Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppelingspedaal dat blijft hangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door Kristienvh »

Hoi,
Gisteren naar huis gekomen van verlof en onderweg is het koppelingspedaal blijven hangen. Er zat geen tegendruk meer op. Enkel de laatste paar cm zat nog druk op waardoor ik eigenlijk wel gewoon kon schakelen maar de pedaal bleef van achter hangen.Ik heb enkele foto's getrokken van het pompje dat onder het pedaal. Zoals je kan zien blijft het ingedrukt hangen en als ik het pedaal handmatig terug uitrek blijft hij ook gewoon "van boven" hangen.Ik heb een T4 syncro van december 1998. iemand een idee? Is dit ernstig. kan ik nog tot aan de garage rijden of ga ik dan nog meer schade toebrengen?

alvast bedankt,
Kristien
Bijlagen
pedaal blijft vanachter hangen
pedaal blijft vanachter hangen
Pompje blijft ingedrukt hangen
Pompje blijft ingedrukt hangen
ik kan het pomje ook handmatig terug uitrekken waardoor het pedaal terug op zijn normale plaats kom
ik kan het pomje ook handmatig terug uitrekken waardoor het pedaal terug op zijn normale plaats kom
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door brugseb »

Hoi Kristien, kan je met de tip van je teen de pedaal terug naar achter brengen? En dan opnieuw schakelen?
Ik had eind vorig jaar hetzelfde voor, is probleem met koppelingspomp. Omdat er nergens een lek te zien was, hebben ze toen meteen beide pompen vervangen, was iets van een 400 euro incl werk en BTW :ie :ie :ie

Nu maar hopen dat iemand nog een andere suggestie heeft :wjw
grtz Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door Kristienvh »

Ja ik moet geen moeite doen om het pedaal terug op zijn normale plaats te krijgen. Schakelen gaat ook prima..heb hier al gelezen dat het met ontluchten te maken kan hebben.Maar heeft dit te maken met het ontluchten van de remmen??
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door BasT4 »

T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Bopper
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2017, 21:28

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door Bopper »

Iemand hetzelfde probleem met een T 5 ?

( niet terug verende koppelings pendaal , laatste stukje werk nog wel....)
stephan_m65
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
Locatie: Zoetermeer

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door stephan_m65 »

Zelfde probleem gehad met mijn T4. De koppelingcilinder bleek van binnen lek te zijn waardoor de druk wegviel. Ik heb beide cilinders ( op de bak en bij het pedaal ) vervangen en het probleem was opgelost.

Check eerst even de leidingen of er geen lekkage is want dat kan natuurlijk ook! Dit zie je snel genoeg als je ergens olie ziet.
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door RonaldTakkie »

Paar weken geleden gestrand op de Oostenrijkse snelweg met dit euvel. 3 uur verder op een zondag afgegooid door de lokale ANWB. Koppeling werkt met 2 drukcylinders. Een bij je pedaal en de andere in je bak. De cylinders gebruiken hetzelfde reservoir als de remmen. Alleen de aanzuig van de olie zit hoger dan de aanzuig van de remmen. Olie was lager gekomen dus. Even bijgevuld en ontlucht en we konden weer verder.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door Noorfalia »

RonaldTakkie schreef: 25 sep 2019, 19:22De cylinders gebruiken hetzelfde reservoir als de remmen. Alleen de aanzuig van de olie zit hoger dan de aanzuig van de remmen.
Dat is wel fijn, want dan merk je dat je remolie verliest voordat je de remmen kwijt bent. Liever geen koppeling dan geen remmen.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door peerke56 »

Dat is wel fijn, want dan merk je dat je remolie verliest voordat je de remmen kwijt bent.
Dit hoeft geen lekkage te zijn.
Je remblokken slijten dan zakt de rem olie duurt lang maar hij zakt wel.
Dan heb je te weinig olie maar geen lekkage.
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: koppelingspedaal dat blijft hangen

Bericht door red devel »

Is het, door mijzelf, goed thuis te doen om de cilinder onder het pedaal te vervangen bij een T4 TDi van 1999?
Ook de cilinder bij de bak gelijk vervangen?
Plaats reactie