Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

vragen over de T4
Limitizm
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2015, 10:27

Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Limitizm »

Hallo Weetjewellers,
Ik dacht eergisteren even snel zelf mijn olie te verversen. Wel nodig, want volgens de laatste onderhoudsgegevens van de laatste eigenaar, is dat al weer 20k geleden. Dus had ik ook meteen maar een nieuw filter besteld. Tijdens dat de olie aan het uitdruppen was, en ik het filter op mijn ACV gevonden had, kwam de ontdekking dat ik er met geen mogelijkheid met een sleutel of bandsleutel bij kon. Dus ben ik op zondag opzoek gegaan naar een zeskant dop 30. Een vriend aan de andere kant van het land had er nog wel een voor me gelukkig. Dus met een goede dop en cardan-stuk en verleng stukken was ik toch wel hoopvol dat het vandaag ging lukken. Maar nee hoor! Helaas zat het ding zo muurvast dat ik de moer dol gedraaid is. :huilen. Gelukkig stond de Downpipe vervangen voor een 63mm ook op het programma. Toen deze er af was, was er genoeg ruimte voor optie 2: een waterpomp tang. Maar ook die heeft niet mogen baten. Ding wil met geen mogelijk los :muur

Is er iemand met de gouden tip? optie 3, filter slopen? Ik ken de optie met de schroevendraaier door het huis steken, Maar ik ben bang dat niet meer doet als de waterpomp tang.
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Mercury »

Hij moet er toch af. Ik heb er wel eens een schroevendraaier door gemept. Ook dat ging niet soepel, maar eraf ging hij!

Wellicht met een schroevendraaier de de zijkant zijdelings aantikken met een hamer, dicht bij het bevestigingsvlak, dan heb je het maximum moment.

Kiezen op elkaar en los dat ding!
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door freek »

Nog een wonder dat je oliekoeler die boven het filter zit niet los gekomen is. Dan ben je nog verder van huis want je kan hier heel lastig bij.Niet gewoon de garage laten opknappen?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Pascal-141 »

Waarom gebruik je dan niet gewoon een oliefiltersleutel ? Die zijn geschikt om vastzittende oliefilters los te wringen , en daar kun je tenminste goed kracht opzetten. Met een waterpomptang knijp je op een te klein vlak (2 kleine contactpunten van de 2 tangbekken) , en ga je zo het filter vervormen .
Die oliefiltersleutels zijn er in meerdere uitvoeringen (met metalen spanriem, met leder spanriem , en met ketting) , het voordeel hiervan is dat ze het gehele filter rondklemmen , waardoor je dus goed kracht kunt zetten.

Met een schroevendraaier erdoor meppen zou ik afraden, omdat je dan toch wel kans hebt dat je meteen ook de oliekoeler gaat beschadigen , door het meppen op de filter kan de oliekoeler ook vervormen , waardoor hij dan gaat lekken ...

O ja , nog een vraagje : je draait toch in de goede richting , om het filter los te draaien ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door koekie520 »

Ik raad je zoiets aan:
Afbeelding
en een kort verlengstuk +-10cm, op een ratel van 1/2

Alle andere oplossingen gaan je meer in de problemen brengen of ga je jezelf mee verwonden. Nieuwe filter met de hand vastdraaien en eventueel een 1/8 toer met de sleutel bijtrekken. De filter al een beetje opvullen gaat je turbo wel leuk vinden.
:werkaanT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Multivan Generation »

En de rubberen ring op het filter alvast met wat oude olie bevochtigen.
Gebruikersavatar
motorjan
Berichten: 394
Lid geworden op: 28 dec 2011, 12:01

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door motorjan »

een stuk ruw schuurpapier in je hand geeft ook veel grip.
met fijn schuurpapier weer rustig vastzetten.
frits k

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door frits k »

Oplossing van Pascal is de enige juiste, heb er ervaring mee.
Doe je best
Limitizm
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2015, 10:27

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Limitizm »

Bedankt voor de tips!
Een oliefilter sleutel met leren riem had ik al geprobeerd, daarmee kreeg ik niet genoeg grip. Ook met schuurpapier geprobeerd. Je zou verwachten dat je met dop 30 de juiste grip/ kracht zou moeten hebben als hij normaal was aangedraaid? Met de uitlaatpijp verwijderd kon ik met verlengde arm toch behoorlijk wat kracht zetten. De tool van koekie ziet er nu nog het meest hoopgevend uit. En ik ga er nog steeds vanuit dat tegen de klok in los is!
Slopen van het filter was geen optie aangezien ik de bus nog moest verplaatsen. Er zit nu goedkope olie in en ik rijd er mee naar de garage :bonk Ik ben benieuwd hoe en wat die voor zwaar materieel hebben.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door ktmkrik »

Ik zou voor de oliefiltersleutel met ketting gaan, moet heel gek gaan dat je niet genoeg ruimte hebt en het filter niet los krijgt.
Weet het is een gepruts maar het moet kunnen.
Limitizm
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2015, 10:27

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Limitizm »

Er zit inmiddels een nieuw filter op. Men zegt nog 4u bezig te zijn geweest. Hoe en wat is niet helemaal duidelijk.
Ik heb in elk geval benadrukt dat de nieuwe alleen handvast en met wat olie vast gedraaid diend te worden. Nu even in de gaten houden of het niet lekt....
Volgende 15000k weer een poging.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Gobert »

Da's een duur filtertje geworden. Je mag van geluk spreken dat het draad niet beschadigd is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Multivan Generation »

4 uur?
Dat is dan geen kwikfit.
Eerder slow fit.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door ktmkrik »

Of sjoemel fit die er dan ook nog eens flink beter aan geworden is :wjw
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: Help! ik krijg mijn oliefilter er niet uit!

Bericht door Menso B »

Zou ik ook niet vrolijk van worden 4 uur voor een filtertje

Maar aan de andere kant het Is nu wel klaar en zelf had je het niet voor elkaar gekregen dus dan maar zo

Was het niet bij een dealer waar ze vastgestelde prijzen hebben?
Want dan maakt het voor jou niet uit of ze nu 2, 4, 6 of 8 uur er aan werken

Prijs blijft hetzelfde
met een T4 heb je veel plezier
Plaats reactie