Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tijdelijke motoruitval / stotteren

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door autocaravana »

Hallo techneuten.
Vandaag had ik een lastig probleem; ik snap tenminste niet wat er aan de hand was.
Na 4 km rijden hield de motor (ACV) plotseling in en viel daarna zo goed als stil. Gas geven in stilstand ging moeizaam, stotteren en zelfs afslaan. Starten ging probleemloos en daarna reed ik met horten en stoten naar een benzinestation.
Na een tijdje wachten ging ik toch maar weer een eindje rijden en werd het stotteren steeds minder en na nog eens 4 km liep de motor als vanouds en kwam ik na 100 probleemloze kilometers weer thuis.

Wat was er aan de hand en is er kans op herhaling?
Er was trouwens nog iets. Voorafgaand was enkele keren het oliedruklampje gaan branden en piepen en de toerenteller naar 0. Dat heeft zich in het verleden vaker voorgedaan, echter zonder motorprobleem. Tijdens de volgende 100 km geen toerenteller en oliedruklampje probleem meer.
Is er misschien een verband tussen beide?
California 2.5 TDI Syncro 1999.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door René »

Wegvallen toerentelleren signaleren olie druk is stekker aansluiting van je stekkers achter op zekeringen kast.
Twee blauwe stekkers vanaf de tellerunit naar de zekeringen kast.
Wat betreft gas geven en niet/slecht reageren kan elektronisch gaspedaal zijn.

Grtzzz René
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door autocaravana »

Bedankt, maar helaas nog niet opgelost.
Vandaag opnieuw enkele keren dat de motor er mee ophield (ik reed op cruise control, dus gaspedaal kan het dan toch niet zijn?). Na enkele seconden ging de motor toch weer normaal lopen. Maar na zo'n 5 keer ging hij zelfs in de noodloop, toen ik van de snelweg af was. Daarna een uur geen probleem. Ook de toerenteller zakte diverse keren naar 0, wat gepaard gaat met knipperen oliedruklampje. Nu voor het eerst ook een halfuur lang dat de toerenteller uitviel.
Direct laten uitlezen bij mijn garage en daar kwamen diverse fouten uit, zoals motormanagement, gaspedaal en nog iets. Ze hadden vandaag geen tijd om er uitgebreid naar te kijken, maar het lijkt geen probleem met een sensor te zijn. Maandag wordt het verder onderzocht. Ik heb toch sterk het idee dat een en ander met elkaar te maken heeft.
Iemand nog een suggestie die ik kan meegeven?
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door Pascal-141 »

Bij een van mijn vorige T4's heb ik ook zoiets gehad , bij mij was het de inspuitpomp die aan vervanging toe was. Ondanks dat de T4 gewoon startte , en ik er soms een paar honderd km aan een stuk mee reed op de snelweg , begon hij soms ineens te stotteren , en begon er in de tellerunit vanalles te knipperen.
Na dan even te wachten , bvb in een tankstation , en een kwartier later vertrekken , was er terug niks aan de hand.
Maar na verloop van tijd , en veel zoekwerk , tot de conclusie gekomen dat het de pomp moest zijn.
Het huis van de inspuitpomp bleek inwendig uitgesleten te zijn , een tweedehandspomp erop gezet , en sindsdien geen problemen meer gehad .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door Emissieloos »

Ik had een tijdje geleden ook een vage storing:
Motoruitval, knippelicht uit motor uit enz enz , bleek ( met de hulp v mensen v dit forum ) uiteindelijk mn contactblokje te zijn.
Na vervanging het oude blokje uit elkaar gehaald en al die contaktpuntjes waren ingebrand.
Gr johannes.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door autocaravana »

Even een update. De garage heeft een nieuwe impulsgever geplaatst (G28, werkt op de omwentelingen van de krukas).
Daarna de auto een uur zonder probleem gereden. Morgen een serieuze test: 800 km. Eens kijken hoe ver we komen.

Andere mogelijkheden werden onwaarschijnlijk geacht, zoals contactblokje, relais 109, inspuitpomp, motorkapsensor en gaspedaal.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door autocaravana »

Nieuwe update.
Inmiddels zit ik 2000 km zuidelijker. De vervanging van de impulsgever lijkt niet of niet helemaal nuttig te zijn geweest.
Na 250 km ging de toerenteller weer naar 0, alleen deze keer maar 3 seconden en daarna niet weer. Heel vreemd.
Na 400 km moest ik weer de vluchtstrook op wegens het inhouden van de motor. Binnen een halve minuut was het probleem weer over en kon ik gewoon doorrijden.
Na 600 km nog een keer naar de vluchtstrook wegens hetzelfde en na opnieuw starten kon ik gewoon verder. Geen noodloop.
Daarna 1400 km geen enkel probleem meer. Ik kan hiervan geen chocola meer maken. Je verwacht toch dat het vervangen van een onderdeel òf een volledige oplossing betekent òf helemaal geen oplossing en niet een gedeeltelijke oplossing zoals het nu lijkt te zijn.

Eigenlijk ben ik nog niet veel verder. Ik weet nog steeds niet of beide dingen met elkaar te maken hebben en ook niet waarom ze eerst vrij vaak optreden en nu heel sporadisch. Ik ben bang dat ik er nooit achter kom en met een in principe onbetrouwbare bus verder moet.
Er is nog één factor die misschien een rol speelt, het weer. De problemen lijken wel iets samen te hangen met vochtig of regenachtig weer. Maar op welke manier, ik zou het niet weten.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door Emissieloos »

Zou toch het contactblokje vervangen : het lijkt toch veel op wat ik had.
Blokje kost iets v 35 euri dus is te doen.......
Gr johannes
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door autocaravana »

Nieuwe update.
Nog steeds in Spanje, dus weinig regen en ook geen enkel probleem meer.
Tot deze week, toen het een keer wel flink regende en na zo'n 200 km de bus in de noodloop ging en er ook niet meer uit ging na opnieuw starten.
Gelukkig was ik vlakbij de monteur die mijn T4 regelmatig in onderhoud heeft en reparaties doet.
Uitlezen gaf als resultaat een fout in het gaspedaal en een sporadische fout in de centrale computer (ECU).
Het gaspedaal leek in orde evenals als alle aansluitingen.
Na lang zoeken vond hij olie en water op de printplaat van de ECU. Dit lijkt veroorzaakt te worden door een lek in de slang die van de turbo naar de kast van de ECU gaat.
De slang is vernieuwd en de printplaat schoongemaakt. Nu maar wachten op de volgende regenachtige rit, maar ik heb er wel een goed gevoel bij.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door Multivan Generation »

Olie en of water kan normaal gesproken niet in de buurt komen van de motorcomputer. Die ziet aan de bestuurderszijde onder een accu afdekkap, en aan de zijkant een kunststof schotje.

René gaf als optie elektronisch gaspedaal en bij 2 keer uitlezen op verschillende dagen komt dit ook uit de foutmeldingen. Een en een lijkt me duidelijk.
Motorcomputer zit dicht met rondom wat kit of in ieder geval dicht genoeg om er nagenoeg geen vocht in te laten komen.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door autocaravana »

Zoals gezegd komt water en olie via een kapotte slang binnen. Die slang gaat naar een sensor die op de printplaat van de ECU zit en daar voor problemen zorgt.
In elk geval zat er troep en corrosie op de printplaat.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door krekwakwol »

Hallo,

ik heb dat probleem ook gehad met een VW LT 2800 met w.s. de zelfde motor, de dealer heeft veel uitgezocht, de electronische gaspedaal en zelfs de kabelbomen vervangen, maar het probleem is nooit echt opgelost geweest, soms ging de motor spontaan in noodloop en dan zette ik hem aan de kant, motor uit, even wachten en dan weer starten en weer normaal verder. Maar op de snelweg is dit wel erg storend en gevaarlijk.
Ik hoop voor je dat het bij jouw wel opgelost is/wordt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door fiddler »

T4 5 cylinder uit 1998; en met jouw geval misschien niks te maken: ik heb een keer gehad dat er een paar tandjes beschadigd waren volgens de dealer van de brandstof pomp riem. symtomen waren, bij koude motor vooral, onregelmatig lopen. hele distributie beurt (90.000 km) en probleem was weg. - F
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door BasT4 »

autocaravana schreef:Zoals gezegd komt water en olie via een kapotte slang binnen. Die slang gaat naar een sensor die op de printplaat van de ECU zit en daar voor problemen zorgt.
In elk geval zat er troep en corrosie op de printplaat.
Dus er komt water en olie in de ECU via het vacuum slangetje?

Dan is het de vacuum pomp.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: Tijdelijke motoruitval / stotteren

Bericht door Roffel »

vraagje, ging dit gepaard met een enorme zwarte rookwolk???

Oorzaak was eigenlijk niet te vinden, uiteindelijk alle verbindingen gecontroleerd en relais 109 vervangen, helemaal vertrouwen doe ik het niet, maar tot nu toe geen problemen meer.
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
Plaats reactie