Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Boes Boes DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Boes Boes DC naar camper

Bericht door MattieBoes »

Hallo allen!

Een wens die al sinds mijn 16e op een lijstje stond is dan nu eindelijk in vervulling gegaan (op mijn 27ste); ik heb mijn eerste T4'tje gekocht! :driveT4 .
Dubbele Cabine 1.9D uit 1997, 200.000 op de teller, rijd als een zonnetje en dus bijzonder content mee. Nu is ie nog matzwart (heeft de vorige eigenaar zelf gedaan), weet nog even niet of ik dat ga veranderen, maar heeft geen prioriteit. Plan is om hem de komende tijd zelf om te bouwen tot campertje (staat nu nog op grijs kenteken). En dan wel vòòr september 2016 op kenteken laten zetten omdat ik daarna geen parkeervergunning er meer voor ga krijgen in Amsterdam vanwege milieuzone :knipoog . Ik ga me de komende tijd eens verdiepen in het forum hier, lijkt een schat aan informatie te staan, fijn zo'n auto met liefhebbers. Mijn voornaamste vraag zit hem nu even in hoe ik het het handigst kan doen met de dubbele cabine. Uiteindelijk moet die eruit en moet daar een dubbele slaapplek voor in de plaats. Ik zat er aan te denken om de bank van die cabine achter om te bouwen tot slaapbank. Als ik de rails zo bekijk waar de bank nu op leunt moet deze namelijk best makkelijk naar achteren te verplaatsen zijn, zijn er mensen die daar ervaring mee hebbben? Kon het met de search functie niet direct vinden. Maar goed, leuk om jullie te leren kennen, ik houd jullie op de hoogte!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MattieBoes op 30 mar 2016, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht door Multivan Generation »

Welkom op weetjewel.. :toppie
Je kunt je DC verwijderen en bij de RDW de papierwinkel aan laten passen naar enkele cabine op kenteken.
Dan kun je legaal rondrijden, terwijl je in de ombouwperiode naar camper zit.

We laten ons graag verrassen naar je bouwkunsten. :knipoog

Wellicht kun je behoorlijk wat inspiratie op doen,
tijdens de jaarlijkse kampeer- en zelfbouw-meeting ?
Zie ook hier: viewtopic.php?f=9&t=51950
Daar komen aardig wat mensen die hun bus zelf hebben omgebouwd en er is alle tijd om vragen te stellen en inspiratie op te doen.
Fototoestel mee, en schrijfblokje meenemen :knipoog :gekte

Groetjes Peter
PS je kunt ook gewoon een middag langskomen hoor :knipoog
yuriwestk
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 aug 2015, 16:38

Re: Hallo!

Bericht door yuriwestk »

Heee leuk
ik wil mijne graag matzwart maken hahaha
verder ben ik ook druk bezig met mijn campertje
ik ook uit de buurt zaanstad
ik ga je zeker volgen ben benieuwd
succes
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Hallo!

Bericht door Blue Star »

Hoi Mattiboes.
Welkom op WJW :adhd
Er zijn op dit forum vele voorbeelden en ideeën om een Transporter om te bouwen naar camper.
Lees er een aantal eens door voor je daadwerkelijk begint :jump
Je kunt er alleen maar voordeel mee doen of zoals Peter al schreef Kom langs op ons Zelfbouw Camper Weekend.
Zeer zeker de moeite waard.
Succes met bouwen.
We blijven graag op de hoogte van je vorderingen met tekst en beeld :sjaal

Grüße Fred 》Blue Star Bully XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Hallo!

Bericht door LAYCA »

Welkom bij :wjw
Veel plezier met bouwen.
Vanaf sept 2014 bezig met ombouw bijna klaar
Kijk op viewtopic.php?f=12&t=47265
Dan zie je jou voorland :toppie

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Hallo!

Bericht door MattieBoes »

Dank voor alle leuke reacties! En jeetje Layca jij maakt er wel werk van he... Ik ben al lang blij als ik hem zsm op camperkenteken heb.
Dat camperweekend moet ik helaas missen :huilen omdat ik dan in het buitenland zit, was een goede gelegenheid geweest om inspiratie op te doen inderdaad. Maar wie weet een volgend jaar en dan met een picobello busje :lach.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Hallo!

Bericht door Hanssyncro »

Welkom en veel plezier hier op weetjewel.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb eventueel nog wel een keukentje (keukenkast) staan..mocht je interesse hebben. :knipoog
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Hallo!

Bericht door m.c van den berg »

Welkom en veelplezier op :wjw en vele veilige KM :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door MattieBoes »

Zo! Na het nodige inleeswerk in alle posts hier en waar dan ook (mán wat is er veel te vinden :nuts ) zijn we afgelopen paasweekend dan eindelijk begonnen met klussen aan de bus! Heerlijk om te doen, maar we zijn er gelijk wel even goed achter gekomen dat je je verwachtingen van wat je binnen welke tijd gedaan krijgt goed naar beneden moet stellen want er gaat een hoooop werk in zitten (als je het goed wilt doen tenminste). Het plan was dubbele cabine eruit, vloer erin plus wanden (incl. isolatie) en een beginnetje aan de keuken, maar uiteindelijk zijn we t/m de vloer gekomen. Wel al een hele zooi spullen bij de Wit Schijndel aangeschaft om die keuken te gaan bouwen, dus echt flinke stappen gezet. Maar onder het mom van beelden zeggen meer dan 1000 woorden;

Eerst moest deze jongen eruit
Afbeelding
En daar hebben we ons echt goed op verkeken, want naast dat ie met meerdere tientallen popnagels vast zat waar we een flink aantal metaalboortjes aan verbroken hebben (goed gereedschap is hier echt de les...) zat het ding enórm vastgekit aan de bodem en met name ook nog aan de houten plank die er overheen lag. Dus na een hoop hamerkrikken en stanleymessen...
Afbeelding

kregen we hem er uiteindelijk wel uit:
Afbeelding

vanaf nu konden we eindelijk gaan bouwen ipv slopen
Afbeelding

Waren behoorlijk tevreden over de vloer die er onder uitkwam, op 1 plekje na;
Afbeelding

Is nog niet helemaal door naar de draagbalk gelukkig, maar het moet wel zsm verholpen worden om te voorkomen dat dit wel gaat gebeuren. Willen we nu dus even laten doen (heb zelf geen lasapparaat e.d.). Kent iemand een goed adresje in de buurt van Amsterdam die dit tegen een goede prijs goed zou kunnen? Hoor het graag! Aanvullend hierbij hebben we ook nog een plek bij de linker voordeur (was al bekend wel):
Afbeelding
Hier hebben we de passende plaat wel al van liggen, dus zou niet heel moeilijk hoeven zijn:
Afbeelding

Maar goed, alles was eruit, goed schoon gemaakt van binnen dus toen konden we aan de vloer beginnen. Een mooie 15mm hardhout multiplex plaat:
Afbeelding

Met karton in de bus een mal gemaakt van de precieze vloer en deze vervolgens uitgezaagd:
Afbeelding

En voila, past precies :jumpklap :
Afbeelding

Ook de randen:
Afbeelding

Daarna hebben we nog x-trem vloerisolatie eronder gelegd (a 1cm). We willen deze vloer nu waarschijnlijk met botenlak behandelen, denken dat dat heel mooi wordt, is goed schoon te houden en goed voor de temperatuurverschillen. Iemand daar ervaring mee? Of andere tips?
Vervolgstappen zijn nu de volgende:
- roestplekken verhelpen (nogmaals als iemand een goede lasser kent omg. Amsterdam horen we het graag)
- (slaap)bank en hefdak plaatsen (laten we door Atrion doen). (of heeft iemand misschien nog een bank liggen die goedgekeurd word a 120cm breed?)
- Keukentje maken en plaatsen
- Keuren naar camper
- Mooi maken/afmaken/kastruimte

Geef vooral ongevraagde adviezen, zijn benieuwd naar jullie tips/reacties!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door LAYCA »

Volhouden hoor!!!
Je maakt al flink vorderingen.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door J vd Pal »

Goed begin! :yes Ben benieuwd hoe het verder gaat, houd je ons op de hoogte??
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Lekker om te zien, weer een camper project :toppie
Ik weet niet of je een slaap hefdak wilt laten plaatsen of een popup dakje?
Bij de 2de optie kun je anders eens informeren bij mac(forumlid). Dat zou je flink wat Euro's kunnen besparen.

Ik vind dat jullie een mooie ronding in de plaat bij de instaptrede van de schuifdeur hebben gemaakt :toppie
Heel veel mensen doen daar een in verstek gezaagd hoekprofiel op zetten, maar met de rondingen is het, naar mijn mening veel fraaier.

Bootlak voor de vloer zou heel goed kunnen, maar wordt het denk ik, wel glad van..
Ik heb voor mezelf eens zitten denken aan kurk, misschien een idee?
Ook zijn er aardig wat mensen die vinyl gebruiken.

TIP: maak een goede technische planning: wat eerst, wat daarna en wat daarna.
Je zou er nadat alles er netjes inzit, maar achterkomen, dat je nog een 2de accu, een omvormer, wat 12V stopcontacten,
een lucht standkachel, een zonnepaneel en een 12V contactdoos er in wilt hebben..
Binnenkort is er een kampeer en zelfbouw meeting, die erg waardevol kan zijn voor jullie. Vele zelfbouwers geven daar acte de présance en je kunt daar mooie en goede ideëen op doen. Notitieblok en fotocamera meenemen :knipoog
Zie het meeting-forum hiervoor..

Verder zou ik voor de keuring het KISS-principe aanhouden.
Dat scheelt gewicht tijdens de weging.
Nadien kun je het alsnog maken zoals jij het voor ogen hebt.

Veel plezier met uitdokteren, tekenen, dromen en klussen..
Er zijn er velen die jullie zijn voorgegaan.

groeten Peter
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door Snautzer »

Aardig de vaart er in mooi hoor. Inkoppertje maar als je lakt, de onderkant ook.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door LAYCA »

Wat peter zegt over volgorde is een wijze raad.
Bij mijn project voor inbouw standkachel en accu's reeds geplaatst.
Vooral standkachel is best lastig later te plaatsen.
Bij mijn schoonzoon later ingebouwd dus veel huisraad eruit :nuts
Denk ook aan voedingkabel huishoudaccu en multi kabel aanbrengen.
Al sluit je het nog niet aan later is lastig kan er maar in zitten
Nu kun je nog goed via A-stijl/bovenkoker/koker boven achterklep.
Heb ik nog steeds profijt van bij later plaatsen verlichting etc

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie