Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak hydrauliek lekt

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Afdeling verborgen gebreken.
(en excuus dat ik zoveel vraag maar ik ga volgende week op vakantie en voor die tijd lijken jullie de enigen te zijn met tijd om me überhaupt ergens mee te helpen)

De linker hydraulische zuiger die mijn hefdak omhoog duwt lekt. Een klein beetje maar lekken is lekken. Nu had ik al een vaag vermoeden omdat het pompmotortje aan het eind van de hefoperatie moeizame geluiden maakt. Lucht in het systeem misschien of te weinig olie? Maarja, de eerste keer dat je zo'n dak hoort openkraken let je daar niet op.

Vraag 1: kan dat systeem worden (bij)gevuld?
Vraag 2: Een adresje voor het fixen van dakhydrauliek?? VW zal me vermoedelijk opzadelen met een nieuwe hefinstallatie als het al niet een heel nieuw dak dan wel een nieuwe camper is. Geen idee, vooralsnog nemen ze de telefoon niet op.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak hydrauliek

Bericht door bvddobb »

Op zich zijn 'moeizame geluiden' van de pomp iets wat erbij hoort, ook als er geen lek is. Aan het eind van de hef- of daaloperatie bouwt de pomp extra druk op om het dak goed hoog te houden (bij heffen) of om de slotpin erin te duwen en het dak vast te zetten (bij dalen). Je moet de knop dus ook echt vasthouden totdat de pomp er zelf mee stopt, na de 'moeizame geluiden'! Niet al loslaten zodra de pomp 'moeizaam' begint te klinken.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Ja, die moeizame geluiden koppelde ik dan ook niet direct aan storing. Maar olie in de hefgoot wél. En gebrek aan olie lijkt er ook voor te zorgen dat hij aan het eind van de hefoperatie nog maar slecht 'pakt'. Verder heb ik geen idee hoe het systeem precies werkt en of bijvullen een optie is. Maar dat er iets aan gedaan moet worden is wel duidelijk.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door eurocook »

Neem eens een kijkje bij de volgende link http://www.caliboard.de/content.php?32- ... ulikanlage

Groet Eurocook
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Defektes Teil austauschen
Geen klusje om op straat te doen vrees ik. :D
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Oviivo »

100-180 bar :ie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door heemskerk »

Oviivo schreef:100-180 bar :ie

Da's nog eens wildplassen... :lach
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Oviivo schreef:100-180 bar :ie
Op zoek naar meer info las ik al over ontploffende cylinders van California's die in de volle zon hadden gestaan. Troep is het!
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Oviivo »

Deskcamp schreef:
Oviivo schreef:100-180 bar :ie
Op zoek naar meer info las ik al over ontploffende cylinders van California's die in de volle zon hadden gestaan. Troep is het!
Ik ken het verhaal, heftig met die druk! Vorig jaar in Italië bij 38 graden overigens niets ontploft, volle zon. Maar wel een busmuts op het dak, zodat de cilinders enigszins in de schaduw lagen. Dak zakte na een weekje wel wat, maar ff oppompen en het doek stond weer strak.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Multivan Generation »

Ombouwen naar gasdrukveren?
Goedkoper en die werken bijna altijd..
Al die luxe dingen is leuk, maar ...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Ja, daar had ik ook al aan gedacht. Maar dat lukt niet voor de vakantie...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

VW garage gevraagd waar ik toch moest zijn voor een slot van de achterklep: geen idee en de twee monteurs die er iets vanaf zouden weten zijn op vakantie.

Uiteindelijk maar naar Amersfoort gebeld die me na sluitingstijd nog terugbelden en helaas geen tijd hadden om het te servicen en bij te vullen voor zondag (gelukkig ook niet als ik het 4 dagen eerder had gevraagd) omdat het halve dak van binnenuit open moet worden gemaakt. Maar ik ben wel een klein beetje gerustgesteld dat ik er de komende 4 weken mee voort kan. Gokje - alles kan stuk. Wish me luck.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Oviivo schreef:Ik ken het verhaal, heftig met die druk! Vorig jaar in Italië bij 38 graden overigens niets ontploft, volle zon. Maar wel een busmuts op het dak, zodat de cilinders enigszins in de schaduw lagen. Dak zakte na een weekje wel wat, maar ff oppompen en het doek stond weer strak.
Als het dak helemaal omhoog staat, zakken de armen die het dak omhoog duwen in een verlaging in de geleiding. Staat daarmee het dak niet gewoon op 'slot' zodat het geen druk nodig heeft om omhoog te blijven?

Overigens heeft mijn dak het bijna de hele vakantie prima gedaan tot de laatste paar dagen. Toen wilde het systeem (door tekort aan olie) niet helemaal tot het eind toe doorpompen. Nu nog iemand vinden die de boel kan controleren en bijvullen zonder dat ik er 1500 euro aan kwijt ben.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Oviivo »

Deskcamp schreef:
Oviivo schreef:Ik ken het verhaal, heftig met die druk! Vorig jaar in Italië bij 38 graden overigens niets ontploft, volle zon. Maar wel een busmuts op het dak, zodat de cilinders enigszins in de schaduw lagen. Dak zakte na een weekje wel wat, maar ff oppompen en het doek stond weer strak.
Als het dak helemaal omhoog staat, zakken de armen die het dak omhoog duwen in een verlaging in de geleiding. Staat daarmee het dak niet gewoon op 'slot' zodat het geen druk nodig heeft om omhoog te blijven?
Zou kunnen, maar als het dak wat omhoog gaat bij het pompen, lijkt het me van niet. Of het dak zakt uit het slot, dat kan ook?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak hydrauliek lekt

Bericht door Deskman »

Het systeem heeft het de vakantie grotendeels uitgehouden. Het dak helemaal omhoog krijgen was af en toe een moeizame klus en omdat er ook alarmsystemen aan gekoppeld zijn om de boel niet te laten over-verhitten hebben we de laatste dagen maar beneden geslapen. Er zijn ergere dingen.

Uiteindelijk bleek het toch een lekkende cylinder en niet alleen een slang/aansluiting. Weer 500 euro armer.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie