Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

subframe vervangen t4 ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

subframe vervangen t4 ?

Bericht door dennisvt4 »

hallo

iemand ervaring met het demonteren van een subframe van een t4 ? de acv 102 pk versie. is dit zonder brug uit te voeren ? wat zit er allemaal aan vast

moet de mijne vervangem maar weet niet of het nog de moeite is om te doen en gewoon afscheid te nemen van de bus

gr dennis
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: subframe vervangen t4 ?

Bericht door dennisvt4 »

Er zit materiaalmoeheid in dus wordt slecht En met alle bijkomende kosten. Bus krijgt ook al op de bekende plekken roest helaas en het meeste roest zie je niet maar is er wel

Waarschijnlijk is het busje gewoon busje op . Hij is al 20 jaar dus wat komt er nog meer

Er zijn hier mensen op het forum die complete motorwissels doen hoopte op reactie van hun

En dan moet ik ook nog maar een goed subframe vinden
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: subframe vervangen t4 ?

Bericht door Pascal-141 »

Ik had je al geantwoord dat ik subframes (verschillende types)heb , dus er een vinden is geen probleem.

Maar ik vind het raar dat je subframe zelf aan vervanging toe is , in al die jaren dat ik aan T4 werk , heb ik nog nooit een verroest of gescheurd subframe tegengekomen. Een beetje oppervlakkig roest ja , of beschadigd na een ongeval ja (en zelfs dan viel de schade nog mee) . Het subframe van een T4 is héél zwaar gemaakt en is echt bullitproof . Een compleet subframe kun je op je eentje bijna niet optillen , zonder kans op een hernia op te lopen.
Subframe zelf zit maar met een paar stevige bouten vast , zit er gewoon onderaan tegengeschroefd . Maar de torsiestangen los en terug vastmaken neemt wel wat tijd in beslag , die zitten moeilijk bereikbaar . Je moet 2 bouten losdraaien vd torsiestangen , die aan de bovenzijde van het subframe zitten. In het beste geval kun je er net bij door het subframe een beetje te laten zakken . Kun je er niet bij , dan moet je de brandstoftank losmaken en laten zakken , zodat het geheel (subframe en torsiestangen) verder door kunnen zakken. Uiteraard eerst beginnen met de spanning van de torsiestangen te halen door de 2 moeren los te draaien.
Motor en versnellingsbak kun je gewoon laten zitten , die zitten niet vast aan het subframe. Alleen de onderste/achterste baksteun losdraaien.
4 bouten van stuurhuis los maken. En de beide gewrichten van het stuurhuis losmaken bij de wielen.En dan stuurhuis met stukje koord of ijzerdraad wat vastmaken aan chassis of bvb uitlaat van de T4 , zodat het stuurhuis blijft hangen .
Aandrijfassen verwijderen. Remleidingflexibels losmaken .
Dat zal het zowat zijn denk ik.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: subframe vervangen t4 ?

Bericht door dennisvt4 »

Kijk dat is een duidelijkeuitleg

Had over je mail heen gelezen maar net gezien en geantwoord

Subframe is echt beschadigd op de plek waar hij vast zit gebout
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: subframe vervangen t4 ?

Bericht door Multivan Generation »

En voor de bouten van de aansluiting van de torsiestaven op het subframe heb je zwaar gereedschap nodig.
Een gewone ratel gaat niet werken. Eerder heb je een wringijzer van voldoende lengte nodig, de ruimte is ook nog eens zeer beperkt.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: subframe vervangen t4 ?

Bericht door dennisvt4 »

Ff ter verduidelijking bedoel dus waar het stuurhuis vast gebout zit

Gereedschap heb ik wel sterk genoeg hoop ik

Ga vanmiddag maar beter kijken . Pascal heeft nog diversen liggen dus kan een poging wagen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: subframe vervangen t4 ?

Bericht door dennisvt4 »

Busje is weer in orde . Sleutelen lukte aardig is idd krap allemaal en zwaar maar heb het huidige subframe kunnen (laten) repareren.

Nog wel bedankt voor de info

Gr
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Plaats reactie