Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
FrankB
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mar 2016, 17:00

Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door FrankB »

Onze t5 multivan van 2004, 2.5tdi heeft last van startproblemen na paar dagen stilstand. Garage heeft er naar gekeken en concludeert: mogelijk pomp verstuivers versleten, houden brandstof niet goed meer vast. Starten duurt daardoor langer, lukt uiteindelijk wel. Kosten vervanging: eur 2500! Dat vraagt om zoeken maar alternatieven. Iemand suggestie what to do?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door Erdem50 »

Er komt dus lucht in het brandstofsysteem. Verstuivers zelf lijkt me minder waarschijnlijk maar misschien wel de afdichtingen vd verstuivers of uitgeslagen verstuivergaten in de cilinderkop.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door ktmkrik »

Als de verstuiver defect is of nadruppelt dan had je wel wat anders vernomen in de vorm van schokken of onregelmatig lopen.
Dit lijkt mij ook een gevalletje versleten o-ringen waardoor de diesel wegloopt.
Je kan proberen de o-ringen te vervangen maar vergeet dan niet de kabelboom anders kun je nog een keer sleutelen!
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door Pim 328 »

Vermoedelijk de cil kop uitgeslagen, voor 99% zeker. Cil kop is van zachter materiaal dan verstuivers dus kop gaat als eerste eraan.
Advies nieuwe cil kop monteren en nieuwe 0-ringen van de verstuivers.
Met alleen 0Ringen vv heb je het probleem binnen 20.000 km weer

Wil het wel voor je controleren maar weet niet of je van ver moet komen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
kars
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 mar 2007, 22:39

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door kars »

Ik had het zelfde probleem en het mag toeval zijn maar ik start met de gaspedaal een klein stukje ingedrukt sindsdien geen startproblemen meer.Het betreft een t5 2.5 tdi
mvgrt
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door heemskerk »

kars schreef:Ik had het zelfde probleem en het mag toeval zijn maar ik start met de gaspedaal een klein stukje ingedrukt sindsdien geen startproblemen meer.Het betreft een t5 2.5 tdi
mvgrt

De ostrich methode. Werkt altijd. Nadeel: zand in de ogen is ook niet alles.. :knipoog
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door Deki »

zelf ook in bezit van T5 2004 2.5L bij de 80.000 O-ringen en tandempomp vervangen i.v.m. het slecht starten en zit nu al bij de 150.000 totaal geen poblemen gehad :toppie
Gebruikersavatar
FrankB
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mar 2016, 17:00

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door FrankB »

Dank voor de tips, ik ga ze bespreken met mijn garage! Ben zelf niet zo handig ;-)
marogi
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jul 2008, 15:28

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door marogi »

Goedendag allemaal,
Wij hebben met onze 2.5tdi 130pk ook zo een probleem met de 1e keer op een dag starten.
Het is net alsof 1 of 2 cilinders geen brandstof krijgen.
Heeft nu 360000km super gelopen,
Op 2018 300000km de kop bussen voor verstuivers geplaatst en turbo vervangen (wat ik persoonlijk heel netjes vind als ik de ellende hier soms lees met deze blokken)
Vorige maand heeft de garage de compressie gemeten en deze was super op alle cilinders,
De verstuivers getest en O ringen vervangen
De gloeibougies vervangen
(Radiator had een lek van steentje ook meteen mee genomen)

Maar nog steeds met starten alsof ie eerst geen brandstof krijgt en dan op 3 poten loopt, inclusief rook uit uitlaat.
Overigens bij de garagist absoluut niet van deze problemen, heb ernaast gestaan na 2 dagen stilstand en hoppaaa lopen, ik ben bang dat we op zijn heilige terrein moeten gaan wonen als we geen oplossing vinden ;D

De Garagist meent ook dat er ergens lucht in de aanvoer leidingen komt.
Na de eerste moeizame start van de dag is t eigenlijk gedaan en start ie vlekkeloos, zomer of winter maakt nagenoeg geen verschil.

Zou blij zijn wanneer iemand nog een oplossing had of weet hoe je zo een lucht lek kan opsporen?

Mvg
Rob
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door julien »

Voor een tientje heb je een los filtertje met terugloop klep erin, dan kan de diesel niet teruglopen bij een lek ergens...
Direct na het brandstof filter monteren.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door ktmkrik »

Opvoerpomp in de tank controleren of die werkt zo ook de hoge druk pomp controleren.
Wat je eerst kan proberen is met griptang de brandstof slang voor de pomp voorzichtig dicht knijpen als je de auto s'avonds uitzet en de volgende morgen controleren of die normaal start.
Kan overigens ook zijn dat de verstuivergaten uitgeslagen zijn en vaak rest dan een kopwissel met als advies een AMG kop waar de alu legering harder van is en het uitslaan minder snel gaat.
Mocht je helemaal voor zeker gaan dan ook de brug over de verstuivers meenemen.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door frans_t4 »

Sprak een Belg toen wij in Cornwall op vakantie (2018) waren, ze stonden daar ook met een T5 California.
We kwamen aan de babbel over de T5, hij wilde wel ruilen omdat de onze een 4Motion was.
Deze vertelde mij dat hij start problemen had gehad en de garage er een filter met terugslagklep in had gebouwd. Sindsdien had hij geen start problemen meer gehad.

Ben het niet eens met de andere commentaren dat een uitgeslagen kop tot de mogelijkheden behoord, je schrijft zelf al dat de cilinderkop al met bussen is.
Kan me niet voorstellen dat na 60.000Km de bussen ook al los zitten of ze hebben er broddel werk van gemaakt.

mvg,

Frans.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door Multivan Generation »

ktmkrik schreef: 28 dec 2020, 20:45 ....en vaak rest dan een kopwissel met als advies een AMG kop waar de alu legering harder van is en het uitslaan minder snel gaat.
Uhm.. ik zou er geen Mercedes AMG kop op zetten.. denk niet dat het past zeg maar :knipoog


Wat je waarschijnlijk bedoeld is eentje van AMC uit Spanje. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Badlook
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2022, 13:49

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door Badlook »

Hallo, ik lees hier alles eens na. Ik heb ook een T5 2.5tdi DSG. En heb ook start probleem.
Bij mij is het verhaal wel anders. Bij mij start die koud altijd van 1ste kick. Maar start hij slecht als hij warm staat.
Als ik eindje moet rijden mag ik deze niet stil leggen of start niet meer. Als deze dan 2u stil staat start die weer perfect.
Zou bij mij dan ook uitgeslagen injectors kunnen zijn? Iemand zei me dat dit niet kan. Dat ik dan koud zou problemen hebben. En dat bij mij de motor ecu zou kunnen zijn. Dat deze rare kuren heeft bij opwarmen en niet genoeg gekoeld wordt. De nieuwe versie ecu zou dit probleem niet meer hebben.
Ik zie op den duur bos tussen de bomen niet meer.
Bus heeft 258000km.
2005
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startproblemen t5 2.5tdi, pomp verstuivers versleten?

Bericht door Multivan Generation »

Blok en verstuivers zijn van ander materiaal gemaakt en hebben dus verschillende uitzettings coëfficiënten. Daarom bij warme start wel issues.

Trouwens een 2.5 TDI is een automaat en geen DSG.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie