Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

vragen over de T4
Plaats reactie
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door jpgvisser »

Zo ons eerste kampeerweekend met de camper zit er op. Heerlijk vertoeft in onze t4 california op texel afgelopen weekend.

Alles werkt naar wens en de kachel goed uitgeprobeerd.

Hij heeft aan de walstroom gehangen maar als we met de camper oppad gingen viel me op dat de twee huishoudaccu's niet erg hun best meer doen. Het voltage en het metertje welke aangeeft hoe vol de accu's nog zijn valt snel weg. Paar uurtjes van de stroom af met alleen de koelkast aan en het voltage zakt van 13,5 (dacht ik) naar 12,7. En er vallen een aantal balkjes uit. Dit lijkt mij erg vlotjes.

Nu zitten er waarschijnlijk een tweetal bejaarde accu's in type sonnenschein, dryfit 80Ah.

Ik zit er aan te denken deze te vervangen, iemand tips wat een goede vervanger kan zijn voor deze twee. We willen niet superlang zonder stroom kamperen maar het liefst wel een dag of twee/drie.

Alvast bedankt weer voor het meedenken.

Groet Jeroen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de zoekfunctie al gebruikt?
Is een tijd geleden een topic over geweest met exact dezelfde vraag namelijk..
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door edwinh »

Van 13.5v na het laden loopt de spanning automatisch iets terug, daarnaast een paar uur een koelkast eraan van minimaal (6a?) dan zakt ie wel weg, ik zou eerst eens de koelkast er een nacht aan laten en dan kijken op hoeveel volt hij dan nog staat.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door jpgvisser »

edwinh schreef:Van 13.5v na het laden loopt de spanning automatisch iets terug, daarnaast een paar uur een koelkast eraan van minimaal (6a?) dan zakt ie wel weg, ik zou eerst eens de koelkast er een nacht aan laten en dan kijken op hoeveel volt hij dan nog staat.
Thanks ga hem gelijk weer aanzetten.

En ja de zoekfunctie gebruikt. Wel genoeg gevonden maar de topics gaan meer over startaccu's problemen met stekkertjes en dat soort zaken. Zal aan mij liggen misschien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door Multivan Generation »

jpgvisser schreef:En ja de zoekfunctie gebruikt. Wel genoeg gevonden maar de topics gaan meer over startaccu's problemen met stekkertjes en dat soort zaken. Zal aan mij liggen misschien.
Ja ligt aan jou:
viewtopic.php?f=2&t=46149&p=329614 :zwaai
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door jpgvisser »

Multivan Generation schreef:
jpgvisser schreef:En ja de zoekfunctie gebruikt. Wel genoeg gevonden maar de topics gaan meer over startaccu's problemen met stekkertjes en dat soort zaken. Zal aan mij liggen misschien.
Ja ligt aan jou:
viewtopic.php?f=2&t=46149&p=329614 :zwaai
Dank je. :zwaai
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door edwinh »

jan2009 schreef:13,8 Volt is zo ongeveer de laadspanning.
Dus als je lader wegvalt dan zakt het voltage ook wel wat.

En bedenk dat je van je accuvermogen gemiddeld de helft mag gebruiken en je ben gewoon leeg.
Dus met je twee accu,s van 80 A parallel ben je met een verbruiker die 6 amp per uur zou gebruiken na ongeveer 13 uur gewoon leeg.
Niet als je een goede DC AGM hebt :yes

sonnenschein, dryfit 80Ah is geen AGM toch? want dan heb je sowieso een hogere klemspanning.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door odorf »

@edwinh,
Geen AGM, maar GEL :toppie

De 2 stuks 80 Ah die standaard in een 1e generatie California werden geleverd waren Sonnenschein GEL- accu's. Hiervoor is de laadspanning ongeveer 14,4 volt
Volgens het display (met de dipswitches goed ingesteld :knipoog )

Sonnenschein bestaat niet meer, is nu Exide.
En een vergelijkbare accu is nu 85Ah deze zijn iets hoger, maar passen met z'n twee nog prima in de daarvoor bestemde ruimte.

Accuweb leverde in het verleden deze Exides, maar inmiddels niet meer. Zij zijn grotendeels over geschakeld op een ander merk.

Overigens gaat volgens mij met de koelkast aan de weergegeven spanning redelijk snel naar 12,7 en blijft dan vrij lang die waarde houden.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door Noorfalia »

Bij mij zaten de originele Sonneschein accu's er ook nog in, maar die deden echt helemaal niets meer. Ook niet zo heel gek na 24 jaar :bonk

Ik heb twee van die Exides gekocht die Odorf (denk ik) noemt:
http://www.accudienst.nl/prod/69582/exi ... 0x236.html (geen aandelen)

Kost wat, maar dan heb je ook wat (hoop ik). Als ze net zo lang mee gaan als het vorige duo overleven ze de bus waarschijnlijk. Ze passen precies op de plek van de oude. Ik heb ze nog niet in het veld getest, maar na zes weken zonder lading (bus rijdt nog niet door allerlei oorzaken), af en toe koelkast, standkachel of verlichting aan nog nauwelijks lading verloren. Voltage zakt i.d.d. vrij snel naar 12,7 V, maar blijft daar dan.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou wel eens iets met die oude willen proberen als je ze nog hebt.. :knipoog
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door edwinh »

Noorfalia schreef:Bij mij zaten de originele Sonneschein accu's er ook nog in, maar die deden echt helemaal niets meer. Ook niet zo heel gek na 24 jaar :bonk

Ik heb twee van die Exides gekocht die Odorf (denk ik) noemt:
http://www.accudienst.nl/prod/69582/exi ... 0x236.html (geen aandelen)

Kost wat, maar dan heb je ook wat (hoop ik). Als ze net zo lang mee gaan als het vorige duo overleven ze de bus waarschijnlijk. Ze passen precies op de plek van de oude. Ik heb ze nog niet in het veld getest, maar na zes weken zonder lading (bus rijdt nog niet door allerlei oorzaken), af en toe koelkast, standkachel of verlichting aan nog nauwelijks lading verloren. Voltage zakt i.d.d. vrij snel naar 12,7 V, maar blijft daar dan.
Staat niet bij tot hoever je deze kan leegtrekken, ik had voor dit geld toch liever een AGM DC. Alleen dient deze weer op 14.8v te worden geladen :S
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door Noorfalia »

Multivan Generation schreef:Ik zou wel eens iets met die oude willen proberen als je ze nog hebt.. :knipoog
Nee helaas, net vorige week naar het milieupark gebracht.
Wat zou je willen proberen dan? Ik heb ze aan de CTek lader gehad met verschillende programma's, maar ze kwamen niet boven de 6,5 V ofzo.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste kampeerweekend achter de rug, huishoudaccu issue

Bericht door Multivan Generation »

Jammer..
Plaats reactie