Mini-probleempje,
Maar bijgaande info is wellicht handig voor iemand die zoiets nog eens nodig heeft.
Het gaat om de schoonwatervoorziening van een 1994 California Coach.
Tijdens de Kampeermeeting afgelopen weekeinde kwam ik er achter dat het kraantje het niet deed.
Begonnen met zoeken bij de kraan, Lade uitgebouwd, stekkerverbinding van de kraan los en doorgemeten.
(Bedankt voor het lenen van de multimeter en de uitleg Peter Multivan )
Maar daar stond gewoon stroom op en de schakelaar deed het ook. De kraan was ook maar 2 jaar oud.
Thuis aangekomen alle plaatmateriaal rond de tank verwijderd en het inspectiedeksel met de vlotter voorzichtig eruit gehaald.
(Dit is een kwetsbaar onderdeel)
Daarna een stevige klap met een steeksleutel op het pomphuisje gegeven. Ja hoor ... hij deed het weer ... even.
Daarna was het helemaal over. Ik wist in ieder geval waar het probleem zat.
Nieuwe pomp gehaald bij een lokale caravanzaak. Gekozen voor een Reich.
Gegokt dat ik niet teveel pompvermogen nodig had, het werd 12L, de oude bleek 10L te zijn, Niet storend verschil ...
Wattage 10-18 w is identiek.
Het oude kapotte pompje heeft het overigens lang volgehouden.
Het is zelfs ouder dan mijn bus!
Meteen het stuk vieze slang in de tank vervangen door een nieuw stuk.
Wat kun je daar toch lastig bij door dat gat, maar gelukt.
De rest van de slangen staan ook nog op de agenda.
En het resultaat:
Groeten,
Odorf
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
California schoonwaterpomp vervangen
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California schoonwaterpomp vervangen
Mooi dat het gelukt is Odorf
Re: California schoonwaterpomp vervangen
Odorf tx for sharing
nooit bij stil gestaan dat die pompjes in verschillende debieten bestaan... zou wellicht mijn probleem oplossen: na de zoveelste poging om die kunststof ring te herstellen heb ik de kraan nu voorzien van een klassieke mousserende kop (van een badkraan...). Kan nu water tappen én het interieur droog houden, maar veel druk zit er niet op.
Effe proberen met een hoger debiet pompje
nooit bij stil gestaan dat die pompjes in verschillende debieten bestaan... zou wellicht mijn probleem oplossen: na de zoveelste poging om die kunststof ring te herstellen heb ik de kraan nu voorzien van een klassieke mousserende kop (van een badkraan...). Kan nu water tappen én het interieur droog houden, maar veel druk zit er niet op.
Effe proberen met een hoger debiet pompje
Re: California schoonwaterpomp vervangen
Je hebt inderdaad ook pompjes van bijvoorbeeld 14- of 25 liter/min.
Maar houd er dan wel rekening mee dat je schoonwatertank zo leeg is
én je vuilwatertank veel sneller vol.
Voor je -slimme- oplossing met de kraan is misschien ook nog iets anders te verzinnen.
Een diafragma erin maken ofwel een kunststof plaatje erin met een kleiner gaatje?
Dat komt dan in de kop direkt bovenop het gaasje?
Odorf
Maar houd er dan wel rekening mee dat je schoonwatertank zo leeg is
én je vuilwatertank veel sneller vol.
Voor je -slimme- oplossing met de kraan is misschien ook nog iets anders te verzinnen.
Een diafragma erin maken ofwel een kunststof plaatje erin met een kleiner gaatje?
Dat komt dan in de kop direkt bovenop het gaasje?
Odorf
Re: California schoonwaterpomp vervangen
OK, we zijn toch allerlei prul aan het herstellen -gisteren nog gordijnlint voor de haakjes genaaid
zal es kijken of ik tussen die zeefjes iets kan plaatsen met kleiner oppervlak, en wat het effect is
wordt vervolgd maar weer...
zal es kijken of ik tussen die zeefjes iets kan plaatsen met kleiner oppervlak, en wat het effect is
wordt vervolgd maar weer...
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: California schoonwaterpomp vervangen
oke odorf ik w8 op het vervolg ...maar ik denk dat je water te makkelijk door de klassiek mousserende kop van een badkraan stroom aangezien de druk in je huis vele malen groter is dan de druk van je pompje in de bus ...
ik heb een kraantje die er orgineel in zitten met veel kleine gaatjes zodat het krachtig lijkt door de vele gaatjes erin
Groet bentdi
ik heb een kraantje die er orgineel in zitten met veel kleine gaatjes zodat het krachtig lijkt door de vele gaatjes erin
Groet bentdi
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE