Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

Bericht door Arvie »

Zo tokkel je nog rustig door het Friese land, zo sta je opeens stil langs de weg.. en dat op vrijdag de dertiende om 23.00...
Opeens reageert de motor helemaal niet meer op het gaspedaal.... loopt nog perfect stationair, maar bij gasgeven (ook direct direct met de hand aan de hendel van de dieselpomp gebeurt er helemaal niets. Pomp kapot? Wie het weet mag het zeggen...
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

Bericht door koekie520 »

Was dit probleem er in 1 keer of had je geleidelijk vermogenverlies? Controleer eerst of je nog wel genoeg brandstof krijgt, de aanzuigleiding in de tank durft aleens te barsten en dan zuigt de pomp maar net genoeg aan om stationair te draaien. Tank er even 10 of 20 liter bij en kijk of het helpt. Anders kan het probleem wel in de pomp zitten, maar dat hoeft niet dramatisch te zijn.
Is het deksel van de pomp er ooit af geweest om de dichting van het asje te herstellen? Het gebeurt vaak dat het asje veel speling krijgt en dat de dichting kapot gaat. Het veertje dat in de pomp aan de gashendel hangt kan gebroken zijn of losgekomen.
Google even naar afbeeldingen van Bosch VE pomp en je ziet wat ik bedoel. Is op zich ook niet zo'n moeilijke klus maar dat moet je wel even doen met klinische netheid. Onderdelen vind je ook niet gemakkelijk, zal van de sloop moeten komen.
Ik hoop dat ik je hier al mee op weg help...
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

Bericht door Arvie »

Bedankt voor je snelle reactie,

Het gebeurde 'plotsklaps' . Uiteindelijk bleek (rond 2 uur 's nachts) dat de hefboom op de dieselpomp het asje niet meer meeneemt doordat de vertanding op zowel de hefboom als op het asje helemaal uitgesleten is. (ik dacht eerst dat de gaskabel gebroken was).… uiteindelijk op een toerental (2500) een paar honderd meter naar de dichtstbijzijnde garage in st. Nicolaasga gereden en daar op de parkeerplaats mijn bedje uitgeklapt. Dat Is dan weer H voordeel van een camper. Wordt vervolgd zodra de beste garage meneer arriveert... de koffie staat dan al klaar voor hem :toppie
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

Bericht door Arvie »

Nog even voor de volledigheid het verhaal afmaken:

Toen 's ochtends de garage-meneer kwam was e.e.a. snel opgelost:

Lasrupsje over het handeltje heengelegd, en hem hiermee op het asje vastgezet - het beruchte handeltje zit nu (hopelijk) voorgoed vast op het asje!
Wel voorzichtig gelast, steeds gekoeld, om te voorkomen dat het asje te heet werd (en de afdichting wellicht naar zijn grootje)..

Alles lijkt nu goed te zitten, blijf de pomp in de gaten houden om te kijken of 't ie niet alsnog gaat lekken, maar ondertussen alweer een paar honderd km. ermee op pad geweest zonder problemen!

Remko
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

Bericht door koekie520 »

:ie
Ok, je probleem is opgelost. Maar als je nu ooit een lekkage hebt aan je pomp, is je probleem nog erger. Als ik jou was zou ik maar al op zoek gaan naar een ander deksel van een sloper. De vraag is niet of het asje ooit gaat lekken, maar wanneer.
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

Bericht door Arvie »

Goede tip,

Ga maar eens rustig op zoek naar een nieuwe pomp...

Remko
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: aab diesel reageert opeens niet meer op gaspedaal

Bericht door harry t5 191 »

Arvie schreef:Goede tip,

Ga maar eens rustig op zoek naar een nieuwe pomp...

Remko
Arvie; een AAB iss een 2.4 motor :kus :peace

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie