebt zou ik er niet aan beginnen.

Bij de toyota starlet van mijn zoon heb ik het wel zelf gedaan, maar dat is een "heel ander verhaal" dan bij de T4
dat is veel en veel simpelere techniek

kijk maar eens http://www.t4-wiki.de/wiki/Keilrippenriemen bij Betrieb und Probleme
op het plaatje (met klima anlage) hoe die riem loopt dan nog de nummer 4 trillingsdemper (wel/niet vervangen)

hier staat een hoop voor jou bruikbare info
als je de gok toch wilt wagen
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_%28Wechsel_TDI%29
onder Arbeitsschritte
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Multivan Generation »

frank884 schreef:Ik doe veel aan de auto maar die distributieriem is wel zo'n gevoelig onderdeel bij deze wagen
er kan teveel misgaan, en de gevolgen zijn te ernstig om dat zelf te doen,
Als je niet een behoorlijke ervaring ermee hebt zou ik er niet aan beginnen.
Helemaal mee eens!
Er zijn bedrijven die dat voor hun werk doen, en er zelfs garantie op geven. :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Pascal-141 »

Ik doe ook zowat alles zelf aan de T4 , maar de distributie van de tdi laat ik doen door een specialist (vriend van me) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Dat er bedrijven zijn die dit doen daarvan ben ik heel goed op de hoogte, nogal flauwe reactie op een hobbysite.
of is dit zon site waar je alleen geholpen word in een bepaalde garage richting?

Heb dit zoals eerder gezegd al eerder met motoren en andere autos gedaan en wil het het liefst met iemand met ervaring (betaald)
doen..

maar een stap voor stap handleiding moet met hulp v deskundigen hier toch ook haalbaar zijn?
Of is dat alleen voor de happy few?
Gr j
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door koensch »

Emissieloos schreef:Dat er bedrijven zijn die dit doen daarvan ben ik heel goed op de hoogte, nogal flauwe reactie op een hobbysite.
of is dit zon site waar je alleen geholpen word in een bepaalde garage richting?

Heb dit zoals eerder gezegd al eerder met motoren en andere autos gedaan en wil het het liefst met iemand met ervaring (betaald)
doen..

maar een stap voor stap handleiding moet met hulp v deskundigen hier toch ook haalbaar zijn?
Of is dat alleen voor de happy few?
Gr j

stel, je moet naar de dokter voor een blindedarm operatie.... een "standaard ingreep" die je eventueel ook zelf zou kunnen adh een boekje.
ga ja naar die doker die zo'n ingreep 1x in de 3 jaar doet, of ga je naar de dokter die dat gemiddeld 2x per dag doet....... Ze zijn beide een big-geregistreed art, wat doe jij? Wil je dat ook zelf doen?

http://o.elobot.eu/artikel/appendectomie

mijn T4 gaat voor een tandriem wissel naar een vakman. Ik snap jouw interesse om dat zelf te kunnen maar het feit dat je iemand erbij zoekt met ervaring is juist het argument om jouw busje naar een vakman te brengen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door guust »

Is prima zelf te doen. Zijn alleen maar boutjes en moertje die los en vast moeten in de juiste volgorde. Hoe moeilijk kan het zijn?
:ie :ie :ie :bifun :bifun :bifun
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door frank884 »

Emissieloos schreef: of is dit zon site waar je alleen geholpen word in een bepaalde garage richting?

Heb dit zoals eerder gezegd al eerder met motoren en andere autos gedaan en wil het het liefst met iemand met ervaring (betaald)
doen..

Johannes dit is zeker geen forum die alleen verwijst richting garagebedrijven of Dealers kijk maar eens in de zoekfunctie
wat er allemaal gesleuteld wordt,.... Er zijn weinig mensen die "meer" zelf aan hun auto doen dan de T4 rijders...

Het is jou auto en jou motorblok iedereen beslist voor zichzelf... waag de gok..
Maar als ik al lees dat zelf Pascal en Peter er niet aan beginnen "dat zijn echt niet de minste op dit forum qua kennis"
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Erdem50 »

Koop een werkplaatshandboek zou ik zeggen dan kom je een heel eind.

Mijn persoonlijke mening; als je op een forum vraagt naar een handleiding, besteed het aub uit of doe het met iemand met ervaring.

Niet iedere tandriem is hetzelfde, een tandriem van bijv een golf 1 1.3 vervang ik binnen 30min buiten op straat. Een t4 2.5tdi doet een ervaren monteur in 3/4 uur. Als er extra keerringen en pakkingen bijkomen kan het tot 6/7uur werk worden als je alles netjes schoonmaakt etc.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Hallo erdem .
bedankt voor je reactie, waar koop je zon werkplaatshandboek?

En ik begrijp goed dat iemand met ervaring dit veel sneller zal kunnen dan ik , maar dat vind ik niet erg.

heb wel volledige werkplaats met meerdere stahlwille momentsleutels etc .
pullytrekkers etc etc.(geen brug).
heb je voor die wissel ook bepaald blokkeerstrips oid nodig? En hoe zit het met de brandstofpompafstelling?
Ik heb nl ook micrometerset liggen.
Alvast bedankt!
Gr j
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door koensch »

Emissieloos schreef:.........
heb wel volledige werkplaats met meerdere stahlwille momentsleutels etc .
pullytrekkers etc etc.(geen brug).
heb je voor die wissel ook bepaald blokkeerstrips oid nodig? En hoe zit het met de brandstofpompafstelling?
Ik heb nl ook micrometerset liggen.
Alvast bedankt!
Gr j
volgens mij heb je er geen brug bij nodig, neusin de onderhouds- stand zetten en je kan er van boven bij.

een garage beschikt over allerlei speciaal-gereedschappen om dit snel en handig ge doen ook om te voorkomen dat de krukas verdraait tijdens de montage van de nieuwe riem.

wat men vaak doet (naar ik me heb laten vertellen) is de riem er in de langsrichting doormidden snijden, een helft te verwijderen, nieuwe riem er half opschuiven en dan de rest van de oude riem te verwijderen.
Verwissel alle spanrollen, vervang de koelwaterpomp en alles wat bij het kapotlopen de getanderiem zou kunnen meenemen.

Success gewenst met deze klus!
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Hallo koensch:
Bedankt voor je bijdrage .ook mbt het in de langszijde doorsnijden vd riem , die truuk ken ik ook alleen weet ik niet of dat in dit geval ook kan , ik wil nl die trillingsdemper ook checken?
Gr j
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Multivan Generation »

Emissieloos schreef:Hallo medeforummers: bij gebrek aan reactie op mijn verzoek om met hulp v een weetjeweller mn distrb te wisselen. , zoek ik een punt voor punt beschrijving om het zelf te doen .
is er iemand die dit wil maken ?
Of dat iedereen die er wat van weet eraan bijdraagt?
Heb zoiets nl ook gevonden voor de homokineetrubbers en de torsievering etc en dat werkte erg goed.
M vr gr johannes.
Waardoor is dat zelf doen eigenlijk ingegeven?
Een enorme drang om jezelf te willen bewijzen dat je het wel kunt, en hiervoor best een risico wilt nemen?
Wil je kostte wat kost geld besparen?
Dat je het een gebrek aan reactie noemt, vind ik een beetje jammer. Er wordt hier namelijk heel veel zelf gedaan.
Ik denk dat er hier op het T4 forum weinig mensen zijn die de distributieriem wissel zelf uitvoeren omwille van dat het heel veel werk is,
er best wel wat mis kan gaan, waardoor je de motor aan gort draait, en dat er mensen niet reageren om je tegen jezelf in bescherming te nemen.
Als ik je vorige vragen en reacties gelezen heb:search.php?author_id=10607&sr=posts
dan getuigd dat niet echt alsof je dit dagelijks doet en dat het je wellicht aan wat praktische kennis ontbreekt om zo'n groot iets met succes af te ronden.
Emissieloos schreef:Dat er bedrijven zijn die dit doen daarvan ben ik heel goed op de hoogte, nogal flauwe reactie op een hobbysite.
of is dit zon site waar je alleen geholpen word in een bepaalde garage richting?
Nee dat is niet zo, maar we zien liever dat er T4's op de weg blijven rijden, ipv afgeschreven te worden door onoordeelkundig handelen van een eigenaar, die even wat dacht geld te besparen omdat hij dacht dat hij het wel even zelf kon doen :zwaai :knipoog
Emissieloos schreef:maar een stap voor stap handleiding moet met hulp v deskundigen hier toch ook haalbaar zijn?
Of is dat alleen voor de happy few?
Gr j
Onzin en ongepaste reactie, het is namelijk behoorlijk lastig om hier een how to van te maken, ik heb een heel groot project gedaan, heb enorm veel foto's hiervan gemaakt, en nog kan ik er geen how to van maken, omdat het beschrijven er van te omvangrijk is.
zie ook hier
Emissieloos schreef:Hallo erdem .
bedankt voor je reactie, waar koop je zon werkplaatshandboek?
En ik begrijp goed dat iemand met ervaring dit veel sneller zal kunnen dan ik , maar dat vind ik niet erg.
heb wel volledige werkplaats met meerdere stahlwille momentsleutels etc .
pullytrekkers etc etc.(geen brug).
heb je voor die wissel ook bepaald blokkeerstrips oid nodig? En hoe zit het met de brandstofpompafstelling?
Ik heb nl ook micrometerset liggen.
Alvast bedankt!
Gr j
Waar koop je een werkplaats handboek?
Wat denk je van bijvoorbeeld een Jetzt helfe ich mir selbst aan te schaffen? Of een so wird es gemacht?
Welke keerringen wil je vervangen? Krukas? zo ja dan oliepomp er af, en aan de andere zijde ook de versnellingsbak er af (zonder brug en ervaring 2 dagen werk en daarna ben je gesloopt)
Natuurlijk heb je voor de distributie riem wissel speciale blokkeertools nodig en speciaal gereedschap om distributieriem spanner af te stellen, en voor de centrale bout van de krukas ook een speciale blokkeertool.
Micrometerset voor de brandstofpomp afstelling is leuk als basis afstelling. Met een beetje geluk wil je bus starten op die basis afstelling. Start hij daarna, dan moet je hem warm laten draaien, en nog dynamisch afstellen. Hiervoor heb je een laptop met vagcom of vcds nodig. Maak je hiermee(dynamisch afstellen) een heel klein foutje, dan start hij weer niet meer, en kun je weer opnieuw beginnen.

Welgemeend advies: Lees je eerst goed in op T4-wiki, en neem daarna de beslissing of je er zelf aan wilt beginnen.
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Bedankt voor de waarschuwingen.
Ik wil hier ook niet de indruk wekken dat ik dit wel " even " doe ,al doe ik er 2 dagen over maakt mij niets uit: beter langzaam goed dan snel fout is mijn lijfspreuk.

Dat boek vraag ik omdat ik zelf in het verleden "slechte" sleutelboeken heb meegemaakt.
probeer natuurlijk mee te liften op ervaring hier.
het moet gewoon goed gebeuren ,maar die prijsopgave vd garage......

Is idd geen dagelijks werk maar heb wel hele motorblokken met zuigers nokkenassen etc uit elkaar gehad en ook weer (werkend)in elkaar gezet. (Crossauto/ motoren etc)


nog mensen die tips en tricks hebben om het wel zelf te kunnen? Blokkeertools kunnen evt zelf gemaakt worden?
Lasapparaten en maatje met draaibank plasmasnijder etc aanwezig.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Multivan Generation »

Emissieloos schreef:...maar die prijsopgave vd garage......

nog mensen die tips en tricks hebben om het wel zelf te kunnen? Blokkeertools kunnen evt zelf gemaakt worden?
Lasapparaten en maatje met draaibank plasmasnijder etc aanwezig.
Wat heb je aan de garage precies gevraagd wat er uitgevoerd zou moeten worden?
En wat was het offertebedrag voor onderdelen en arbeids uren?

Lees je ook in op T4-wiki..
Plaats reactie