Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruimte zoeken in T4 California.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door De Konjel »

Ben aan het zoeken om alles wat beter in te delen in m'n California. Ruimte zoeken dus.
We zijn met vieren. Twee volwassenen en twee pubers. Bijvoorbeeld hebben we nu de kleding in tassen maar dat vind ik zeer onhandig. Gaan we in het vervolg onder de opklapbank proberen.
Maar we willen vier stoelen meenemen waar je toch redelijk op kan zitten. We hebben nu de simpele ouderwetse klapstoeltjes achter onder het bed liggen maar die nemen veel plaats in.
Zijn er stoeltje die klein op te vouwen zijn en toch redelijk zitten?
Met andere woorden: Wat gebruiken jullie??
Wat doen jullie waar? Hoe gebruiken jullie de hangkast?

Bart
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Beckontheroad »

Hi
Met 3 jonge pubers en 2 volwassenen hadden we het tuin ameublement in een box op t fietsenrek achter op de klep.
Verder, alles wat je thuis laat is mee genomen.
Dus 1 tas p.p. Wel zo overzichtelijk.
Slaapzakken onder de bank.
Was een reimo.

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Freestyle »

Leuk onderwerp! wij zijn ook altijd bezig om onze indeling nog efficiënter te maken.
Ik vind dat we het aardig voor elkaar hebben na 8 jaar maar het kan nog altijd beter.
Wij hebben nog geen tieners maar wel 2 kinderen van 8 en 5 jaar.
Ons motto is ook niet meer meenemen dan dat je echt nodig hebt want je hebt er alleen maar last van!

Ik zal even uitleggen hoe onze indeling er uit ziet:
Achterin onder de beddenplank hebben wij 2 grote tuinstoelen. Deze passen precies in de breedte en liggen aan de ene kant op de 'wielkast' en aan de andere kant zitten ze met een spanband tegen de bedplank aangetrokken. We hebben deze stoelen gekocht bij de Vrijbuiter en waren de platste stoelen verkrijgbaar. Ze hebben hele hoge rugleuningen zodat ik er met mijn hoofd ook nog op kan steunen en ze kunnen zo goed als helemaal achterover.
Daaronder hebben we 2 bed rollerboxen van de Blokker. In de ene zit schoon beddengoed en 2 kussens in een vacuümzak, de ander wisselt nog een beetje van functie (vuil wasgoed, speelgoed, extra handdoeken etc.) tussen de rollerboxen en de stoelen hadden we eerst een heel simpel klaptafeltje dat ik een beetje op maat heb moeten zagen omdat hij net te breed was, maar deze hebben we omgeruild voor zo'n tafel met oprolbaar bovenblad. Verder ligt er achterin dan nog een klein bijzettafeltje met losse inklapbare pootjes. Voor de kinderen hebben we 2 paraplu stoelen want die zitten toch veel minder dan wij :jump . Nu moet ik zeggen dat als we rijden de bank altijd in de voorste stand staat wat als nadeel heeft dat je niet bij het linker kastje kan (later daarover meer). Achter de bank op de grond ligt een opgerold oplegmatras (past precies tussen de keuken en de wielkast) en daarboven op de nieuwe tafel en de paraplu stoelen Hiermee is het gat achter de bedplank precies opgevuld. Daarbovenop gaan onze weekendtassen. Wij hebben ieder een weekendtas en meer gaat er gewoon niet mee :nuts . Bovenop de tassen zetten we 2 vouwkratten met etenswaar zodat we er eventueel tijdens de reis ook nog bij kunnen. In de hangkast stoppen we de slaapzakken, de jassen en evt. extra paar schoenen. Ook zit daar een extra set levellers in omdat we het soms met 1 set niet redden. Onder de bank ligt onze voortent, de watervulslang (zo'n spiraal), 2 picknickleden en het elektriciteitssnoer. Omdat we tijdens de reis dus niet bij het linker kastje kunnen hebben we in het rechter kastje 4 plastic mokken, thermosfles + alles om koffie te kunnen maken en een snijplank liggen. Zo kunnen we onderweg toch wat te eten klaarmaken. In het bovenkastke liggen onze toilettassen, de EHBO trommel en een paar fleece dekentjes. Als we op onze plek staan staat alles uitgestald in de voortent en staan onze tassen opgesteld aan 1 zijkant van de tent. In het linker kastje heb ik 2 hoekprofieltjes gemonteerd waarin een houten dienblaadje past. Hierin ligt de zoetwaar en als we gaan eten pak ik dat blaadje er uit en leg ik alles wat ik nodig heb erin (borden, bestek, mokken etc.) en hoef ik maar 1 keer naar buiten te lopen. De bus is verder vrij leeg als we ergens staan zodat we weinig hoeven te verplaatsen als we van bank naar bed wisselen. Verder hebben wij nog 2 autostoelen voor de kinderen mee welke wij achter de passagiers-voorstoel zetten als deze omgedraaid is. Als je geen autostoeltjes hebt is dit een goede plek om wat dingen op te bergen (best nog veel ruimte daar).
Verder nemen we nog een tas met spelletjes / speelgoed mee, een tasje met gereedschap, 4 fietsen, 2 fietszitjes, fietstassen en afgelopen week waren de elektrische deken en straalkachel ook mee want het was 's avonds een beetje fris :nuts
Gaat eigenlijk best veel in zo'n Westfalia :jump
Vragen, foto's? laat maar weten.
Ben ook wel benieuwd naar indelingen bij anderen.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door websurfer »

De stoelen hebben wij rechtop staan achter de bank
Dit past net door de bank 1 stapje naar voren te zetten en stoelen te kiezen die (even uit het hoofd) max 61 cm breed zijn
De 4 viskrukjes als voetenbank passen in de stoelen
Geschoven en nemen dan geen plek in .
Verder goed proppen en ergonomisch de plekken gebruiken
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door J vd Pal »

Wij zijn met twee kleine dames van 7 en 9 jaar. Wij hebben onze kleding ed in kunststof kratten van IKEA op de bedplank achter de bank. De stoelen (4 stuks met lage rugleuning) staan rechtop achter de kratten op de bedplank en worden vastgehouden door een elastiek. Onder de bedplank liggen de luifel, extra gasfles (Scandinaviëgangers weten waarom) de Campinggaz Partygrill R, een gereedschapskoffer en de andere losse dingen. IPV een oplegmatras hebben wij luchtbedjes van Exped (Synmat 7 LW), scheelt veel ruimte. Verder een groot krat tussen de bank en de voorstoelen en een Zarges broodkist op de fietsendrager. Onder de bank de oprijdblokken, gereedschap, elektrakabel, tarp enz.

Groeten

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door brugseb »

Lijkt me dat er veel tips te delen zijn, leuk! Zijn ook vaak met 4 op stap, ruimte is dus kostbaar.
Hier mijn laatste aanpassingen:
1. oprijblokken: lagen tot voor kort in de slaapbank, maar nu aan de deur opgehangen. In de bank liggen nu de thermogordijnen voor de voorruiten, kabel, slaapzakken voor de dochters, een plat campginggaz dubbelbekken vuur, badmintonrackets en vliegers (altijd leuk als er wind staat) en de picnicmat
P1060952.JPG
P1060952.JPG (44.51 KiB) 19176 keer bekeken
P1060953.JPG
P1060953.JPG (36.76 KiB) 19176 keer bekeken
2. tussen keukenblok en zetelverhoog zit net ruimte voor de kleine IKEA boxen met extra vorken/messen, wijnglazen, en nog ander keukengerief. Daarboven twee matjes van Decathlon die we op de slaapbank leggen (vonden de overgang tussen rugleuning bank en achterkussen nogal voelbaar)
P1060951.JPG
(43.53 KiB) 6634 keer gedownload
3. extra opbergruimte - zeteltas: naast praktische zaken als een borstel voor het tapijt en een rol WC-papier (handig onderweg...) zit hier wat onderweg-snoep in, koptelefoons, opladers etc... voor de kids; op het dashbard hebben we zo'n organiser staan, ook best handig voor schrijfgerief, kleine waterpas, ...
4. ontbijtgerief zit in plastic open bakjes, zodat je idd. maar éénmaal moet lopen als je buiten wil zitten
5. onder de plank achteraan ligt een klein opklapbaar tafeltje dat onder/in twee oude klapstoeltjes past; daar kan net nog een klapkrat boven met bijv. wandelschoenen e.d. Dekbed ligt op de plank, samen met de jassen, en da's meteen een knus hoekje voor de jongste als ze onderweg wil slapen (tja, reglementair zal het wel niet zijn)
6. er is nog een leuk plekje naast de watertank - als je het kussen opheft dan helemaal in de hoek aan de achterklep; zit o.a. poetsdoek, ontsmettingstabletten (cfr. die voor vals gebit), boodschappentas...
Benieuwd naar jullie andere tips!
greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door websurfer »

de oprijblokken heb ik ook aan de deur gezet zie foto van brugsep

alle stokken en hengels zitten in een foudraal welke ik ook met spanbanden achter het raam van de klep (op het kastje gemonteerd ) heb hangen
ipv de tassenset die daar ook past.
en uiteraard een stoel tas en de andere tassen achteraan voor de kleine spullen.

ook bij een andere VW camperaar een kastje gekocht welke precies tussen de voorstoelen past voor onderweg
nadeel is dat je niettussen de voorstoelen naar achter kunt
voordeel bekerhouders aan de voorkant en een aflegvak bovenop en natuurlijk ruimte om alle kaarten enz in op te bergen
2e voordeel is dat dit kastje op de camping als tafel kan dienen (extra los blad gemaakt die met ronde blokken in de bekerhouders passen )
dus minder tafel mee te nemen :gekte

kan evt foto's maken daarvan
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Freestyle »

Waar brugseb de opbergdoosjes en matjes heeft staan hebben wij een klein prullenbakje van de blokker staan, die past daar precies en staat ook klem zodat hij tijdens her rijden niet omvalt. Achter achter de prullenbak staat een opgerolde kokosmat en een paraplu (weer een artikel een plekje gegeven waar je er geen last van hebt. De eerste set levellers wil ik ook nog bevestigen aan de deur maar voor nu liggen ze nog even naast de bank in de hoek bij de schuifdeur.

Nog een tip die hier al eens voorbij is gekomen:
Ik heb een driehoekig blokje hout gemaakt met een sleuf erin welke in het voetje van de tafel past en een extra gaatje in de tafelpoot geboord. Hierdoor kan ik de tafel aan de keuken bevestigen en helemaal boven de bank schuiven. Het blokje steunt dan tegen de keuken en de bank. Hierdoor heb je een extra keukenblad tijdens het koken.

Als je nog vrij kleine kinderen hebt die boven slapen kan je in het lage deel van het dak twee weekendtassen kwijt zonder dat ze er last van hebben :toppie

Ohja als we ergens heen gaan waar je kan windsurfen gaan er ook nog twee planken en een tas met tuig op het dak :ie
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door De Konjel »

Wow!! Wat een super tips. Kei leuk om dit te zien. Ik ga hier zeker meerdere van uit proberen.
En dan zie je dingen waarbij je denkt: Stom dat ik dat niet bedacht heb!!!

Maar het beste idee is natuurlijk:
Beckontheroad schreef: alles wat je thuis laat is mee genomen.
Laat vooral de tips komen!!

Thanks,

Bart
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door J vd Pal »

Je had nog een vraag over de hangkast. Deze hebben wij voorzien van twee plankjes zodat deze beter benut kan worden. Eentje steunt op de afdekkap van de watertank, de andere op een paar plankdragers.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door arjanzevenaar »

wat een leuk onderwerp en heel herkenbaar. wij zijn ook met zijn vieren en de pubers willen in tentjes slapen dus die hebben wij dan ook nog bij ons. mijn laatste aankopen is een 4 persoon fietsendrager waardoor ik in staat ben toch 2 fietsen mee te nemen en een bagagebox. De tip van de oprijblokken onder de deur die kende ik nog niet. Ga ik toepassen (ik heb toevallig dezelfde).
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door brugseb »

ik blijf volgen :toppie :wjw :toppie
Deze foto (site van vwbusclub) staat al een tijd op mijn PC, wil ik graag maken maar moet es werk maken van goed nameten, ik heb immers geen plan. Is een kist waar je kaarten en campingboeken in kwijt kunt en die 's avonds gebruikt werd om op de zetel te zetten als opstap naar het bovenbed
kisttrapje-2.jpg
kisttrapje-2.jpg (79.29 KiB) 19087 keer bekeken
@ websurfer: jouw versie interesseert me wel, dus laat maar komen die foto; stokken (windscherm) bind ik aan de achterzijde van het fietsrek, maar binnen lijkt me goeie tip - update: ik vermoed dat het dit is? viewtopic.php?f=2&t=43939&start=15
@freestyle: al met enkelen gemaild over dragers op het hefdak, maar ben er nog altijd niet uit - hoe doen jullie dat? Bij ons moeten er 2 kajaks op...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Multivan Generation »

Wij kunnen dit ook aanbevelen: http://www.eldiape.com/bergruimte/bergruimte.htm

Alsmede heb ik gezien dat er mensen hun klapstoelen met een bandje vastzetten aan de leuning van de bijrijder of de bestuurder en ze dus rechtop vervoeren.

Een fleece deken hebben we aan de voorzijde tussen de hemel en het dak gedrukt, daardoor heb je minder windgeruis en geluid tijdens het rijden.

En toen we nog een westfalia kast hadden hebben we destijds dit gemaakt:
kast01.jpg
Hiermee kun je de niet gebruikte hoogte toch nuttig gebruiken.

Ook zijn er mensen die het linker deurtje omgebouwd hebben naar een schuifdeur, zodat ze er altijd in de kast kunnen, ook als het bed in slaapstand staat.

Verder is dit wellicht nog een idee?
http://www.eldiape.com/bagagebox/bagagebox.htm
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Freestyle »

@ brugseb: wij hebben gelukkig nog een complete set sherpa's translift dakdragers kunnen bemachtigen. Deze bestaan uit 2 delen, de onderste dwarsligger monteer je op profieltjes die aan je hefdak gemonteerd worden. Daarbovenop zitten 2 halve dwarsliggers die je uit kan schuiven en aan de zijkant van je bus komen te hangen. Op deze manier kan je de dragers beladen en als je spullen er op zitten kantel je de hele boel weer op je dak :yes.

Dit systeem had toendertijd ook allerlei opzetstukken voor surfplanken en kano's maar ik heb zelf metalen eindblokjes gemaakt waar spanbanden doorheen kunnen. zo zet ik de hele boel vast. Als ik ze niet gebruik haal ik ze er af gaat super makkelijk met 4 inbusboutjes.

Ik weet dat Travel wolf ook een kano met dit systeem op zijn dak vervoerd anders moet je eens zoeken op 'kano op hefdak' en zijn gebruikersnaam voor het draadje.

Ik heb helaas geen foto van de gekantelde stand (zal ik binnenkort eens maken) maar zo ziet het er uit als het op het dak zit.
Bijlagen
IMG_0094_resize.jpg
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door VWT4 »

-Wij gebruiken de holle ruimte achterin waar de krik ligt voor o.a. werkhandschoenen, reserveolie, verlengkabel, poetslap e.d.
-Onder het bijrijder dashboardkastje een elastisch bagagenetje. Netray "een handige organizer voor wandbevestiging in camper of caravan"
-Bij onze vorige bus hadden we in het midden een grote consolebak, die met flesruimte (wie heeft er nog 1 betaalbaar) ook een Netray. Aangepast in de breedte door deze iets in te korten. (zagen, lassen en zwart spuiten) Je kan er goed boeken en kaarten in kwijt.
-waslijn (vitrage lijn met metalen verende kern) kruislings onder de bedplank geplaatst. Ideaal voor petten, handdoeken, knuffels e.d.
Montage op de bestaande schroeven waarbij de grijze kapje er weer op kunnen
-Tafelframe (Brandrup) welke onder de standaard Westfalia tafel past en dus ook onder de bank, geen aparte buitentafel meer nodig
Plaats reactie