Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Scandibus »

Multivan Generation schreef:
2 slaapplaatsen in hefdak en opgelost :zwaai
Lees ook de voorgaande berichten s.v.p. :groteogen
Hetzelfde antwoord heeft Mickel Moen ook al gegeven.
Pelikaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2016, 20:16

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Pelikaan »

Ik wil zo af en toe ook 2 kleinkinderen meenemen in de T5. Die slapen dan in een tentje. Maar dan heb ik wel een RDW goedgekeurde zit/slaapbank voor 2 personen nodig. Volgend mij is er niet veel keuze in een RDW zit/slaapbank voor 2 personen. Maar wellicht heb ik nog niet goed genoeg gezocht.
Groet,
Wim
Pelikaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2016, 20:16

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Pelikaan »

Ja die Tonke Transporter ziet er inderdaad heel goed doordacht uit.
Dit weekend steek ik ook m'n licht op bij het zelfbouw weekend. Als beginnend T5 camperaar heb ik nog steeds heel veel vragen.
Op dit forum is het de kunst te ontdekken waar je de benodigde info kunt vinden.
Groet,
Wim
Gebruikersavatar
satellietje
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
Locatie: almere

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door satellietje »

Ik ga binnenkort ook mijn bus ombouwen naar camper, maar ik ben er nog niet helemaal uit, ik twijfel nog aan het soort dak.
Voor de momenten dat ik de bus niet als camper gebruik is het wel fijn als ik veel ruimte heb. Met een bank erin die je altijd bij je moet hebben hou je niet heel veel ruimte over.
Ik heb de belasting regels voor camper eens goed door gelezen en volgens mij staat er dat als je een slaapdak hebt en je de bestuurder en bijrijdersstoel draaibaar maakt de bank er niet in hoeft. Heb ik dat goed gelezen of mis ik iets?

Groetjes Pascal
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door LAYCA »

Pelikaan schreef:Ik wil zo af en toe ook 2 kleinkinderen meenemen in de T5. Die slapen dan in een tentje. Maar dan heb ik wel een RDW goedgekeurde zit/slaapbank voor 2 personen nodig. Volgend mij is er niet veel keuze in een RDW zit/slaapbank voor 2 personen. Maar wellicht heb ik nog niet goed genoeg gezocht.
Groet,
Wim
Als jou bus niet op kenteken staat als meer personen bus, wordt het lastig om er een gekeurde slaapbank in te krijgen.
Er zijn veel voorbeelden dat dit niet lukt maar ik heb geen ervaring hoe dit bij een T5 is.
Ik heb een voorbeeld van een bedrijf: 6 maal REIMO slaapbank ingebouwd T5 deze zijn goedgekeurd.
7e maal afgekeurd!
Moest toen sterkte berekeningen van speciaal bureau overleggen, dit is een duur geintje geworden :huilen
In theorie kan het zijn dat jou bus wel originele ankerpunten voor gordels/schroefpunten voor achterbank heeft dit is het belangrijkste verwacht ik.
Mijn oplossing T4 3 personen voorin door bijrijdersbankje draaibaar gemaakt met KIRAVAN draaiplateau.
Bestuurdersstoel ook draaibaar.
Achter in langsrichting een 2 zitbankje geplaatst opklapbaar en kantel het bed er dan overheen.
2 slaapplaatsen boven en 2 beneden.
5 personen op kenteken.

Groeten Wim
Laatst gewijzigd door LAYCA op 30 apr 2016, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door LAYCA »

satellietje schreef:Ik ga binnenkort ook mijn bus ombouwen naar camper, maar ik ben er nog niet helemaal uit, ik twijfel nog aan het soort dak.
Voor de momenten dat ik de bus niet als camper gebruik is het wel fijn als ik veel ruimte heb. Met een bank erin die je altijd bij je moet hebben hou je niet heel veel ruimte over.
Ik heb de belasting regels voor camper eens goed door gelezen en volgens mij staat er dat als je een slaapdak hebt en je de bestuurder en bijrijdersstoel draaibaar maakt de bank er niet in hoeft. Heb ik dat goed gelezen of mis ik iets?

Groetjes Pascal
Hoi Pascal
Je hebt het juist dat de bank er in moet blijven net als de rest zoals keuken gasstel etc.
Er moeten 2 zitplaatsen zijn maar de slaapplaatsen moet ook blijven en dat is de bank achter.

Minimale eisen

Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief dient uw omgebouwde bus aan een aantal eisen te voldoen. Deze eisen zijn:

er moeten 2 vaste zitplaatsen zijn;
er moet een tafel zijn. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn, dat de tafel eenvoudig kan worden verwijderd;
er moet slaapplaats zijn voor tenminste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de bovengenoemde zitplaatsen worden gemaakt. Als het een tweepersoonsslaapplaats is, dan moet deze tenminste 180 cm lang zijn en tenminste 110 cm breed. Als het 2 aparte slaapplaatsen zijn, dan moeten deze slaapplaatsen tenminste 180 cm lang zijn en tenminste 60 cm breed;
er moeten vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten aanwezig zijn;
er moet een vast keukenblok met een werkblad van tenminste 60 cm hoog zijn, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
er moet een vast ingebouwd kooktoestel aanwezig zijn;
alles moet op een normale wijze bereikbaar en bruikbaar zijn.
De ruimte waarin bovenstaande zich bevindt moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van tenminste 170 cm over een lengte van tenminste 200 cm en over een breedte van tenminste 90 cm. Dit is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijders zitplaats.
Als uw binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel tenminste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot tenminste 170 cm over een lengte van tenminste 100 cm en een breedte van tenminste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld door middel van plaatsing van een hefdak.

U kunt alle eisen uitgebreid nalezen op de site van de belastingdienst.

- See more at: http://www.quickcamp.nl/minimale_eisen/ ... T68Jz.dpuf

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
satellietje
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
Locatie: almere

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door satellietje »

Dit had ik idd ook gelezen in een item wat verder terug in het forum. Maar zo staat het niet op de belastingdienst site.

De binnenruimte van uw kampeerauto heeft:

* minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
* een tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
* slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed
* vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
* een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
* een vast ingebouwd kooktoestel voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron in de kampeerauto.


Als ik het goed lees staat er dat je de twee voorste zitplaatsen moet hebben die draaiend zijn en een Bed. Ik lees niks over een verplichte bank.
Slaapplaats voor twee personen is dan het slaapdak.

Groetjes Pascal
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Multivan Generation »

je leest niet goed.
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door dip »

De ruimte waarin bovenstaande zich bevindt moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van tenminste 170 cm over een lengte van tenminste 200 cm en over een breedte van tenminste 90 cm. Dit is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijders zitplaats.
Dus aangezien de voorstoelen buiten het blok vallen, tellen deze niet mee als zitplaatsen voor het camper gedeelte.

Maar zonder bovenstaande (wat dus de belastingdienst zegt) geldt volgens mij dat je geen bank oid nodig hebt. Vaag idd, ik zou eens bellen als ik jou was.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door LAYCA »

jan2009 schreef:De voorste zitplaatsen moeten niet verplicht draaibaar zijn .


Maarrr , je kan met twee draaibare voorstoelen voldoen aan de verplichting van zitplaatsen in het camperdeel.

Dus met een slaapplaats in het dak van de juiste afmetingen , een keukenblokje en wat bergruimte en draaibare voorstoelen voldoe je volgens mij aan het kwarttarief.

Je conclusie is juist.

:campingT4
Klopt helemaal lijkt mij, als je niet meer dan 2 of 3 personen op kenteken wenst.
Zelf bij mijn zoektocht naar een t4 camper 2 busjes bekeken die op deze manier waren verbouwd en geen draaibare stoelen hadden en een klein popop dakje hadden.(WV1 dus geen personenbus)
Deze waren beiden geregistreerd als camper wel voor 2014.
Allebei 3 personen op kenteken die achterin een constructie hadden waarmee een bed kon worden gemaakt.
Aangezien de vraag was de kleinkinderen te kunnen meenemen en ik verwacht dat Wim zelf beneden slaapt mijn mogelijke oplossing.
Voor mij was dit hetzelfde vandaar. :toppie

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie