Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Distributiewissel en keerringen 102 pk
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Was rond de 1000 a 1100 euro voor distrb
met waterpomp en spanrollen met keerring krukas (achter trdemper? Dus NIET de versn bak etc los)en evt keerring nokkenas.
Maar exact weet ik het niet meer (is enige mnd geleden.)
Gr j
ps wat is t4 wiki?
met waterpomp en spanrollen met keerring krukas (achter trdemper? Dus NIET de versn bak etc los)en evt keerring nokkenas.
Maar exact weet ik het niet meer (is enige mnd geleden.)
Gr j
ps wat is t4 wiki?
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Originele onderdelen set kost rond de 270 euro voor distributieriemen en brandstofzijde, trillingsdemper kost rond de 220 euro schat ikEmissieloos schreef:Was rond de 1000 a 1100 euro voor distrb
met waterpomp en spanrollen met keerring krukas (achter trdemper? Dus NIET de versn bak etc los)en evt keerring nokkenas.
Maar exact weet ik het niet meer (is enige mnd geleden.)
Gr j
ps wat is t4 wiki?
Kost ongeveer 6 a 7 uur werk.
Krukaskeerring daarvoor moet de oliepomp er nog af, plus carterpan, plus carterpanpakking plus oliepomp pakking.
Is ongeveer 1,5 uur extra werk.
Keerringen nokkenas is lastig qua tijd, maar ik schat 1,5 uur werk. komt dan meteen een kleppendeksel pakking bij en die 2 keerringen.
Daarna nog alles wat je bij de werkzaamheden los hebt gehad of verwijderd om het lekkerder bereikbaar te maken.
Dus die prijs offerte die je gehad hebt is vrij normaal niet echt gek.
En dan heb je nog garantie
Kijk in mijn topic even voor wat prijzen van onderdelen..
http://www.t4-wiki.de/
Heleboel artikelen wel in het Duits zoeken
Groeten Peter
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Ok bedankt zover: zijn er ook dingen die ik zowieso wel zelf kan doen? Of zit alles op die multiriem en kan ik daardoor niets zelf zonder blokkeergereedschap en hulp?
Gr j
Gr j
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Op de multiriem zit alleen de dynamo, stuurbekrachtiging en eventueel een aircopomp,
op de multiriem zit dus niets van de distributie.
op de multiriem zit dus niets van de distributie.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Correctie distr butie snaar.
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Hoi johannes
Een beetje laat maar als je een werkplaatsboek zoekt is nog steeds te koop.
Ik en mijn schoonzoon hebben beide een T4.
En gebruiken 2 handboeken en
Boek 1: So wird's gemacht T4:VW Caravelle /Transporter/Multivan / California von 9/90 bis 1/03 27,99 euro
Boek 2: Autovraagbaak (Olving) VOLKSWAGEN Transporter Benzine en dieselmodellen 1990-2001 39,95 euro
Beide te koop bij Bol.com of BRUNA
Ik sleutel zelf al vanaf mijn 15e jaar aan auto's en mijn schoonzoon is inmiddels ook een goede sleutelaar.
Distributie 2 maal gedaan.
Het speciale gereedschap beperkt zich tot een zelfgemaakte speciale sleutel om de poelie/demper los te krijgen.
Maar niet minder belangrijk een uitleesset van VAG om de inspuiting af te stellen.(of laten afstellen)
Het lijkt best simpel maar zonder ervaring zou ik er niet aan beginnen.
PS was jij degene die mij een Email heeft gestuurd?
Ik kon geen reactie geven omdat er geen mogelijkheid was om te reageren (geen retour adres)
Groeten Wim
Een beetje laat maar als je een werkplaatsboek zoekt is nog steeds te koop.
Ik en mijn schoonzoon hebben beide een T4.
En gebruiken 2 handboeken en
Boek 1: So wird's gemacht T4:VW Caravelle /Transporter/Multivan / California von 9/90 bis 1/03 27,99 euro
Boek 2: Autovraagbaak (Olving) VOLKSWAGEN Transporter Benzine en dieselmodellen 1990-2001 39,95 euro
Beide te koop bij Bol.com of BRUNA
Ik sleutel zelf al vanaf mijn 15e jaar aan auto's en mijn schoonzoon is inmiddels ook een goede sleutelaar.
Distributie 2 maal gedaan.
Het speciale gereedschap beperkt zich tot een zelfgemaakte speciale sleutel om de poelie/demper los te krijgen.
Maar niet minder belangrijk een uitleesset van VAG om de inspuiting af te stellen.(of laten afstellen)
Het lijkt best simpel maar zonder ervaring zou ik er niet aan beginnen.
PS was jij degene die mij een Email heeft gestuurd?
Ik kon geen reactie geven omdat er geen mogelijkheid was om te reageren (geen retour adres)
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Hallo Wim,
bedankt voor de tips .
weer een stapje verder.
heeft U ook fotos vd speciale sleutel om die pulley los te halen ?
Dat benodigde vag afstelgereedschap is dat de finetuning na de wissel?
Heeft u daar ook fotos van?
Ik heb U niet gepbt of gemaild.
bedankt voor de tips .
weer een stapje verder.
heeft U ook fotos vd speciale sleutel om die pulley los te halen ?
Dat benodigde vag afstelgereedschap is dat de finetuning na de wissel?
Heeft u daar ook fotos van?
Ik heb U niet gepbt of gemaild.
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Heb ik (Home made )Emissieloos schreef:Hallo Wim,
bedankt voor de tips .
weer een stapje verder.
heeft U ook fotos vd speciale sleutel om die pulley los te halen ?
Dat benodigde vag afstelgereedschap is dat de finetuning na de wissel?
Heeft u daar ook fotos van?
Ik heb U niet gepbt of gemaild.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Met VAG bedoel ik een labtop met vag software geinstalleerd met dongel/comkabel naar CPU motormanagement.LAYCA schreef:Heb ik (Home made )Emissieloos schreef:Hallo Wim,
bedankt voor de tips .
weer een stapje verder.
heeft U ook fotos vd speciale sleutel om die pulley los te halen ?
Dat benodigde vag afstelgereedschap is dat de finetuning na de wissel?
Heeft u daar ook fotos van?
Ik heb U niet gepbt of gemaild.
Hiermee kun je het inspuitmoment zien en eventueel het tijdstip aanpassen met de achterste stelrol van de brandstofpomp.
Want aan deze zijde van de motor zit de 2e tandriem die wordt doorgaans mee vervangen.
Zie voorbeeld http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Hallo Wim
mooi stukje thuisnijverheid!
Ik zag een dergelijke sleutel bij vw blokkeergereedschap.:)
mbt die fijnafstelling: een nieuwe snaar is strakker dan een oude lijkt mij , zit er in die fijnafstelling dan nog enige marge of zou je hem eigenlijk vaker fijn af moeten stellen voor een optimaal resultaat?
Als je de pomp vastzet en je zet er een nieuwe snaar op dan vervroeg of verlaat je hem eigenlijk ook ?
Heb je ook nog tips voor me voor de wissel?
Hoor graag v ervaringsdeskundigen werkvolgorde, handigheidjes etc.
Multivan generation: elsawin4 houd ik ff in gedachten, kan je trouwens niet pben???
Alle meedenkers bedankt!
Vr gr johannes.
mooi stukje thuisnijverheid!
Ik zag een dergelijke sleutel bij vw blokkeergereedschap.:)
mbt die fijnafstelling: een nieuwe snaar is strakker dan een oude lijkt mij , zit er in die fijnafstelling dan nog enige marge of zou je hem eigenlijk vaker fijn af moeten stellen voor een optimaal resultaat?
Als je de pomp vastzet en je zet er een nieuwe snaar op dan vervroeg of verlaat je hem eigenlijk ook ?
Heb je ook nog tips voor me voor de wissel?
Hoor graag v ervaringsdeskundigen werkvolgorde, handigheidjes etc.
Multivan generation: elsawin4 houd ik ff in gedachten, kan je trouwens niet pben???
Alle meedenkers bedankt!
Vr gr johannes.
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Emissieloos schreef:Hallo Wim
mooi stukje thuisnijverheid!
Ik zag een dergelijke sleutel bij vw blokkeergereedschap.:)
mbt die fijnafstelling: een nieuwe snaar is strakker dan een oude lijkt mij , zit er in die fijnafstelling dan nog enige marge of zou je hem eigenlijk vaker fijn af moeten stellen voor een optimaal resultaat?
Als je de pomp vastzet en je zet er een nieuwe snaar op dan vervroeg of verlaat je hem eigenlijk ook ?
Heb je ook nog tips voor me voor de wissel?
Hoor graag v ervaringsdeskundigen werkvolgorde, handigheidjes etc.
Multivan generation: elsawin4 houd ik ff in gedachten, kan je trouwens niet pben???
Alle meedenkers bedankt!
Vr gr johannes.
Zorg voor werkplaatsboek!!
Lijstje aantrekkoppel maken van de te monteren bouten.
Eerste advies doe dit niet alleen liefs met iemand die kundig is.
Want bij fout gaan is het einde oefening
Poelie multiVsnaar Bout lossen.(met Homemade hulpstuk.)Vraag hulp van SUPERMAN
Laat de bout als deze makkelijk los draait nog FF zitten.
Bout later weggooien zorg voor een nieuwe.
LET OP dun schijfje achter bout bewaren.Diamantschijfje
Motor op BDP via kijkgaatje op vliegwiel/tandkrans zetten na lossen bout met poelie er nog op.(zie handleiding)
Markeer op de poelie krukas/nokkenas met een extra streepje typex.
Doe dit ook alvast aan brandstofzijde.
Zorg tijdens los nemen onderdelen dat de krukas/ nokkenas in dezelfde positie blijven!!
Blijven controleren liever 3 keer te veel .
tandriem distributie krukas naar nokkenas met rollen vervangen.
Nieuwe spanrol volgens handboek afstellen (zit een spanveer in en afstelnokjes)
Helemaal afmonteren dan naar andere zijde hetzelfde verhaal DENK ER OM DAT alles nog steeds op BDP staat.
Pomp zit vast aan blok timing gebeurd met stelrol(achterste Zie handboek)
In theorie staat als je niets verdraaid hebt de pomp meestal redelijk op tijd.
Dus lopen zal hij wel maar in de praktijk altijd nastelwerk met VAG.
Het gaat hier over hele kleine veranderingen maar met veel gevolg voor gedrag motor.
Dus dit wel doen of laten doen.
groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Bedankt Wim! Heb op mp een leuk setje blokkeerspul voor 55 euro gevonden.
dat lijkt me ook wel een goed idee , het is geschikt voor t4 2.4 en 2.5.
Ben bezig met extra kennis , maar ga echt niet onbesuisd te werk maak je geen zorgen.
Vr gr johannes
dat lijkt me ook wel een goed idee , het is geschikt voor t4 2.4 en 2.5.
Ben bezig met extra kennis , maar ga echt niet onbesuisd te werk maak je geen zorgen.
Vr gr johannes
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
JPB optie is uitgeschakeld, maar de optie email staat gewoon aan hoor.
Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk
Emissieloos schreef:Bedankt Wim! Heb op mp een leuk setje blokkeerspul voor 55 euro gevonden.
dat lijkt me ook wel een goed idee , het is geschikt voor t4 2.4 en 2.5.
Ben bezig met extra kennis , maar ga echt niet onbesuisd te werk maak je geen zorgen.
Vr gr johannes
may the force be with you
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa