Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door ruudbrouw »

Ik ben op naar een oplossing voor onze zelfbouw camper, wij hebben nu een koelbox op 12v het probleem is dat deze zoveel geluid maakt dat slapen vrijwel onmogelijk is. Wie weet een oplossing. Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik zou zo niet een oplossing weten met jouw huidige koelkast.

Wat je kunt doen is natuurlijk een absorptie op gas (en 12V, 230V) kopen in inbouwen, maar dan moet je wel roosters plaatsen.

Ik heb zelf een compressorkoelbox van Waeco. Wij ervaren die als zeer stil. Staat bij ons stijf naast het bed en stoort ons in het geheel niet.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door heemskerk »

ruudbrouw schreef:Ik ben op naar een oplossing voor onze zelfbouw camper, wij hebben nu een koelbox op 12v het probleem is dat deze zoveel geluid maakt dat slapen vrijwel onmogelijk is. Wie weet een oplossing. Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Om een suggestie voor een eventuele oplossing te verkrijgen is het handig om inzichtelijk te krijgen wat het (te veel aan) geluid veroorzaakt. Om te beginnen: Wat voor een soort koelsysteem heb je? (Peltier, compressor, absorbtie,etc)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door Multivan Generation »

Precies !
Ik heb zelf de ventilator vervangen door een silent computer fan. Scheelt enorm in geluidsproductie.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door ruudbrouw »

heemskerk schreef:
ruudbrouw schreef:Ik ben op naar een oplossing voor onze zelfbouw camper, wij hebben nu een koelbox op 12v het probleem is dat deze zoveel geluid maakt dat slapen vrijwel onmogelijk is. Wie weet een oplossing. Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Om een suggestie voor een eventuele oplossing te verkrijgen is het handig om inzichtelijk te krijgen wat het (te veel aan) geluid veroorzaakt. Om te beginnen: Wat voor een soort koelsysteem heb je? (Peltier, compressor, absorbtie,etc)
Even wat meer info: wij zijn dus echt beginners op camper gebied, wij gaan deze zomer voor het eerst met onze eigenbouw camper op pad , in eerste instantie voor wat korte tripjes, wij beschikken nu over een kleine koelbox op 12 volt deze maakt veel herrie en de koeling is minimaal wij zijn opzoek naar iets wat minimaal geluid maakt ( geen inbouw) dus ook makkelijk te gebruiken voor andere doeleinden. Ook andere tips voor beginners zijn van harte welkom.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door heemskerk »

ruudbrouw schreef:
heemskerk schreef:
ruudbrouw schreef:Ik ben op naar een oplossing voor onze zelfbouw camper, wij hebben nu een koelbox op 12v het probleem is dat deze zoveel geluid maakt dat slapen vrijwel onmogelijk is. Wie weet een oplossing. Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Om een suggestie voor een eventuele oplossing te verkrijgen is het handig om inzichtelijk te krijgen wat het (te veel aan) geluid veroorzaakt. Om te beginnen: Wat voor een soort koelsysteem heb je? (Peltier, compressor, absorbtie,etc)
Even wat meer info: wij zijn dus echt beginners op camper gebied, wij gaan deze zomer voor het eerst met onze eigenbouw camper op pad , in eerste instantie voor wat korte tripjes, wij beschikken nu over een kleine koelbox op 12 volt deze maakt veel herrie en de koeling is minimaal wij zijn opzoek naar iets wat minimaal geluid maakt ( geen inbouw) dus ook makkelijk te gebruiken voor andere doeleinden. Ook andere tips voor beginners zijn van harte welkom.
Dus is de vraag: Wat voor een koelsysteem heeft je koelbox nu? Is het een Peltier-koelsysteem dan is er (zie tip Peter) wel verbetering te bewerkstelligen al is een thermo-electrisch element geen echte aanbeveler: slecht rendement, veel stroomverbruik (t.o.v.),veel lawaai (koelvin). Maar... Het kan ook een absorbtiesysteem zijn met een geforceerde koeling (om het rendement wat op te krikken. Misschien is het wel een compressorkoelbox maar met een defect dempingsrubber waardoor de pomp tegen de zijwand staat te rammelen (inwendig). Daarom de cruciale vraag wederom: Wat voor een koelsysteem zit er in je koelbox??

Tipje: Google eens op koelbox (werking, uitvoeringen, systemen, etc)
Laatst gewijzigd door heemskerk op 23 mei 2016, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door ruudbrouw »

heemskerk schreef:
ruudbrouw schreef:
heemskerk schreef:

Om een suggestie voor een eventuele oplossing te verkrijgen is het handig om inzichtelijk te krijgen wat het (te veel aan) geluid veroorzaakt. Om te beginnen: Wat voor een soort koelsysteem heb je? (Peltier, compressor, absorbtie,etc)
Even wat meer info: wij zijn dus echt beginners op camper gebied, wij gaan deze zomer voor het eerst met onze eigenbouw camper op pad , in eerste instantie voor wat korte tripjes, wij beschikken nu over een kleine koelbox op 12 volt deze maakt veel herrie en de koeling is minimaal wij zijn opzoek naar iets wat minimaal geluid maakt ( geen inbouw) dus ook makkelijk te gebruiken voor andere doeleinden. Ook andere tips voor beginners zijn van harte welkom.
Dus is de vraag: Wat voor een koelsysteem heeft je koelbox nu? Is het een Peltier-koelsysteem dan is er (zie tip Peter) wel verbetering te bewerkstelligen al is thermo-electrisch element het geen echte aanbeveler: slecht rendement, veel stroomverbruik (t.o.v.),veel lawaai (koelvin). Maar... Het kan ook een absorbtiesysteem zijn met een geforceerde koeling (om het rendement wat op te krikken. Misschien is het wel een compressorkoelbox maar met een defect dempingsrubber waardoor de pomp tegen de zijwand staat te rammelen (inwendig). Daarom de cruciale vraag wederom: Wat voor een koelsysteem zit er in je koelbox??

Tipje: Google eens op koelbox (werking, uitvoeringen, systemen, etc)
Ik heb geen idee eerlijk gezegd ik heb deze koelbox ooit gekocht bij Hallfords voor € 39,95 dus gezien de prijs zal het niet veel soeps kunnen zijn.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door heemskerk »

Dan zal het ongetwijfeld een Peltierkoeling zijn. Dat zijn idd lawaaimakers. koelvermogen is ook niet je van het.. Met afstand het stilste, meeste rendement en beste koelvermogen is voor de compressorkoelers weggelegd, de meesten kunnen zelfs vriezen tot -18C'. Zijn ook de meest prijzige..

Laat je niet verleiden door een compressorkoelbox op 230V middels een omvormer op 12V te gaan gebruiken (omdat die veel voordeliger zijn en het aanbod veel groter is), dat gaat meestal niet lang goed. Deze compressoren zijn niet of niet voldoende 'klotsbestendig' waardoor er olie in het koelcircuit kan geraken (vloeistofslag=vindt het compressortje niet fijn). De mobiele (12-24V) compressoren hebben bovenaansluitingen waardoor de hellingshoek minder relevant is al kan je die ook weer niet op z'n kant leggen wanneer in bedrijf. Ze zijn wel ontworpen voor mobiele toepassingen (Danfoss).

Wil je écht kwaliteit kijk dan eens naar Luna International, heb ik al jaren, topspul!
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door ruudbrouw »

Iemand ervaring met een Mobicool B40?
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door Anno »

Ik heb nog een weinig gebruikte maar heel stille 40 l koelbox staan ter overname.
Stuur maar PB indien interesse.
Groet
Anno
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door heemskerk »

ruudbrouw schreef:Iemand ervaring met een Mobicool B40?

Dan zit je nog steeds met je punt dat je (wanneer je geen 230V voorhanden hebt) het lawaai van de fan hebt wanneer je op 12Volt draait. Ook het koelvermogen is beduidend minder tijdens het gebruik van het 12Volt systeem (Peltier).

Is je overweging hieromtrent (Mobicool hybridesysteem) een (financiële) concessie? Overweeg de voor en nadelen nog eens. Ik zou zeggen: Even doorsparen. Gezien de levensduur is de meerprijs van een echte over (10 jaar+) ook maar fractioneel...

Eigenschappen op een rijtje:

Thermo-elektrisch systeem:

- (te) weinig capaciteit
- rendement is knudde
- relatief hoog stroomverbruik
- veel lawaai
- goedkoopst

Absorptie-systeem:

- iets beter rendement
- relatief hoog stroomverbruik
- weinig lawaai (beetje kook- en borrelgeluiden)
- iets duurder
- bij hogere temp toch niet toereikend (capaciteit) ( max 25C' onder omgevingstemp)


Compressor-systeem:

- perfect rendement (vwb deze toepassing)
- laag stroomverbruik
- weinig (hinderlijk) geluid
- vrij prijzig (t.o.v.)
- altijd ijskoud (ook bij +45C'
- kan zelfs vriezen

Die Mobicool heeft dus wel de laatstgenoemde eigenschappen echter alleen op 230V en dus niet onderweg want dan draait ie op het (12V) thermo-electrisch systeem (en niet op de compressor)...
Gebruikersavatar
vVo
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door vVo »

Ik heb een koellade gemonteerd en ben hier heel tevreden over.
Dirk
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door Snautzer »

Bedankt Heemkerk, ik heb het nog niet zo duidelijk omschreven gezien. Thanks :toppie
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door otzie »

of een oudje installeren (weet natuurlijk niet wat het budget toelaat),
maar niet iedereen heeft een paar honderd euro liggen voor een mooie waeco-koelkast

regelmatig staan nog nette (oude) koelkastjes te koop uit oude caravans/schade caravans 12v/230v/gas
electrolux / dometic, en als het frontje/afdek je niet aanstaat kun je natuurlijk een rolletje folie halen bij de plaatselijke bouwmarkt..
(de meeste van deze oudere koelkasten hebben roosters nodig voor ventilatie, dit kan een reden zijn om niet voor deze optie te gaan)

succes!

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: zoek oplossing voor koelbox/koelkast in zelfbouw camper

Bericht door LAYCA »

Ja een compressor koelkastje/boxje werkt het best met de minste herrie
Zelf heb ik 2 Waeco koelboxen 25 en 44 Ltr.
Gebruikt weinig stroom.
Bijkomend voordeel je hoeft geen ventilatie naar buiten te maken dus geen gezaag in de bus :toppie
Nadeel erg duur.
Praktijk voorbeeld: buitentemp. 30 graden Zonnecel 6A 4 dagen niet aan de paal. :yes

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie