Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen met de koppeling... help?!

vragen over de T4
Plaats reactie
hetbusje
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2016, 16:45

Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door hetbusje »

Beste weetjewellers,

Al jaren lees ik stiekem mee en ik heb veel geleerd van alle nuttige reacties op het forum.
Sinds 2010 heb ik een T4 2.5 California Coach uit 1996; een erfstuk waaraan ik de afgelopen jaren al veel heb laten versleutelen bij de dealer. Belangrijkste uit de hele reeks was het in laten bouwen van een heel nieuw motorblok zo’n 4 jaar geleden. Ik ben erg zuinig op m’n busje en heb er zelf slechts 35.000 km mee gereden, de andere 190.000 km zat ik achterin in een kinderzitje en later in een zitverhoger ;). Nu volgen er soms rare blikken omdat er een jonge vrouw achter het stuur zit.
Ik heb nu zelf jullie hulp meer dan nodig. Omdat ik de afgelopen jaren vrijwel al mijn middelen geïnvesteerd heb in het onderhouden van de bus – en er over een maand een kinderzitje vereist is voor de eerste aanwinst in ons gezin – hoor ik graag jullie advies alvorens ik mijn auto naar de garage breng.

Onlangs merkte ik op dat de koppeling niet omhoog kwam na het starten. Bij het geven van gas sloeg de motor tot 4 keer toe uit. Na de koppeling met de hand omhoog gehaald te hebben leek alles weer naar behoren te werken. Een ritje of 3 later gebeurde dit nogmaals enkele ritten. Vandaag was het echter echt zover… Na het starten kwam ik amper weg omdat de koppeling niet opkwam. Weer met de hand omhoog gehaald en er leek de volgende 10 km niks aan de hand… totdat ik niet kon schakelen bij het stoplicht. Na krampachtig de koppeling omhoog gehaald te hebben met mijn voet lukte het om in de 1e versnelling weg te rijden, maar daarna pakte de koppeling niet toen ik naar de 2e of 3e versnelling wilde schakelen. Bij het volgende stoplicht schakelde de bak wel weer, maar bij het wegrijden (gasgeven) sloeg de motor direct uit.

Uiteraard heb ik even rondgezocht op het forum en lees ik steeds dezelfde uitkomst: vervangen van het koppelingsysteem.
Dat is geen goedkope grap. Voor 2000 euro is 35.000 km geleden het hele koppelingsysteem namelijk al vervangen (lagers, vliegwiel en koppelingscilinder). Nu weet ik dat niks eeuwig goed blijft, maar de eerste set heeft er 190.000 km in gezeten en de 2e set slechts 35.000 km?! Het lijkt mij dat het koppelingssysteem nog niet kapot mag zijn. Ik heb de remvloeistof al gecheckt (dat was toen namelijk een indicatie dat er een defect was), maar die is goed op peil.
Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Welke weetjeweller kan mij helpen?

Fijne voortzetting! Ik hoop dat ik binnenkort weer in mijn busje kan rijden. :driveT4
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door Snautzer »

35000km moet geen probleem zijn voor een t4 koppeling. Kijk eens in deze thread viewtopic.php?t=37985
Ik denk dat je eerst moet onluchten en dan verder kijken naar koppelings cylinder bij het pedaal.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
misschien kun je hier iets mee?
viewtopic.php?f=2&t=46766&p=333884

Groeten Peter
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door freek »

[quote]misschien kun je hier iets mee?/quote]
Lijkt me toch wat sterk. Heb toevallig net voor mijn t4 zo'n steuntje besteld bij i6 automotive in engeland. Bij mij was de klacht: kraken van het koppelingsmechanisme en bij het wegrijden heel moeilijk in z'n 1 kunnen krijgen bij koude motor. Probleem: gescheurd steun van koppelingscilinder waardoor bij het intrappen vd koppeling de cilinder scheef wordt gedrukt. En een te kleine slag vh pedaal. Maar het pedaal veerde wel omhoog.
Je kan het zelf goed checken door op je knieen bij de geopende deur te gaan zitten en met je hand het pedaal te bewegen. Als je het hele mechanisme bij de cilinder ziet bewegen dan is dat toch de breuk in de steun. Je ziet deze scheur dan duidelijk bij het bewegen.
Ik heb het nu even provisorisch gerepareerd door een houten wigje tussen de wagenvloer en de steun. Zie ook de duitse site T4wiki.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door Pascal-141 »

hetbusje schreef:Beste weetjewellers,

Al jaren lees ik stiekem mee en ik heb veel geleerd van alle nuttige reacties op het forum.
Sinds 2010 heb ik een T4 2.5 California Coach uit 1996; een erfstuk waaraan ik de afgelopen jaren al veel heb laten versleutelen bij de dealer. Belangrijkste uit de hele reeks was het in laten bouwen van een heel nieuw motorblok zo’n 4 jaar geleden. Ik ben erg zuinig op m’n busje en heb er zelf slechts 35.000 km mee gereden, de andere 190.000 km zat ik achterin in een kinderzitje en later in een zitverhoger ;). Nu volgen er soms rare blikken omdat er een jonge vrouw achter het stuur zit.
Ik heb nu zelf jullie hulp meer dan nodig. Omdat ik de afgelopen jaren vrijwel al mijn middelen geïnvesteerd heb in het onderhouden van de bus – en er over een maand een kinderzitje vereist is voor de eerste aanwinst in ons gezin – hoor ik graag jullie advies alvorens ik mijn auto naar de garage breng.

Onlangs merkte ik op dat de koppeling niet omhoog kwam na het starten. Bij het geven van gas sloeg de motor tot 4 keer toe uit. Na de koppeling met de hand omhoog gehaald te hebben leek alles weer naar behoren te werken. Een ritje of 3 later gebeurde dit nogmaals enkele ritten. Vandaag was het echter echt zover… Na het starten kwam ik amper weg omdat de koppeling niet opkwam. Weer met de hand omhoog gehaald en er leek de volgende 10 km niks aan de hand… totdat ik niet kon schakelen bij het stoplicht. Na krampachtig de koppeling omhoog gehaald te hebben met mijn voet lukte het om in de 1e versnelling weg te rijden, maar daarna pakte de koppeling niet toen ik naar de 2e of 3e versnelling wilde schakelen. Bij het volgende stoplicht schakelde de bak wel weer, maar bij het wegrijden (gasgeven) sloeg de motor direct uit.

Uiteraard heb ik even rondgezocht op het forum en lees ik steeds dezelfde uitkomst: vervangen van het koppelingsysteem.
Dat is geen goedkope grap. Voor 2000 euro is 35.000 km geleden het hele koppelingsysteem namelijk al vervangen (lagers, vliegwiel en koppelingscilinder). Nu weet ik dat niks eeuwig goed blijft, maar de eerste set heeft er 190.000 km in gezeten en de 2e set slechts 35.000 km?! Het lijkt mij dat het koppelingssysteem nog niet kapot mag zijn. Ik heb de remvloeistof al gecheckt (dat was toen namelijk een indicatie dat er een defect was), maar die is goed op peil.
Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Welke weetjeweller kan mij helpen?

Fijne voortzetting! Ik hoop dat ik binnenkort weer in mijn busje kan rijden. :driveT4
Kun je even aangeven over welke motor het gaat ? 1.9td , 2.4d , 2.5TDI ?

Heb jij 2000eur betaald voor een nieuwe koppeling ? :ie Dat is zowat het dubbele , van de normale prijs voor een koppelingswissel...
Een koppeling van een (102pk en 151pk) 2.5TDI gaat makkelijk 300.000km mee zonder probleem. (Sommige modellen van de 88pk TDI zijn te licht en gaan sneller moeten vervangen worden)

Pedaal die beneden blijft hangen kan meerdere oorzaken hebben , wat niet altijd makkelijk is om aan te geven wat de eingenlijke oorzaak zou zijn , vanachter een pc zonder de auto gezien te hebben , maar hier zijn alvast een paar mogelijkheden :
-lek in de hydraulische koppelingsleiding
-koppelings cilinder bij de pedaal gaat wel eens kapot
-hydraulisch druklager (in de bak , bij de 102 en 151pk) kan gaan lekken/kapot gaan
-koppelingscilinder (op de bak , bij de 88pk) kan gaan lekken/kapot gaan
-koppelingspedaalbevestiging kan scheuren (bestaan verstevigingsplaatjes voor)
-veer op koppelingspedaal kan verkeerd zitten /kapot gaan
-te weinig remolie (maar dat had je al gecontroleerd)
-remolie te oud (niet op tijd vervangen) , oude remolie slorpt vocht op ,en dit vocht kan de remolie plaatselijk laten "koken" (bij een hydraulisch druklager loopt de temperatuur op , bij bvb filerijden) , en dit kan ook een oorzaak zijn van een pedaal dat beneden blijft hangen . Remolie vervangen door ALLES door te spoelen , dus aan de 4 wielen én de 2 ontluchtnippels op de koppelingsleiding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
hetbusje
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2016, 16:45

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door hetbusje »

Bedankt voor alle snelle reacties! :adhd Excuses voor mijn late reactie, ik was de hele dag in en uit het ziekenhuis met enkele complicaties.

@Snautzer @Multivan Generation: mocht de bus bij de garage belanden zal ik zeer zeker vragen EERST naar de omstandigheden/mechanismen (koppelingscilinder etc.) bij de koppeling zelf te kijken. Ontluchten? Moet dat aan de onderkant van de wagen of kan dat ook alleen boven? Ik las in een van de topics dat er tussen het remvloeistof reservoir en de kunststof accu afschermkap een nippel zit.

@ Freek: jouw pedaal veerde nog wel omhoog? Die van mij blijft af en toe op de grond plakken :(. Ik heb het zojuist geprobeerd te bekijken, maar met mijn 36 weken zwangere buik kwam ik er niet heel goed bij. De lichtval hielp ook niet echt mee. De plastic plaat die ervoor zit kreeg ik er zo snel niet af; morgen ga ik weer kijken met hulp! :werkaanT4

@Pascal-141: Ik heb een 2.5 TDI 75 kw. Dat is de 102pk denk ik? Ja het is veel geld, €2.036,35 om precies te zijn. Ieder moertje staat apart gespecificeerd op de nota. Als dat het dubbele is voor een nieuwe koppeling/vliegwiel etc. hoor ik graag waar ik dat kan laten doen, mocht het toch weer moeten. Maar dat zou echt heel zuur zijn als dat nu al het geval is... :huilen Bedankt voor je vele gegeven mogelijkheden. Ik leer nu dat er ook veel defect kan zijn rondom het pedaal zelf of in de slangen. Als er een lek zit in de hydraulische koppelingsleiding, moet ik dat dan terugzien in de remvloeistof/olie? En bij de hydraulisch druglager?

De remolie is inderdaad op peil, maar wat is te oude remolie? Volgens de sticker moet de olie in november 2016 weer ververst worden. Misschien is dat verkeerd ingevuld of toch nu al aan vervanging toe. Ik kan vanavond even terugzoeken in de nota's wanneer de vloeistof ververst is. Maar als het vocht eerst moet koken lijkt het me sterk dat ik na starten -terwijl de bus een paar dagen heeft stilgestaan en dus koud is- soms al meteen niet meer kan schakelen/koppeling plat blijft. Zie ik dit verkeerd?

Soms kan ik na starten al niet schakelen en de koppeling alleen met de hand of voet omhoog halen, soms is dit dus ook tijdens het rijden (met afslaande motor als gevolg).

Ik heb zojuist de koppeling geprobeerd zonder te starten en hij pakte alle versnellingen, na het starten ook. Af en toe doet ie het dus gewoon. Heb een ontelbaar aantal keren gepompt om de druk te voelen maar hij leek steeds soepeler te gaan. Misschien wel té slap. Ik durfde er nu niet mee te gaan rijden want het is nu extra noodzakelijk dat ik heelhuids thuiskom ;). :zwaai
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door Pascal-141 »

Het word voorgeschreven om remolie om de 2 jaar te vervangen. (Ik wacht er zelf ook wel langer mee hoor)
Een ACV tdi heeft 2 ontluchtingsnippels op het koppelingssysteem, eentje zit bovenaan , naast de rembekrachtiger en batterij , de tweede zit onderaan , in de versnellingsbak , daar zit de nippel in een klein gaatje in de bak .
Als het pedaal ook na een koude start al durft blijven hangen , zal het al niet van te hete remolie zijn op dat moment , maar er kan zowieso wel lucht op het systeem zitten.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door freek »

@ Freek: jouw pedaal veerde nog wel omhoog?
Ja dat was niet het probleem. Op de site http://www.t4-wiki.de/wiki/Geberzylinder staat onder Betrieb und Probleme mijn situatie beschreven. Als de ophanging van de koppelingcilinder bij het pedaal is gescheurd en je trapt op de koppeling dan beweegt in de motorruimte de ontluchtingsnippel die links naast de accu (als je ervoor staat) tegen het schutbord is gemonteerd. Op de duitse site staat dit duidelijk beschreven. Maar nogmaals: ik vermoed dat je een ander probleem hebt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
hetbusje
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2016, 16:45

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door hetbusje »

Beste weetjewellers,

Graag vul ik mijn vraag aan met de oplossing. Beter laat dan nooit ;).

De koppeling en versnelling deed op een gegeven moment niets meer en ik heb de ANWB gebeld (woonplaatsservice) en mijn recht op transport gebruikt om naar de garage te komen. Toen de meneer van de ANWB startte werkte het uiteraard wel weer gewoon... Omdat ik binnen 2 weken zou bevallen en hij toevallig een leerling bij zich had heeft de aardige meneer van de ANWB mijn bus naar de garage gereden met mijzelf op de bijrijdersstoel en zijn collega in de bus voor ons. De versnelling heeft het de gehele rit gedaan.

Voor de zekerheid wilde ik toch dat de garage het defect zou opsporen. De garage heeft in eerste instantie de koppelingscilinder bij het pedaal vervangen. Na enkele testritjes waarbij alles gewoon werkte hebben ze mij de bus laten ophalen. Toen ik onderweg naar huis bij het 3e stoplicht kwam kon ik echter al niet meer schakelen. Met veel moeite ben ik teruggereden naar de garage waar ze ook het cilinder in de bak hebben vervangen. Totale prijskaartje: iets meer dan €1000. Het vliegwiel en de lagers waren volgens de garage in orde.

Misschien dat iemand anders hier nog wat aan heeft! :zwaai

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groet,
Het busje
Ardjan
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:33

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door Ardjan »

Ik heb met mijn T4 (102pk ACV 285dkm) het probleem dat het aangrijppunt van de koppeling laag zit en het gebeurt weleens dat je daardoor wat moeilijk schakelt. Voor zover ik kan zien geen lekkages, vorig jaar de remvloeistof ververst en cilinders ontlucht. Tevens ook het verstevings-beugeltje op de koppelingscilinder bij het pedaal geplaatst.

Komt het bij alle t4's met een x aantal km voor dat het aangrijppunt koppelingspedaal zo laag zit en waar ligt dit dan precies aan, drukgroep die wat lam word? En is dit probleem bij vervangen koppeling/drukgroep en cilinder in de bak over? Moet het 2-massa vliegwiel mee vervangen worden en wat is een goed merk qua prijs en kwaliteit die weer even lang mee kan?
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Problemen met de koppeling... help?!

Bericht door powerpiep »

Ik zou hem nog eens ontluchten, ze gaan na verloop van tijd wel iets zwaarder koppelen is mijn ervaring, maar het aangrijpend zou niet erg veel veranderen, als ie slijt komt het zelfs hoger.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie