Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe banden voor m’n syncro en een vraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Nieuwe banden voor m’n syncro en een vraag

Bericht door Kristienvh »

Ik laat woensdag bf goodriche banden onder m’n t4 syncro steken. Wij vertrekken in april voor 3 weken naar spanje met onze bus en zijn van plan om redelijk wat km te gaan doen(Ik ben ook van plan om een reisverslagje met leuke bus foto's op het forum te zetten!)Ik heb hier gelezen dat het heel belangrijk is voor een syncro dat de 4 banden gelijk zijn.Ik heb er dus 5 besteld om m’n reservewiel mee in de bandenwissels te kunnen steken zodat alles gelijk afslijt. Nu is mijn vraag,om de hoeveel km moet ik mijn voorbanden vanachter leggen ? Tweede vraag:als mijn vier nieuwe banden een aantal duizend km gereden hebben en ik wil mijn nieuw reservewiel opnemen in mijn bandenwissels waar begin ik daar dan best mee ivm met de viscokoppeling? Vooraan of achteraan?
Denken jullie op nog belangrijke dingen die ik moet nakijken voor we aan de grote tocht kunnen beginnen?De bus heeft 20000 km geleden een nieuwe distributieset gekregen, ik heb hem ook net nieuwe olie,oliefilter,luchtfilter,interieurfilter en mazoutfilter gegeven. Er is nieuwe olie op de vesnellingsbak en de differentieel. De remmen en remolie zijn ook nieuw.De bus heeft 290000 km en het is de eerste grote tocht die we er mee gaan maken.
:T44EVER :ikrij
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Nieuwe banden voor m’n syncro en een vraag

Bericht door freek »

Wij rijden zo' 40 a 50.000 km per jaar met de syncro. De banden slijten voor en achter zo goed als gelijk af. Voor iets meer dan achter. Omdat we winter en zomerbanden gebruiken zorg ik ervoor dat bij de wissel de banden met het beste profiel voor worden gemonteerd. Ik zou dus zeggen om de 20.000 km even voor en achter verwisselen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe banden voor m’n syncro en een vraag

Bericht door slopelrijder »

Bij een syncro maakt het niet veel uit, maar om "kwispelen"(achter uitbreken) van voorwiel aangedreven voertuigen te voorkomen, moet het beste profiel aan de achterkant zitten.

Maar regelmatig wisselen zodat er gelijk profiel ongeveer blijft is verstandig.

** wissel altijd onderstuur en overstuur uit..... vandaar dat ik maar kwispelen noem.... :nuts :bifun
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Nieuwe banden voor m’n syncro en een vraag

Bericht door autocaravana »

Ik heb mijn T4 California Syncro inmiddels bijna 15 jaar (bouwjaar 1999, km 325.000).
Bandenwissel doe ik tegenwoordig 4 tegelijk. Daarvoor reed ik nog wel eens een tijd door met de nog niet geheel versleten achterbanden en voorop nieuwe. Andersom mag niet want de vooras mag niet sneller draaien dan de achteras.

Het reservewiel heeft nog steeds een band van een jaar of 10 oud. Die wissel ik nooit mee. Ik heb ook nog nooit een lekke band gehad die het reservewiel nodig maakte.

Voor zover ik weet doet de syncro het nog steeds, maar ik zou het eigenlijk weer eens moeten testen.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Nieuwe banden voor m’n syncro en een vraag

Bericht door Kristienvh »

Super bedankt voor de reactie’s! Morgen gaan er 4 nieuwe banden op. Ik zal ze wisselen rond de 20000 km,zoveel rij ik er niet mee dus ik kan dan wel even verder. Als de banden chique staan zet ik hier deze week nog een mooi foto!

Gr
Kristien
Plaats reactie