Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 1.9 D ruilmotor

vragen over de T4
Plaats reactie
Fili'puurke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 aug 2014, 11:23

VW T4 1.9 D ruilmotor

Bericht door Fili'puurke »

Jaja...
Ik heb m'n motor kapot gereden!
Ik denk te warm waardoor hij ontploft is en de Pistons blijven plakken zijn aan de cilinders...
Hoe weet ik dit? Awel ik was aan 't rijden, hij heeft 2 piepen gegeven om te reclameren over het waterniveau en ik ging er thuis eens naar kijken maar dat was te laat aangezien hij onderweg gesneuveld is.
Wat bedoel ik met gesneuveld?
Hij ontplofte een beetje waardoor het koelwater eruit is gevlogen op de autostrade. Nen vastloper zoals ze zeggen bij ons!
Nu heb ik de cilinderkop eraf gehaald, de cilinders bekeken die gecrepeerd zijn en de cilinderkop bekeken waar ik op het blote oog niks kan zien.

Wat kan ik er aan doen?
Herstellen gaat me veel te veel geld kosten dus denk ik om er een volledige andere motor in te steken.

Nu mijn vraag is de volgende: welk merk en type motoren passen er in mijn VW T4 1,9D van het jaar 2000?

Alvast bedankt voor elke tip of link!


Gegroet VW liefhebbers


Filip
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: VW T4 1.9 D ruilmotor

Bericht door LAYCA »

Dat is mooi KL :gif :gif :gif
Kijk naar het motor Nr
FF zoeken meestal onder koppakking voorzijde motor.
Kan ook op rand voorzijde boven radiator staan of op distributie beschermkap.
Er zijn veel verschillende uitvoeringen dus hoe meer informatie je kunt vinden des te beter je kunt zoeken naar een vervangende motor.
T4 motoren zijn er zat dus er is er vast wel een te vinden die jou busje weer aan de gang krijgt.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T4 1.9 D ruilmotor

Bericht door Pascal-141 »

Fili'puurke schreef:Jaja...
Ik heb m'n motor kapot gereden!
Ik denk te warm waardoor hij ontploft is en de Pistons blijven plakken zijn aan de cilinders...
Hoe weet ik dit? Awel ik was aan 't rijden, hij heeft 2 piepen gegeven om te reclameren over het waterniveau en ik ging er thuis eens naar kijken maar dat was te laat aangezien hij onderweg gesneuveld is.
Wat bedoel ik met gesneuveld?
Hij ontplofte een beetje waardoor het koelwater eruit is gevlogen op de autostrade. Nen vastloper zoals ze zeggen bij ons!
Nu heb ik de cilinderkop eraf gehaald, de cilinders bekeken die gecrepeerd zijn en de cilinderkop bekeken waar ik op het blote oog niks kan zien.

Wat kan ik er aan doen?
Herstellen gaat me veel te veel geld kosten dus denk ik om er een volledige andere motor in te steken.

Nu mijn vraag is de volgende: welk merk en type motoren passen er in mijn VW T4 1,9D van het jaar 2000?

Alvast bedankt voor elke tip of link!


Gegroet VW liefhebbers


Filip
Een T4 van 2000 werd in 1.9 uitvoering alleen nog verkocht met 1.9TD , en dus niet met een 1.9D motor :knipoog

Je kan best een Golfje zoeken ,Golf 3 , die vind je nog voldoende , en ze kosten 2x niks . Daarvan kun je de motor dan gebruiken , met enkele aanpassingen.
Turbo van jouw motor overzetten , het carter(en oliepomp) ,, en de oliepeilstok overbouwen (je moet dan een passend gaatje boren in de Golf motor , in de daarvoor voorziene plaats ) , en de motorsteun overzetten . Koppeling van een T4 is denk ik ook iets groter dan van een Golfje , dus best die van de Golf motor vervangen door T4 koppeling .

Golf motor word wel vaker in een T4 ingebouwd . Bijkomend voordeel van de Golf 1.9TD motor : door de andere pomp heeft die 75pk ipv 68pk van de T4 motor.
Heb zelf ook met een Golf motor in mijn T4 gereden (en ik had de pomp en turbo nog wat anders afgesteld , die had dan een goeie 85pk op de testbank , wat hem een stuk vlotter maakte om aanhangers te trekken)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie