Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

vragen over de T4
thebill
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:19

Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door thebill »

Ha Weetjewel'ers,

Deze T4 zie ik te koop staan: T4, TDI uit 2003, 179.000 op de teller, 30.950 euro.
http://www.campervinder.nl/partners/pop ... =20000554#

Wat ik niet begrijp: hij heeft nu al een nieuwe motor.

Ik heb een optie op de bus genomen en ga er zaterdag met mijn vrouw in rijden.

Het is een hoop geld. Daarom wil ik zeker weten dat het een goede aankoop is. Op zich heb ik vertrouwen/een goed gevoel bij de verkoper.

De verkoper had geen duidelijke verklaring voor de nieuwe motor. Hij heeft 'm geïmporteerd uit Duitsland en de onderhoudshistorie zit erbij en ik begrijp dat ie goed onderhouden is geweest.

M'n vraag aan jullie: is het juist goed nieuws dat er een nieuwe motor is (en is ie mede daardoor de 31k euro waard), of zie ik iets over het hoofd?
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door guust »

Zit de nieuwe motor er niet 179.000 km in?
T5.2 140 pk 4motion
thebill
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:19

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door thebill »

guust schreef:Zit de nieuwe motor er niet 179.000 km in?
Nee :-) Sinds 12.500 kilometer...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Snautzer »

Ge-importeerd zeg je ...
Zit er nog TUV op?
En door wie en waar is die motor vervangen? Kan je even mailen en vragen aan die garage van hoe en wat.
Is de bus scheckheftgepflegt voor de motor wissel. Is het onderhoudsschema aangehouden en afgestempeld? (Scheckhefgepflegt betekent dat een auto volgens de voorschriften van het automerk onderhouden is. Het liefst bij de officiële dealer.) Kijk de stempels na en kijk naar de firma namen. Zoek deze op op google)
Hoeveel eigenaren?

Voor dat soort geld zou ik een heleboel vragen hebben en vooral niet(!) vertrouwen op je goede gevoel bij de verkoper. Dat is namelijk zijn werk.
Aan de andere kant er zijn genoeg redenen te vinden voor het opblazen van een 2.5 tdi.(bv je distributie riem niet op tijd vervangen)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens bij t4 tips en trucs .
Staat een artikeltje over boekjes.. :knipoog
thebill
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:19

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door thebill »

Snautzer schreef:Ge-importeerd zeg je ...
Zit er nog TUV op?
En door wie en waar is die motor vervangen? Kan je even mailen en vragen aan die garage van hoe en wat.
Is de bus scheckheftgepflegt voor de motor wissel. Is het onderhoudsschema aangehouden en afgestempeld? (Scheckhefgepflegt betekent dat een auto volgens de voorschriften van het automerk onderhouden is. Het liefst bij de officiële dealer.) Kijk de stempels na en kijk naar de firma namen. Zoek deze op op google)
Hoeveel eigenaren?

Voor dat soort geld zou ik een heleboel vragen hebben en vooral niet(!) vertrouwen op je goede gevoel bij de verkoper. Dat is namelijk zijn werk.
Aan de andere kant er zijn genoeg redenen te vinden voor het opblazen van een 2.5 tdi.(bv je distributie riem niet op tijd vervangen)
Hm, geen idee of er nog TÜV op zit. En of de motor en het onderhoud scheckheftgepflegt is. Net als de vraag hoeveel eigenaren de camperbus gehad heeft.

Deze vragen ga ik aan de dealer stellen. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Snautzer »

Peter, bedoel je deze ? http://www.weetjewel.com/downloadmap/kilometerstand.pdf

@ thebill wat betreft nieuwe moter? geheel nieuw = 0km, of gebruikte ? en hoeveel had die moter dan gedraaid en uit wat voor T4 komt die dan? werkbus, andere cali?
Laatst gewijzigd door Snautzer op 30 mar 2016, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Snautzer »

bluebird schreef:Is wel een vertrouwd adres voor campertjes,gaan hun naam niet te grabbel gooien lijkt me :knipoog
VW heeft ook een goede naam, vooral wat betreft hun software. :jump
Dat het een vertrouwd adres is wil nog niet zeggen dat je alles voor zoete koek moet aannemen. Het gaat over meer dan een paar euro.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Pascal-141 »

bluebird schreef:Is wel een vertrouwd adres voor campertjes,gaan hun naam niet te grabbel gooien lijkt me :knipoog
... maar wel een heel duur adres !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Pascal-141 »

thebill schreef:Ha Weetjewel'ers,

Deze T4 zie ik te koop staan: T4, TDI uit 2003, 179.000 op de teller, 30.950 euro.
http://www.campervinder.nl/partners/pop ... =20000554#

Wat ik niet begrijp: hij heeft nu al een nieuwe motor.

Ik heb een optie op de bus genomen en ga er zaterdag met mijn vrouw in rijden.

Het is een hoop geld. Daarom wil ik zeker weten dat het een goede aankoop is. Op zich heb ik vertrouwen/een goed gevoel bij de verkoper.

De verkoper had geen duidelijke verklaring voor de nieuwe motor. Hij heeft 'm geïmporteerd uit Duitsland en de onderhoudshistorie zit erbij en ik begrijp dat ie goed onderhouden is geweest.

M'n vraag aan jullie: is het juist goed nieuws dat er een nieuwe motor is (en is ie mede daardoor de 31k euro waard), of zie ik iets over het hoofd?
Voor 31.000eur is het zeker geen "koopje" , en vind ik het eigenlijk zelfs een dure Westfalia !
Een Freestyle van 2003 is natuurlijk geen goedkope auto , maar een 5a6000eur goedkoper is toch een meer realistische prijs. (als het een echte is , en geen omgebouwde!)

En dat er op pakweg 160.000km een nieuwe motor is ingegaan , is op zich geen probleem en gebeurd wel vaker : afgesprongen distributieriem is daarbij de hoofdoorzaak ... (voorbeelden genoeg daarvan...)
Maar op zich zou een al of niet "nieuwe" motor voor mijn part nauwelijks iets aan de prijs moeten veranderen : die TDI uit de T4 is in normale gevallen op 180.000 km nauwelijks ingereden . :lach

Via het chassisnummer altijd even checken bij een VW garage , of het wel een echte Westfalia betreft , voordat je een berg geld uitgeeft . Wees gewaarschuwd , je zou de eerste niet zijn die een omgebouwde Transporter koopt ... Op zich niks mis mee, maar een omgebouwde heeft nu eenmaal niet de waarde van een echte , dat is nu eenmaal zo . (waarbij ik NIET wil zeggen dat deze Freestyle een omgebouwde is hé! )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
thebill
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:19

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door thebill »

Snautzer schreef:Peter, bedoel je deze ? http://www.weetjewel.com/downloadmap/kilometerstand.pdf
Heb ik inmiddels gelezen. Het boekje zal ik goed nakijken.
Snautzer schreef:@ thebill wat betreft nieuwe moter? geheel nieuw = 0km, of gebruikte ? en hoeveel had die moter dan gedraaid en uit wat voor T4 komt die dan? werkbus, andere cali?
In de advertentie staat: 'De huidige motor is pas 12500 km oud en is door vw-dealer vervangen, net ingereden dus.'
bluebird schreef:Is wel een vertrouwd adres voor campertjes,gaan hun naam niet te grabbel gooien lijkt me :knipoog
Dat gevoel heb ik ook.
Snautzer schreef: Dat het een vertrouwd adres is wil nog niet zeggen dat je alles voor zoete koek moet aannemen. Het gaat over meer dan een paar euro.
En daar ben ik het ook mee eens.
Pascal-141 schreef: Voor 31.000eur is het zeker geen "koopje" , en vind ik het eigenlijk zelfs een dure Westfalia !
Een Freestyle van 2003 is natuurlijk geen goedkope auto , maar een 5a6000eur goedkoper is toch een meer realistische prijs. (als het een echte is , en geen omgebouwde!)
Tja, maar waar vind ik die? Ik zie er weinig aangeboden op internet.
Deze bijvoorbeeld? http://www.joshschippers.nl/index.php?o ... l=3&id=216
Het rare: het is een Event uit 2003, terwijl Events alleen in 2002 gemaakt werden, toch? En hoe zit het met de wielen die eronder zitten, zijn dat originele of die van ene personenauto? Deze vertrouw ik wat minder, of zien jullie daar geen reden toe?
Pascal-141 schreef: En dat er op pakweg 160.000km een nieuwe motor is ingegaan , is op zich geen probleem en gebeurd wel vaker : afgesprongen distributieriem is daarbij de hoofdoorzaak ... (voorbeelden genoeg daarvan...)
Dat stelt me gerust. Vraag blijft dan wel: hoe kan de distributieriem eraf springen als ie goed onderhouden is?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Snautzer »

Pascal-141 schreef: Maar op zich zou een al of niet "nieuwe" motor voor mijn part nauwelijks iets aan de prijs moeten veranderen : die TDI uit de T4 is in normale gevallen op 180.000 km nauwelijks ingereden . :lach
Maar voor een handelaar genoeg reden om er een bergje geld op te doen. Buiten dat mocht je de auto ooit nog eens willen verkopen gaan potentiële kopers daar zeker en vast over beginnen. Ik vind dat een ruilmoter een reden is om in ieder geval in prijs laag te zitten omdat de afschrijving van zo'n Frankenstein bus gewoon negatiever loopt dan een geheel orginele. En voor 30k plus heb je gewoon te maken met afschrijving.

In ieder geval zou ik thebill adviseren is stevig over de prijs te gaan bakkeleien zeker nu jij aangeeft dat het wel een hele dure is,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Multivan Generation »

Ben het met Pascal eens, 5 a 6000 te duur.
Nieuwe motor doet daar niets aan af.
Carrosserie is gewoon 13 jaar oud en de rest dus ook.

Motor is niet net ingereden bij 12,5 dkm.
Onze motor kwam pas echt los na een km of 80.000 :knipoog

Ik zag laatst bij een Duitse handelaar een Karmann Colorado Edition op basis van de T4.
Scheckheftgepflegt, en riemen vanwege leeftijd ook vervangen. Km-stand was 112.000 km.
Prijs indicatie 21.000 euro. Inclusief 2 zonnepanelen, TV etc.

Kijk gewoon eens op mobile.de... Kan je zo een paar duizend euro schelen.

Die wielen zijn een kwestie van smaak,
ik zou er een paar duizend af proberen te praten en met 16 inch originele velgen.
Die kleur is overigens wel zeldzaam.
Volgens mij heb ik nog een originele folder van de freestyle op zolder liggen, maar weet ik niet 100% zeker.

geniet van de zoektocht en aankoop traject en kijk ook in het topic: kenmerken van echte california van annoyingthing :knipoog

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door raf_construct »

Laat je goed adviseren over die motor. Een nieuwe motor komt meestal neer op het vervangen van het draaiend gedeelte, vaak zonder brandstopomp, verstuivers, turbo, vliegwiel en koppeling, alternator en dergelijke. Dus eigenlijk die onderdelen die je de komende jaren kan verwachten als te vervangen. Als dat het geval is, dan mag je de waarde van de bus niet hoger inschatten dan een andere gebruikte van 13 jaar oud. Neem iemand mee met heel veel verstand als je weer gaat kijken.

Laat je niet intimideren door een reserveringstermijn... als die afloopt wil dat niet zeggen dat hij de volgende dag verkocht is aan die vraagprijs.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Advies aankoop T4 California: 179.000 gereden en nu al nieuwe motor?

Bericht door Pascal-141 »

thebill schreef:
Pascal-141 schreef: Voor 31.000eur is het zeker geen "koopje" , en vind ik het eigenlijk zelfs een dure Westfalia !
Een Freestyle van 2003 is natuurlijk geen goedkope auto , maar een 5a6000eur goedkoper is toch een meer realistische prijs. (als het een echte is , en geen omgebouwde!)
Tja, maar waar vind ik die? Ik zie er weinig aangeboden op internet.
Deze bijvoorbeeld? http://www.joshschippers.nl/index.php?o ... l=3&id=216
Het rare: het is een Event uit 2003, terwijl Events alleen in 2002 gemaakt werden, toch? En hoe zit het met de wielen die eronder zitten, zijn dat originele of die van ene personenauto? Deze vertrouw ik wat minder, of zien jullie daar geen reden toe?
Pascal-141 schreef: En dat er op pakweg 160.000km een nieuwe motor is ingegaan , is op zich geen probleem en gebeurd wel vaker : afgesprongen distributieriem is daarbij de hoofdoorzaak ... (voorbeelden genoeg daarvan...)
Dat stelt me gerust. Vraag blijft dan wel: hoe kan de distributieriem eraf springen als ie goed onderhouden is?
In de link die jij plaatste , zie ik toch een Freestyle hoor , geen Event.
Wielen zijn niet origineel

Wat betreft de distributieriem : zoals ik al zei : dat is zowat HET gevoelige punt van deze verder oersterke blokken . De eerste jaren werd een distributiewissel voorgeschreven om de 120.000km , maar velen haalden dat niet eens , met dure motorschade tot gevolg. Later werd het interval teruggebracht naar 90.000km . Hoofdoorzaak van de kapotte distributie zijn de spanrollen . Deze gingen het snelste kapot .
VW raadde destijds intern aan om de spanrollen bij 60.000km al te controleren en vervangen indien nodig.

Ik heb het zelf ook meegemaakt bij een T4 dat ik toen destijds nieuw gekocht had : distributie met alles erbij laten vervangen bij een vertrouwde VW garage op 90.000km ( auto zat toen zelfs nog in garantieperiode , vandaar dat ik het bij VW liet doen) , en na amper 30.000km later , ging een spanrol kapot : gelukkig vertrok in toen net op een kruispunt en maakte de motor dus geen toeren , ik had meteen de motor uitgezet . Bij controle bleek de spanrol gebroken te zijn , en de riem zat er nog op , maar was 2 tanden versprongen. ... Bij 3 tanden knallen de kleppen tegen de zuigers , en is het einde verhaal ... heb dus toen veel geluk gehad.
Vandaar dat ik al eerder vermeldde : de oorzaak van de nieuwe motor kan een breuk van de distributie zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie