Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 kopen

vragen over de T4
Kafzar
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2016, 19:16
Locatie: Hengelo (OV)

T4 kopen

Bericht door Kafzar »

Goedemiddag allen,

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op het forum. Of eigenlijk, ik heb me recent pas aangemeld, ik struin al langer de fora af.
Mijn vriendin en ik zijn (dertigers) op zoek naar een VW T4 om regelmatig weekendjes weg te kunnen maar ook om daar de 'grote' vakanties mee op pad te gaan. We houden ervan om te racefietsen of te mountainbiken en gaan dus graag last-minute (als het weekend mooi wordt) weg.
De reden om voor een camper te gaan is:
  • - Camperen in een tent vind ik niks
    - Een huisje kost last-minute vaak relatief veel geld
    - Een huisje reserveren kan last-minute niet altijd even goed
Naar aanleiding van de vele forum stukken zit ik te denken aan een T4 met de volgende eigenschappen:
  • - 2.5 TDI (klinkt het best en is enorm sterk)
    - 102PK (geen automaat)
    - Hefdak (geen hoogdak)
    - Bouwjaar: 1999 - 2003 (Aangezien tot en met 1998 de roest nog wel eens door komt)
    - L2 (nice to have)
    - KM stand: tot 275000
    - Airconditioning
    - Cruise control (nice to have)
    - Wil onze huidige auto de deur uit doen dus wil gebruik gaan maken van het campertarief
Nu is mijn vraag aan jullie:
1. Ik ben 1 meter 97. Kan ik dan het beste gaan voor een T4 die ik zelf kan ombouwen naar een camper of is een California ook okay, dit in verband met de lengte van het bed?
2. En welke prijs is redelijk voor een T4 met genoemde eigenschappen? (Dit kan ik helaas niet goed terugvinden op het forum.)
3. Stel dat er op termijn kinderen komen, kan ik deze dan goed mee nemen in een T4 camper? Kan dat ook als ze nog baby zijn?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op pad helpen? Mocht ik overigens niet volledig zijn in mijn informatie of te kort door de bocht redeneren dan hoor ik het graag!
Laatst gewijzigd door Kafzar op 29 mar 2016, 21:29, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 kopen

Bericht door Snautzer »

Ik zou gaan voor wat ik heb. Een verlengde Caravelle en die om b0uwen, zekerd gezien je lengte en kinderwens. De extra lengte geeft m.i. een veel ruimer leef g4deelte. Een ander voordeel van zelf bouw is dat je zelf je indeling kan bepalen.

Kijk bij een t4 niet als eerste naar de km. Algemene staat van onderhoud zegt veel meer.

Jekan in een t4 ook babys laten slapen in een hangmatje tussen de bestuurders stoel en de passagiers stoel. Beste plek van de bus. De baby spullen kunnen dan onder zodat de luiers e6c makkelijk en snel te bereiken zijn

Prijs voor een goede t4 hang uiteraard af van de uitvoering en accessoires. Bepaal eerst wat je noodzakelijk v9nd zoals airco, cruisecontrol. Een beetje California maakt je portemonnee chagrijnig.
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: T4 kopen

Bericht door dieselpower »

Zou inderdaad ook voor een lange wielbasis gaan, (ben zelf 1,98 m , en heb een vast bed van 2 meter lengte met lattenbodem.. heerlijk!)
Verder is het misschien handig als je de tijd hebt om bij "de domeinen " van de overheid te kijken. Ik heb de mijne daar gekocht, ex politie,
gebruikt, dus niet de mooiste maar goed onderhouden. (heb er nu al 4 jaar veel plezier van) en goedkoop! achteraf cruise ingebouwd, hefdakje laten plaatsen, kachel erin op gas,
heel basic, maar daardoor wel betaalbaar. geen keuken, wel een grote campinggaz brander (we koken altijd buiten of gaan uit eten ) en een goede kast erin voor div spulletjes,
en een goede compressor koelbox . het is maar wat je wil. succes met je keuze!
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: T4 kopen

Bericht door edwinh »

dieselpower schreef:Zou inderdaad ook voor een lange wielbasis gaan, (ben zelf 1,98 m , en heb een vast bed van 2 meter lengte met lattenbodem.. heerlijk!)
Verder is het misschien handig als je de tijd hebt om bij "de domeinen " van de overheid te kijken. Ik heb de mijne daar gekocht, ex politie,
gebruikt, dus niet de mooiste maar goed onderhouden. (heb er nu al 4 jaar veel plezier van) en goedkoop! achteraf cruise ingebouwd, hefdakje laten plaatsen, kachel erin op gas,
heel basic, maar daardoor wel betaalbaar. geen keuken, wel een grote campinggaz brander (we koken altijd buiten of gaan uit eten ) en een goede kast erin voor div spulletjes,
en een goede compressor koelbox . het is maar wat je wil. succes met je keuze!
Helaas zijn die T4 marechaussee bussen er volgens mij allemaal al uit, zie ze al tijden niet meer op de lijsten staan, jammer want die dingen gingen een paar jaar geleden nog weg soms onder de 2k
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: T4 kopen

Bericht door Martens-Tvier »

Kafzar schreef:Goedemiddag allen,

Nu is mijn vraag aan jullie:
1. Ik ben 1 meter 97. Kan ik dan het beste gaan voor een T4 die ik zelf kan ombouwen naar een camper of is een California ook okay, dit in verband met de lengte van het bed?
2. En welke prijs is redelijk voor een T4 met genoemde eigenschappen? (Dit kan ik helaas niet goed terugvinden op het forum.)
3. Stel dat er op termijn kinderen komen, kan ik deze dan goed mee nemen in een T4 camper? Kan dat ook als ze nog baby zijn?
1 - Ja, ik ben 1,95 en kan qua lengte prima in onze California slapen. Breedte (onder) is meer een issue; je moet wel erg goed met elkaar op kunnen schieten om samen beneden te slapen...We laten het "plafond" meestal thuis zodat je nog meer ruimte om te staan hebt.
Zelfbouw kan technische en financiele voordelen bieden, maar een originele California is waardevaster.
2 - Een originele California, met CC en Airco, 2,5 TDI van 2003 met rond de 200 kkm is zeker > 20.000 Euro.
3 - Ja, wij hebben met 2V en 1 puber 2 weken door Schotland (mooi weer!) getrokken, zonder problemen. Neem evt. een koepeltentje mee als de kids wat groter worden.

YMMV uiteraard ;-)
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Kafzar
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2016, 19:16
Locatie: Hengelo (OV)

Re: T4 kopen

Bericht door Kafzar »

Geweldig! Wat een waardevolle input alweer. Hartelijk dank!
Ga toch maar naar een L2 op zoek. En op zoek naar marechaussee busjes, daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben!
Tevens heb ik mijn wensen iets aangepast naar aanleiding van de reeds gegeven reacties.
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: T4 kopen

Bericht door dieselpower »

Trouwens een lange wielbasis t4 is nog wel te vinden in Duitsland, zelf importeren is echt wel te doen,
Vele handelaren kunnen helpen met export. Een kale bus is (veel) goedkoper in aanschaf, inrichting naar wens! Mobile.de autoscout.de succes ,Robert
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 kopen

Bericht door Hanz »

dieselpower schreef: ...heel basic, maar daardoor wel betaalbaar. geen keuken, wel een grote campinggaz brander (we koken altijd buiten of gaan uit eten ) en een goede kast erin voor div spulletjes,
en een goede compressor koelbox . het is maar wat je wil. succes met je keuze!
Volgens mij kom je met deze inrichting niet in aanmerking voor het campertarief voor de wegenbelasting. Dat scheelt wel een paar centen, zeker bij een zwaardere LWB.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 kopen

Bericht door Snautzer »

Geen kale bus. Bij een Caravelle zit er geluid demping (isolatie) en heeft een wat smaalvollere afwerking. Buiten dat, een personenbus heeft waarschijnlijkereen minder zwaar leven kwa vracht etc heeft gehad.
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: T4 kopen

Bericht door dieselpower »

Hanz schreef:
dieselpower schreef: ...heel basic, maar daardoor wel betaalbaar. geen keuken, wel een grote campinggaz brander (we koken altijd buiten of gaan uit eten ) en een goede kast erin voor div spulletjes,
en een goede compressor koelbox . het is maar wat je wil. succes met je keuze!
Volgens mij kom je met deze inrichting niet in aanmerking voor het campertarief voor de wegenbelasting. Dat scheelt wel een paar centen, zeker bij een zwaardere LWB.
Woon in België, voldoe met mijn auto aan de lichte vracht.... In Nederland moet ie voldoen aan minimale inrichtingseisen van de RDW ivm kwartaaltarief. Dus.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 kopen

Bericht door Hanz »

dieselpower schreef:
Hanz schreef:
dieselpower schreef: ...heel basic, maar daardoor wel betaalbaar. geen keuken, wel een grote campinggaz brander (we koken altijd buiten of gaan uit eten ) en een goede kast erin voor div spulletjes,
en een goede compressor koelbox . het is maar wat je wil. succes met je keuze!
Volgens mij kom je met deze inrichting niet in aanmerking voor het campertarief voor de wegenbelasting. Dat scheelt wel een paar centen, zeker bij een zwaardere LWB.
Woon in België, voldoe met mijn auto aan de lichte vracht.... In Nederland moet ie voldoen aan minimale inrichtingseisen van de RDW ivm kwartaaltarief. Dus.
Voor België dus geen probleem maar de topic starter woont denk ik in Nederland en gaf in zijn eerste bericht aan dat hij gebruik wil maken van het campertarief, dus ...
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: T4 kopen

Bericht door dieselpower »

Hanz schreef:
dieselpower schreef:
Hanz schreef:
Volgens mij kom je met deze inrichting niet in aanmerking voor het campertarief voor de wegenbelasting. Dat scheelt wel een paar centen, zeker bij een zwaardere LWB.
Woon in België, voldoe met mijn auto aan de lichte vracht.... In Nederland moet ie voldoen aan minimale inrichtingseisen van de RDW ivm kwartaaltarief. Dus.
Voor België dus geen probleem maar de topic starter woont denk ik in Nederland en gaf in zijn eerste bericht aan dat hij gebruik wil maken van het campertarief, dus ...
Was slechts bedoelt om aan te geven dat er meer mogelijk is. ...met een T4 .
Ook in Nederland.
Kafzar
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2016, 19:16
Locatie: Hengelo (OV)

Re: T4 kopen

Bericht door Kafzar »

Snautzer schreef:Ik zou gaan voor wat ik heb. Een verlengde Caravelle en die om b0uwen, zekerd gezien je lengte en kinderwens. De extra lengte geeft m.i. een veel ruimer leef g4deelte. Een ander voordeel van zelf bouw is dat je zelf je indeling kan bepalen.
Ik heb even snel gekeken op Marktplaats naar een Caravelle. Helaas geen verlengde versie maar is dit iets (zie onderstaand) qua prijs / kwaliteit? Zo ja, dan weet ik waar ik op kan letten en kan me meer gaan richten op de L2.

http://link.marktplaats.nl/m1033530770
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: T4 kopen

Bericht door edwinh »

Kafzar schreef:
Snautzer schreef:Ik zou gaan voor wat ik heb. Een verlengde Caravelle en die om b0uwen, zekerd gezien je lengte en kinderwens. De extra lengte geeft m.i. een veel ruimer leef g4deelte. Een ander voordeel van zelf bouw is dat je zelf je indeling kan bepalen.
Ik heb even snel gekeken op Marktplaats naar een Caravelle. Helaas geen verlengde versie maar is dit iets (zie onderstaand) qua prijs / kwaliteit? Zo ja, dan weet ik waar ik op kan letten en kan me meer gaan richten op de L2.

http://link.marktplaats.nl/m1033530770
Denk ook even aan je hobby, ook ik(en mijn vriendin neemt de racefiets ook mee)ben fervent fietser denk even hoe je het materiaal (fietsen, kleding, fietsendrager, etc etc ) mee wilt nemen. Je moet echt opzoek gaan naar een L2, neem de tijd!
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 kopen

Bericht door odorf »

Altijd leuk, zo'n marktplaats linkje uitspitten.
Prijs lijkt me redelijk voor het gebodene.
Er vallen wel een paar dingen op:

Bij het zijaanzicht bestuurderszijde Zie je duidelijk kleurverschil tussen voordeur en achterdeel. Mogelijk ook een duidelijke aftekening rond de naad op de C-stijl. Maar het kan ook zijn dat alleen de voordeur is verwisseld of bijgewerkt.
Dit (C-stijl) is een zwakke plek in het ontwerp. En er is er van de oudere bouwjaren (grofweg voor 99??) bijna niet een die daar niet is bijgewerkt. Vraag is alleen hoe dat gebeurd is.


Op de foto van de instapbak is vooraan aan de buitenzijde van het deurrubber ook roest te zien. Waar de boog overgaat in de horizontale koker. Ook weer een klassieke plek. Als je dat ziet let er dan op dat de onderzijde van de balk niet helemaal door is.

Zomaar een paar tips. :toppie
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie