Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

vragen over de T4
Seb
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2015, 09:29

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Seb »

Klopt: Verzending met UPS 31/7. Verwachte bezorgdatum 4/8 aldus de track/trace info. Als het sneller moet, moet je meer betalen ;). Maar ik heb geen haast.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Seb schreef:Werd binnen een dag verzonden (moet ze nog ontvangen).
Het wordt dan wel binnen een dag gelabeld als verzonden,
maar het wordt wel geleverd vanuit Berlijn, Duitsland.
Dus levering kan gerust een week duren..
Verzending uit Duitsland heb ik meestal binnen 2 , soms 3 dagen binnen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Seb
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2015, 09:29

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Seb »

Hier nog even een ervaringsbericht van de montage van de dempers.
Ik was voor het gemak even naar een vriend die een brug en persluchtgereedschap heeft gereden. Dacht ik effe die dempers te vervangen, bleek dat degene die de vorige keer de wielen heeft gemonteerd (we hebben de auto pas een paar weken in ons bezit), de wielbouten zo achterlijk hard had aangetrokken dat het met geen mogelijkheid loskwam. Slagmoersleutel deed niets, wringijzer met een lengte van 80cm: niet te doen. Je wil niet weten hoe hard we daar aan hebben gehangen. We durfden uiteindelijk niet harder aan het ijzer te hangen, bang dat er iets zou afbreken en door de garage zou schieten. We zijn beiden stevige kerels van >85kg met aardig wat spierballen, maar dit was echt niet meer normaal.
Toen maar WD40 gespoten in de hoop dat dit iets zou opleveren. En tussendoor maar proberen: slagmoersleutel, wringijzer. Ongelogen anderhalf uur nodig gehad om 20 wielbouten eruit te draaien! Maar de aanhouder wint.
Achterdempers was nog geen 5min werk per kant, zeker met een slagmoersleutel. Een extra krikje is daarbij geen overbodige luxe om de draagarm achter te ondersteunen en in positie te brengen.

De achterdempers worden trouwens zonder de onderste 2 (per kant) rubbers geleverd. Die heb ik bij VW los besteld. De bouten aan de boven en onderzijde en de stalen schoteltjes had ik kunnen hergebruiken, maar had ik uit voorzorg al gekocht. Die schotels waren trouwens wel echt debiel duur: 12 euro per stuk!! Voor een stukje staal!
Voordempers hebben wel de rubbers, schotels en moeren aan de bovenzijde er al bij zitten. Hoef je dus niet meer te kopen.
Kortom: de dempers worden geleverd zoals ze ook bij Sachs op de website staan afgebeeld.

Voorkant heb ik uiteindelijk op straat gedaan (vriend moest van huis, dus kon brug niet gebruiken).
Dit was iets meer werk, omdat ik ook de rubbers van de koppelstangen en de stabilisator rubbers wilde vervangen. Uiteindelijk alleen stabi rubbers gedaan wegens tijdgebrek en omdat ik bang was dat ik de koppelstangen niet meer op de stabi zou krijgen. Maar een keer op het gemak naar kijken en een hefboompje verzinnen.
De koker waar de schokdemperbevestiging tegenaan wordt geschroefd nog volgespoten met tectyl underbody protection en alle bouten voorzien van Locktite. Komt het net allemaal wat beter los als het nodig is en trilt niet los als het niet moet.

Wielbouten netjes van een lik kopervet voorzien en met momentsleutel op 170Nm aangetrokken. Moet er niet aan denken dat ik nog eens zo achterlijk hard aan een wielbout moet trekken om deze los te krijgen.

Rijervaring: wauw een hele andere bus: ligt superstrak op de weg, geen gedein meer over drempels en geduik meer in de bochten. Wat wel opvalt is dat bij deze (Sachs HD versie/versterkt) de schokken wat meer worden doorgegeven als je over een bultje in de weg rijdt. Dit is voor ons echter niet hinderlijk. Onze andere auto is een A4 avant met sportonderstel en 18" wielen, vergeleken daarmee is deze bus erg comfortabel. Zelfs vrouwlief vond het ook allemaal prima zo. Vooralsnog ben ik dus tevreden met het resultaat. Of de HD versie echt nodig was, weet ik niet, maar het rijdt in ieder geval super. Voor de volledigheid: ik rijd dus een Multivan II, waar standaard een zware bank en een zware fauteuil op de 2e zitrij in staat. Rijklaar staat hij voor 1960kg op (camper)kenteken. Dacht dus dat bij een volgeladen vakantieritten wel lekkerder zou rijden met de HD dempers.

Sleutel ze!
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door kimisinnl »

Ik heb de Sachs HD set besteld en dacht deze vandaag even onder de bus te sleutelen, echter de bout die bovenin in het chassis hoort zit met speling in de bus van de schokdemper (onderaan in de volgende afbeelding):
0032105819.gif
Ook de stalen bus die aan de onderzijde door de draagarm valt (waar de twee rubber ringen omheen zitten) zit wat ruim.

Iemand enig idee of dit kwaad kan of juist zo hoort?
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door kimisinnl »

Laat maar... Is wel handig als je niet op je kop onder de bus hangt, even gaan staan, bloed weer terug laten stromen en tot de conclusie komen dat je voor met achter hebt verwisseld :nuts .
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Multivan Generation »

Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Catsailor »

Ik lees dit onderwerp met belangstelling mee, de dempers van mijn campertje zijn ook aan vervanging toe, aan de nummers te lezen , moet ik deze dus hebben.
Screenshot_2016-05-23-12-55-53-800x784.jpg
. wel een prijs verschil , met de prijzen die ik hier lees.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door kimisinnl »

He Peter, je uitleg had ik al een paar keer doorgelezen en ook uitgeprint. Alleen had ik dus per ongeluk de schokdempers van voor uit de doosjes gepakt, maar juist achter losgemaakt en de bout gepast: zat ruim. Na het tikken van mijn vraag vanochtend en het 'ophangen' met de bout in het chassis viel het toen ik er recht voor ging staan gelijk op: stofkapje ondersteboven, dus oeps!



Voor de rest ben je er achter in ieder geval zo klaar mee, zeker met de uitleg van Peter (het staat omschreven in een enorme lap tekst, maar af en toe moet je wat stukjes doorlezen met een beetje koffie erbij, anders monteer je ze helemaal in recordtijd). Ik heb wel de beschikking over een slagmoersleutel dat maakt losmaken van onderdelen een fluitje van een cent (een goede accu slagschroevendraaier is ook prima). Bij mij was het even zwoegen omdat de Bilstein B6 die er in zat net een mm krapper in het chassis lijkt te zitten en ik dus met een wringijzer en blokjes hout even het chassis gedeelte wat verder moest open wrikken.

Ik kan bevestigen dat voor een VW T4 syncro ACV van MJ2000 deze set OK is; let wel, bestel zoals Peter aangeeft bij de VW dealer 4x artikel 701 513 121 bestellen. Eventueel het boutje en schoteltje onderop de draagarm (achter) ook als die er niet meer uit zien.
sachs.jpg
Ik wil er geen reclame voor maken, maar omdat er vast iemand zijn voordeel mee kan doen, de prijzen hierboven komen van http://www.besteonderdelen.nl/ (onderdeel van http://www.auto-onderdelen24.nl)

[edit] Prijzen zijn blijkbaar iets omhoog gegaan afgelopen week [/edit]
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Limitizm
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2015, 10:27

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Limitizm »

De Koni Rood waarover in dit draadje gesproken wordt is dat de Heavy track?
Voor: 82-2379
Achter: 82-2380

Zijn deze en de Sachs HD's ook geschikt als je 3-4cm verhoging wilt?

Weet iemand wat er standaard onder een T4 California ACV Syncro uit 1998 zit? De normale Sachs of HD?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Pascal-141 »

Limitizm schreef:De Koni Rood waarover in dit draadje gesproken wordt is dat de Heavy track?
Voor: 82-2379
Achter: 82-2380

Zijn deze en de Sachs HD's ook geschikt als je 3-4cm verhoging wilt?

Weet iemand wat er standaard onder een T4 California ACV Syncro uit 1998 zit? De normale Sachs of HD?
Standaard zit de gewoon Sachs onder . De Sachs HD werden af fabriek alleen als optie op de ambulances geplaatst.

De Sachs HD is goed geschikt om te plaatsen bij verhoging.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie