Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

snelheidsmeter defect

vragen over de T4
Plaats reactie
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

snelheidsmeter defect

Bericht door RobS »

De snelheidsmeter blijft helaas op nul staan. Ik heb een Kombiinstrument met mechanische snelheidskabel dus de oorzaak kan in de teller, de kabel (losse wartels) of de versnellingsbak zitten. Hoe diagnostiseer ik dat? Wanneer hoort die kabel te draaien?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: snelheidsmeter defect

Bericht door RobS »

Dankjewel. Ja, die tekst van T4-wiki had ik ook gelezen. Staat keurig in hoe je de boel in- en uit elkaar schroeft. Nou heb ik helaas maar één bus, dus kan ik helaas niet vergelijken tussen defecte en goede onderdelen. Hoort de tachowelle rotatiestijf vast te zitten aan de uitgaande as van de versnellingsbak? Als ik de deelwartel open kan ik beide delen vrij en soepel draaien.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: snelheidsmeter defect

Bericht door otzie »

mocht de snelheidsmeter defect zijn zou je ook meteen voor een upgrade kunnen gaan :jump
destijds heb ik van een passat 35i een teller geplaatst (let wel op dat er diverse tellers zijn, met en zonder kabel)
zag er meteen een stuk frisser uit.. en we hadden als bonus een toerenteller...en een digitaal klokje

succes otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: snelheidsmeter defect

Bericht door paulkr »

hallo rob,
mijn snelheidsmeter doet het ook niet.
na de info over de tachowelle te hebben gelezen heb ik de wartel losgedraaid en de beide kabels gecontroleerd op ronddraaien.
na enig geprul en ronddraaien bleek de kabel van de versnelling naar de wartel gebroken te zijn. hier kwam ik achter doordat de witte verbindingsbus loskwam van de behuizing en er een stuk kabel uit de mantel viel.

naast het kunnen draaien van de kabels zou je kunnen controleren of één van de kabels is gebroken.
misschien heb je dit al gecontroleerd maar op deze wijze kwam ik achter het raadsel van de defecte meter.

groet,
paul
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: snelheidsmeter defect

Bericht door Multivan Generation »

kabel kun je in een accuschroef boormachine klemmen en dan laten draaien,
als je de meter dan aan gaat geven, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet in de tellerunit zit.

Eventueel een passende bit achterin de snelheidsmeter, zo kun je het ook testen en daarmee kun je de kabel er tussen ook uitsluiten .
Plaats reactie