Bedankt voor al jullie reacties! Het wordt me langzaamaan helder.
Ik heb bericht van de verkoper. In reactie raf_construct en Pascal:
raf_construct schreef:Een nieuwe motor komt meestal neer op het vervangen van het draaiend gedeelte, vaak zonder brandstopomp, verstuivers, turbo, vliegwiel en koppeling, alternator en dergelijke. Dus eigenlijk die onderdelen die je de komende jaren kan verwachten als te vervangen. Als dat het geval is, dan mag je de waarde van de bus niet hoger inschatten dan een andere gebruikte van 13 jaar oud.
En:
Pascal-141 schreef:Dat is inderdaad zo , meestal is het alleen het onderblok en cilinderkop dat "nieuw" is. Aanbouwdelen worden overgezet .
Maar dan nog , dat maakt niks uit , want bij 180.000km is dat amper ingelopen ...
Antwoord van de verkoper: het volgende is vervangen, 12.500km geleden in 2014: Teilkomplettmotor: Triebwerk mit Zylinderkopf, Einspritzpumpe, -düsen und-leitungen, Glühkerzen, Steuerteile, Ölfilter, Öldruck-schalter, Dichtungen 40:mit Öffnung i. d. Ölwanne f. Ölstandsensorbzw."
Mijn Duits is niet al te best. Google-translate maakt ervan: "Deel complete motor: motor met cilinderkop, injectiepomp, sproeiers en riolering, gloeibougies, controle-onderdelen, oliefilters, olie drukschakelaars, pakkingen 40: ... V i d met het openen van sump Ölstandsensorbzw." (Beetje vage vertaling, haha)
Mijn vraag: betekent de vervanging van deze onderdelen een flink voordeel ten opzichte van eenzelfde bus met hetzelfde aantal kilometers zonder de vervanging van de betreffende onderdelen?
De California heeft twee eigenaren gehad, begrijp ik van de verkoper. De eerste jaren bij een VW-dealer geserviced. Daarna bij een universele garage.